מה בין בעיות קשב וריכוז לבין לקויות למידה
יש הטועים ומבלבלים בין בעיות קשב וריכוז לבין הפרעות התנהגות נורמאליות המתרחשות בילדות, או לבין לקויות למידה אחרות. לשם כך חשוב לזהות בצורה נכונה את הסימפטומים, וכן, לבחון מהם המצבים שגרמו להפרעה זו. אבחון מוקדם של בעיות קשב וריכוז או לקויות למידה, יסייע מאוד לסובלים מהן, ויכול להקל מאוד על ההתנהלות היומיומית.
בעיות קשב וריכוז- סימפטומים נפוצים
אנשים שחווים בעיות קשב וריכוז מתקשים להקשיב להוראות, לשבת ללא תזוזה, לבצע מספר פעולות בו זמנית ועוד. ילדים הסובלים מכך, אינם מסוגלים לשחק בשקט או להתרכז במשחק אחד לאורך זמן, הם עוברים מפעילות אחת או אחרת, נוטים להפריע לסובבים אותם ואף להתעסק בפעילויות מסוכנות מבלי לחשוב על הסיכונים הכרוכים בכך.
מהן לקויות למידה?
לקויות למידה הוא מונח הכולל מספר תחומים בהם האדם מתקשה להתמודד באופן טיפוסי ולהשתמש בכישורים מסוימים. אדם שיש לו לקויות למידה כלשהם יתקשה בביצוע פעולות כמו כתיבה, קריאה, הקשבה, דיבור, חישוב מתמטי, זיכרון, הנמקה וכך הלאה. לקויות הלמידה משתנות מאדם לאדם. יש כאלו הסובלים רק מדיסקלקולציה, היכולת לחשב ולבצע פעולות מתמטיות, יש הסובלים מדיסגרפיה בלבד, קושי לכתוב בצורה מובנת, ויש הסובלים ממספר לקויות למידה יחד.
הקשר בין לקויות למידה לבין בעיות קשב וריכוז
כמו בעיות קשב וריכוז, גם לקויות למידה דורשות אבחון של בעל מקצוע המתמחה בכך. יש החושבים כי מי שסובל מלקות למידה בהכרח גם סובל מבעיות קשב, ולהפך, אך אין הדבר כך. ישנם ילדים המתקשים בחישוב, למשל, אך הגורם לכך הוא לא בעיית קשב, אלא בעיה פנימית ביכולת עיבוד המידע. כך, בהתאם, ישנם ילדים אשר חווים בעיות קשב וריכוז, אך באפשרותם לבצע מטלות ומיומנויות אינטלקטואליות רבות ללא קושי.
ברוב המקרים, ניתן לראות קשר בין שני המצבים, שכן ילדים הסובלים מכל מיני בעיות קשב וריכוז, יתקשו לשבת בכיתה, להקשיב ולבצע פעולות, וכך, עשויות להיווצר לקויות למידה ברמה כזו או אחרת.
דרכי התמודדות
בעוד במצבים של בעיות קשב וריכוז נהוג להשתמש בכדורים המסייעים בהתמודדות ובשליטה על הדחפים האימפולסיביים, במקרה של לקות למידה נדרש שינוי התנהגותי והקניית אסטרטגיות ומיומנויות למידה וארגון שיסייעו בפיצוי על הקושי הקיים. יחד עם זאת, שינוי תזונתי ותמיכה של המשפחה, החברים והמורים עשויים לסייע ולהקל על הסובלים הן מבעיות קשב והם מלקות למידה.