חפש מאמרים:
שלום אורח
21.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

"מבוקש מקום שקט, עליו תונח הנפש" – פסיכותרפיה עצמית.

מאת: מיכל א.עומרבריאות הנפש17/10/20127460 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

"..האני אינו חווה באורח ספציפי הרגשה של היותו פצוע נרקיסיסטית כאשר אינו יכול לממש את האידיאלים שלו; נכון יותר שהוא חווה רגש הדומה לגעגוע (Longing) (עמ.131 ) ."  מתוך "פסיכולוגית העצמי וחקר רוח האדם" מאת היינץ קוהוט.

מבוקש מקום שקט, עליו תונח הנפש – פסיכותרפיה עצמית.

או

איך הפכתי קהל מאזינים קיבוצי ל"זולת עצמי" שלי, ברגע מרפא.

זה הרעב והגעגוע שהובילו אותי, שוב ושוב, אל מוסף הספרות של "ידיעות". בסקרנות מהולה בהתרגשות עמומה הייתי סוקרת כל שישי את המוסף על מנת למצוא עוד מישהו שיכול או מסכים לבטא פיסת נפש שלי בתוך מקבץ מילים לירי המאפשר, בתמונה קטנה, לתת ביטוי לחוויה הפנימית שלי ובכך, לרגע קטן ונפלא – להאיר את המקום הבודד שלי ולהפוך אותו לחיבוק בתוך שייכות....ולו רק לרגע!

והנה, בשישי קסום אחד פגשתי את שירו המרטיט של אדמיאל קוסמן :

מבוקש/ אדמיאל קוסמן


מבוקש מקום שקט עליו תונח הנפש.
לכמה רגעים בלבד.
מבוקש מקום שישמש מדרך לכף הרגל.
לכמה רגעים בלבד.

מבוקש עציץ, עלה, גבעול או שיח, שלא יקום
ויתקפל כשהיא תבוא. לכמה רגעים בלבד.

מבוקש דיבור אחד, נקי, נעים וחם, שישמש ספסל
מקלט, למישהי, קרובה שלי, ילדה- יונה, נפשי שלי
אשר יצאה מן התיבה, לכמה רגעים, בשעות הבוקר
ולא מצאה מאז מנוח לרגלה.

מתוך ספר השירים של אדמיאל קוסמן- סמרטוטים רכים- בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

באחת, גזרתי אותו מהעיתון ושמתי על המקלדת של שלמה , בן זוגי, מוסיקאי ומחפש דרך נצחי.....כמוני. חדשים ארוכים הטקסט היה מונח מול עיניו וביקש להיוולד לתוך צלילים....הבנתי, בחוסר סבלנות, שצריך לחכות לרגע של חסד שירקום את הצלילים סביב המילים. נדמה לי שיותר משנה ואולי כמו הריון  של פילה – זה התנהל בדיאלוג פנימי בין שלמה לאדמיאל עד שנולדה המנגינה שלו. לימים, כשהשתתפתי בהרכב קולי אותו הוא ניהל והופענו בימי שישי על בימות שונות , בעיקר בקיבוצים  ברחבי הארץ, שרתי את השיר הזה מול קהל סופג, נושם ומכיל.

שנים רבות, לצד היותי פסיכותרפיסטית ומורה, ביליתי שעות רבות בתרגילי פיתוח קול, בביצוע יצירות קלאסיות ובפיתוח היכולת הקולית והאמנותית שלי כזמרת.  ההופעה, שהתקיימה כמעט פעמיים בחודש בפני קהל, היוותה את אחד משיאי החודש שלי כשרגעי הקסם שלקראתם התקדשתי היו הרגעים שבהם עמדתי לבד על הבמה, מאחורי חברי הלהקה ומולי  -  הקהל השקט והמקשיב ושרתי את מילות השיר מלב נרגש ובטן הומייה  -  שרתי את עצמי.  הלגיטימציה לבטא געגוע כל כך עמוק בתוכי באמצעות האופנות האומנותית, כשקהל מאזינים שילם בעבור הביטוי הזה והסכים להקשיב לו – היוו מיכל מרפא בתוך רגעי קודש. הייתי עומדת שם  ובתחושה של שבירות וחשיפות מוחלטת מעבירה את תחושותי העמוקות לאוזניהם של אנשים שהפכו לרגע ארוך וקדוש – "זולת עצמי" עבורי. מתוך החוויה המרגשת הזאת זכיתי לתחושה שקרה נס קטן שבו התחברנו, הקהל ואני, בתוך מרחב אמפתי שבו אנחנו מזינים האחד את השני, בחמרי נפש עדינים ומזוקקים המבטאים צרכים שלי כהד לצרכים עמוקים שלהם.  ברגעים קטנים וקסומים אלה התחברתי לאמונה העמוקה שבתוכי ברוח האדם ובמסוגלות שלה. הו, כמה נחמה, חיבוק והכרה היו בהם!  תחושת המלאות השלימה של הקיום שלי ואנרגיית חיים שזרמה בעורקי, אחרי שסיימתי לשיר הזינו אותי באהבה לעצמי, לאחרים, לחיים!     ולמרות שאחרי כל קונצרט היה מאבק פנימי להכיל ולאחוז בחוויה על מנת שלא תתמסמס אל חיי היום-יום האפורים, אני נזכרת ברגעים אלה בהכרת תודה ובהבנה שגם אלה – בנו את מי שאני היום.

לימים, אחרי שהשיר הוקלט באין ספור גרסאות תוך חיפוש מתמיד אחרי הביטוי ההולם ביותר שלו (לא פלא הוא בעיני, שעד היום, למרות כל הגרסאות המוקלטות שלו, עדיין לא נמצא לו המקום האופטימלי...) שלחנו אותו לאישורו והצגתו בפני אדמיאל קוסמן.

אדמיאל קוסמן הוא משורר ומורה ידוע המלמד את רוח מחשבת ישראל באוניברסיטאות שונות ומחפש, אף הוא, את התשובות לשאלות קיומיות של האדם ורוחו תוך כדי הוראה, כתיבה ודיאלוג עם האלוהים.  השיר הנפלא שכתב, על פי הסיפור, נוצר כתוצאה מהסצינה החוזרת ונשנית של "טקס ההשכבה לישון" שהיה מקיים כל ערב לבתו בעלת תיסמונת דאון. לתחושותי, אחרי ששמעתי את הסיפור, חוויתי חוויה עמוקה של אהבה-חמלה-קבלה ושאלתי את עצמי מהיכן אני מכירה אותה מתוך הבנה מבולבלת-מה סביב  "טקסי השינה" השונים שאני עברתי כילדה בבית הילדים הקיבוצי.

השיר, שעורר בי געגוע כל כך עמוק, עורר בי שוב את השאלה – איך יתכן?  הנה, אני קיימת וחיה, אמנם מתגעגעת ורעבה, אך יודעת למה; מקיימת חיים ומפצה עצמי באמצעות טקסי ההופעה המקודשים שלי....מישהו היה שם על מנת שאדע להגשים...מעבר למה שנולדתי איתו מתוך היותי אנושית!

במפגש שלי עם היינץ קוהוט מצאתי אפשרויות חדשות ואופנות נוספת של הסתכלות על תהליך ההתבגרות שלי בקיבוץ.  באתי לעולם, אחרי סיום מלחמת העולם השנייה ואחרי השואה, לאימא שביקשה, על פי תחושותי, סיבה להמשיך ולהתקיים בעולם קשה, נוקשה, מאכזב, מסוכן ו"קובר חלומות" בתוך חברה קיבוצית ספרטנית, שבה לחוקים ולכללים היה מקום מרכזי – תפקידם היה לשמור עליה בתהליך היווצרותה! תחושה מטרידה ומבודדת, מכאיבה ומתסכלת ליוותה את כל חיי ביחסים עמה. עשיתי כל מה שיכולתי, ולא תמיד באופן מזין או "חיובי" על מנת להחיות את הקשר בינינו. האכזבה, התסכול ותחושת המוות היו חלק בלתי נפרד "מהמזון" שהוזנתי בו ומילכד את הנפש הרעבה שלי.

לאורך שנים ארוכות, מתוכן חיפוש עמוק ויצירתי בתוך נבכי הנפש שלי בטיפול פסיכו תרפויטי או בעבודתי הפסיכו תרפויטית עם מטופלים – שאלתי את עצמי מהו "הנס" שגרם לי להמשיך ולבחור בחיים; ליצור חיים חדשים מחביונם?!

הפגישה עם הכתבים של קוהוט והלמידה הקטנה שחוויתי באמצעות ההוראה המפרשת שלו, פתחה בפני הסתכלות מחודשת על "הנס" הזה ומתוך נבכי הזיכרון שלי צצו ועלו דמויות מעברי הקיבוצי שאני מחבקת בתוכי ושהיו עבורי, עליבא ד'קוהוט, "זולת עצמי" מלאי אהבה וחמלה..

למרות נוקשותו ומוגבלותו של המקום הקיבוצי, למרות חוסר היכולת של החברה הקיבוצית  להכיל שונות או מובחנות, למרות חווית הנטישה והבדידות העמוקה והבראשיתית שחוויתי בתור בת להורים מתקשים  - חוויתי הרבה נחמה ומרחב קיומי בתוך "החיק"  שהתקיים עבורי שם אצל שושנקה ושושנה, צילה וברצ'יק, מניצ'קה,ליאו ויעקב. יתכן שעצם העובדה שלא הייתי בתם, אלא "בת הקיבוץ" אפשרה להם להעניק לי משהו שלהורי היה קשה מנשוא, או שלא התפנו אלי משום שהיו עסוקים, עד צוואר במצוקותיהם.

אמר קוהוט: "המסוגלות לאמפטיה שייכת איפוא לציוד המולד  של הנפש האנושית ובמידת מה נותרת קשורה תהליך ראשוני(עמ 142)".

אין  תיאוריה יותר אופטימית מזו, משום שגם היום, כשאני כבר לא עומדת על הבמה והומה את געגועי באזני אחרים המתחברים אלי באמצעות הבנתם (מודעת או לא) את עצמם ותחושותיהם אותי, לרגע קסום של אחווה אנושית מזוקקת; גם היום – אני חווה את האופטימיות המכילה הזאת במפגשים קטנים ברחוב, בבנק, בקופת חולים ובוודאי  - בקרב  אהובי נפשי: בנותי,נכדי ובן-זוגי, מטופלי שהופכים אותי להיות מי שאני בהתהוות מתמדת. אני מאמינה, מתוך קריאה בכתביו של קוהוט, שלו היה זוכה לחיות עד היום, היה מרחיב ומעמיק את השקפתו לממדים רוחניים עמוקים יותר, ובכך מעשיר ומיצב את התיאוריה שלו  ואולי מסכים להשתייך ל"זרם הרביעי" בפסיכולוגיה המערבית (הטראנספרסונלית) . אני משערת שמעבר לתכונה המולדת שבי, ומעבר למה שמוטבע בתוך תאי הנפש שלי מדורות קודמים, אספתי, וכנראה  אמשיך ואאסוף לתוכי, חוויות של קשרים אמפטיים, ובכך אפתח באופן יום-יומי את מה שקוהוט כינה "ההבנה האמפטית הממצה....הדורשת את היכולת להשתמש במסוגלות האמפטית לתקופות ממושכות". מפנימה "זולת עצמי" שונים ובכך מרחיבה את חווית הקיום שלי.

אני רואה באחד מהמשפטים המסכמים את מאמרו  של קוהוט "צורות והתמרות של נרקיסיזם"  חמלה וצניעות לב המדברת על יכולותינו ועם זאת – אופטימית:

"שליטתו האולטימטיבית של האני בעצמי הנרקיסיסטי, שליטתו הסופית של הרוכב בסוסו, יתכן שהסתייעה ככלות הכל במידה מכרעת שגם הסוס הזדקן . ולבסוף אנו יכולים להבחין כי מה שהושג אינו דווקא שליטה אלא קבלת התובנה האולטימטיבית, כי ככל שהדבר נוגע לאיתני הטבע כולנו "רוכבים של שבת" (עמ 149)".

משהו ברוח המילים, לא רק בתוכנן, מכוון אותי להבנה שכל זמן שאני קיימת, אני יכולה להשתמש בתבונת הלב הפשוטה הזאת ולנוע (אפילו אם כבר בפחות אנרגיה יצרית – נערית) כתלמידה הסופגת ולומדת, שוב ושוב, פרקים בחוויה האנושית שיש בה חיבור, הזנה והקשבה ("עצמי משתנה"!).

כן. תיאוריה של תקווה.

תודה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מיכל א. עומר פסיכותרפיסטית, מדריכה ומורה בשיחה ויצירה
למבוגרים, זוגות  וקבוצות.
נייד:        050-4904801 ק.טבעון:  04-9836577 תל אביב: 072-2121894 פקס:       072-2318900
http://www.mysiteis.co.il/michal-a-omer/index.html
ליצירת קשר: http://michalaomer.weebly.com/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מיכל א.עומר

מאת: מיכל א.עומרבריאות הנפש09/11/122035 צפיות
מאמר המעמיד את הסטינג הפסיכודרמטי שנוצר על ידי יעקב מורנו, מול חדר הטיפולים הקלאסי של הפסיכואנליזה של פרויד.

מאת: מיכל א.עומרבריאות הנפש28/10/121151 צפיות
איך שינה השימוש בכלי הפסיכודרמטי את הדינמיקה, הכיוון, והקצב של הטיפול.

מאת: מיכל א.עומרבריאות הנפש08/10/12975 צפיות
סיפור על טיפול פסיכותרפויטי רב רבדים ואתגרים, סיפור על פתיחת סדק, ללא נצחונות גדולים.סיפור על פסיכודרמה יצירתית.

מאת: מיכל א.עומרבריאות הנפש06/10/121037 צפיות
השימוש בכלי הפסיכודרמה הביא לתפנית משמעותית ביותר במהלך טיפול. הפסיכודרמה הוכיחה עצמה ככלי רב כוח!

מאמרים נוספים בנושא בריאות הנפש

מאת: moraleבריאות הנפש24/07/181987 צפיות
לא אחת, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו ליד אנשים שחווים התקף חרדה. זה יכול להיות בן או בת משפחה, חבר קרוב או אפילו אדם זר. אנחנו נדע לזהות התקף כזה, במספר צורות, בין אם זה בגלל שהם נמצאים במצב של "שיתוק", כלומר הם לא זזים ולא אומרים מילה, הרבה פעמים הנשימה שלהם תהיה מואצת, יש מקרים בהם נרגיש שהם רועדים ולא מגיבים למרות שברור לנו שהם בהכרה מלאה, נושמים ואין שום בעיה פיזיולוגית שאמורה למנוע מהם להגיב.

מאת: ברסלב מאירבריאות הנפש07/11/171863 צפיות
פדיון נפש - מי צריך לעשות? ומה צריך לעשות? ומי לא ראוי לעשות? דבר טבעי שכל אחד מאיתנו חפץ בחיי חרות הצלחה ומנוחת הנפש, אך מה היא החירות האמיתית ומה היא מנוחת הנפש? פדיון נפש הוא המתקת הדינים כעין רעונן נהיגה כדי להמתיק נקודות רעות של עבירות תנועה... כנסו תבינו.

מאת: אלעד רימובריאות הנפש27/09/161711 צפיות
נשים רבות חוות תופעות רגשיות ופיזיות לאחר לידה הקשורות בשינויים ההורמונליים ובשינוי הסטטוס. לרוב תופעות אלה חולפות מעצמן בתוך מספר שבועות, אך לפעמים הבעיה מתפתחת ומעמיקה לכדי דיכאון אחרי לידה.

הלקוח תמיד צודק, איך לגרום ללקוח להרגיש טוב, מה נכון לענות, איך לא לצאת צודק, איך למכור יותר, טיפול בהתנגדויות לקוח, אימון אישי לחיים, מאמן עסקי: וכאן אבאר, כי איש מכירות טוב, יש לו מראש תשובה טובה לכל התנגדות אפשרית של הלקוח. תשובה כל כך טובה, שמסבירה ללקוח, למה עליו לקנות את המוצר הזה, דווקא בגלל הסיבה שבגללה הלקוח חושב שהוא לא אמור לקנות את המוצר, וכמו שהסברתי את זה במקום אחר. יחד עם זאת, יש לציין ולהסביר, כי לא משנה כמה אתה כאיש מכירות, חושב שאתה חכם / צודק / יודע מה טוב ...

איך לא לדפוק את הלקוח, מוסריות בתהליך מכירה, איך למכור מוצר גרוע, להאמין במוצר, לא מאמין במוצר, איך למכור מוצר יקר, תמיכה נפשית, אימון עסקי: וכאן אבאר, נקודת מבט שחשוב לאיש מכירות לדעת אותה, והיא נקודת המבט על עד כמה הלקוח צריך / רוצה את המוצר שאתה מוכר לו. כי כל מיני סוגים של לקוחות. לדוגמא יש לקוח שרוצה את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח שצריך את מה שאתה מוכר לו, ויש לקוח, שאומר שהוא רוצה, אבל הוא לא צריך וכולי. והעניין הוא, שיש אנשי מכירות שמנסים להיות "מוסריים", והם מרגישים רע ...

טיפול זוגי אחרי בגידה, האם לסלוח על בגידה, מתי לסלוח על בגידה, בעיות בזוגיות, התמודדות עם בגידה, להתגבר על בגידה, מאמן אישי ועסקי, טיפול הוליסטי: עכשיו נגיד בן אדם שבגדו בו אוקי והוא סולח על זה שבגדו בו מה זה אומר, אתה הבנת הייתה נגיד אשתך נגיד בגדה בך ואתה סולח לה על זה מה זה משדר לה? ש: מה זה משדר לה? אליעד: כן חולשה חוזקה. ש: תלוי עד כמה היא מצטערת. אליעד: מה הקשר היא לא מצטערת מה הקשר עכשיו? ש: זה משדר חולשה אם היא לא מצטערת. אליעד: לא חייב מחויב טוב זאת התשובה שלך? ש: לא ...

איך לשכוח מישהו, איך למחוק געגוע, איך לא לפחד מבגידה, איך למחוק זיכרון אהבה, nlp, איך לא לאהוב, מאמן אישי מומלץ, מטפל התנהגותי קוגניטיבי: וכאן אבאר נוסחא, איך לחזק אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו, ואיך להחליש אהבה וקשר רגשי של מישהו למשהו. וממילא גם בצורה הזאת ניתן להשפיע על התלות הרגשית של אותו האדם, בדבר שאותו הוא אוהב. ואסביר גם איך יוצרים התניה בתת מודע, איך יוצרים עוגנים, איך שותלים מחשבות, איך לשכוח אקס, איך לא ליצור תלות רגשית, איך לגרום למישהו להתאהב או לא להתאהב בך, איך ...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica