חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת כי תבא

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע06/09/20121153 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אחרי שנצטווה משה בפרשת ראה "כי יביאך יהוה אלוהיך אל הארץ.. ונתת את הברכה על הר גריזים ואת הקללה על הר עיבל".
הגיעה העת למימוש ההוראה, ובפרשת השבוע מתואר המעמד.

אך טרם המעמד פונה משה לעם בהכרזת העצמאות הלאומית -
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, אֶל כָּל-יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר:  הַסְכֵּת וּשְׁמַע, יִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם הַזֶּה נִהְיֵיתָ לְעָם,לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ. וְשָׁמַעְתָּ, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ; וְעָשִׂיתָאֶת-מִצְו?ֹתָו וְאֶת-חֻקָּיו, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. [דברים כ"ז]

באופן דרמטי וחריג לאורך ההסטוריה התנ"כית בין עם ישראל לאלוהיו, נותןהאל תוקף לכל הבריתות וה"עסקאות" המחייבות בינו לבין העם הנבחר, ומכריז - היום הזה נהיית לעם.

אך מה זה אומר בעצם? מה השתנה?

הדרך הפשוטה לבדוק מהותו של דבר שאיננו ברור היא לבחון מה נחסר בעת ביטולו.
לשם כך נקפוץ מעט קדימה אל פרק ל"ב-
הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא-אֵל, כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם;  וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא-עָם, בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם.(פרשת האזינו).
שם מתכעס האל ובזעמו על נטישת עמו אותו לטובת אלוהים אחרים שכמובן הינם חשובים כ"לא אל", הוא משסה בעם את אוייביו שהם "לא עם".
העם, אמור להתעורר ולהבין במה הוא שונה מאויביו - בהיותו "עם", והיותו עם כמובן מתוקף היות האלוהים אלוהיו.
וכך להיזכר בו ולחזור בתשובה לאלוהיו.

כך שעל פי ההסכם בין העם לאל, כפי שהאל רואה את הדברים זו התחייבות הדדית.
הוא משמר את העם כעם, דואג לכל מחסורו. מגן עליו מפני אויביו.
והעם מצידו, משמר את האל כאל עליון, ונמנע מלתת ערך לאלוהים אחרים ע"י הימנעות מעבודת אלילים.

לפי איך שהדברים מוצגים בהשתלשלות הארועים בתנ"ך, העם איננו עם ללא אלוהיו, והאלוהים איננו אל ללא עמו.
הדברים באים לידי ביטוי בתאולוגיה היהודית במרוצת השנים בספר הזוהר "אורייתא קודשא בריך הוא וישראל חד הם" [התורה האל והעם הינם יחידה אחת].

הסכם זה מקבל את תוקפו בפרשתינו באמירה של משה לעם -
"הסכת ושמע ישראל, היום הזה נהיית לעם ליהוה אלוהיך".

הר עיבל והר גריזים

הר גריזים והר עיבל כיום

בהמשכו של הטקס מודיע משה לעם את הדברים הבאים.
אם ישמעו בקולו של אלוהים לעשות את דבריו -
וְהָיָה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹליְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְו?ֹתָיו, אֲשֶׁראָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם-וּנְתָנְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, עֶלְיוֹן, עַל,כָּל-גּוֹיֵי הָאָרֶץ. וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה,וְהִשִּׂיגֻךָ:

אבל אם לא ישמרו את מצוות האל -
וְהָיָה, אִם-לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל יְהוָהאֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְו?ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו, אֲשֶׁראָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם-וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה,וְהִשִּׂיגוּךָ.
דיל פשוט.

בדיוק השבוע התבשרנו על סגירת בית הכנסת היהודי האחרון במצרים בחגים הקרובים. ככל הנראה עקב המתיחות הביטחונית השוררת באזור לאור הארועים האחרונים.
הדברים הזכירו את ההבטחה/ציווי של האל -
וַיהוָה, אָמַר לָכֶם, לֹא תֹסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה, עוֹד.[דברים י"ז]
אבל בפרשת השבוע ניווכח לראות כי לכל כלל יש יוצא מן הכלל. גם בהבטחות ה"מפורשות" והחותכות לכאורה של האל -
וֶהֱשִׁיבְךָ יְהוָה מִצְרַיִם, בָּאֳנִיּוֹת, בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אָמַרְתִּי לְךָ, לֹא-תֹסִיף עוֹד לִרְאֹתָהּ; וְהִתְמַכַּרְתֶּם שָׁם לְאֹיְבֶיךָ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת, וְאֵין קֹנֶה.

מסתבר אם כן, שכל הבטחה אלוהית לא יכולה לעמוד למבחן המציאות כיוון שהיא שרירה וקיימת רק כל עוד אינה מתנגשת ברצון אלוהי אחר.
אבל אם ישתנה הרצון האלוהי - במקרה שלנו - רצונו של האל להעניש את העם בצורה חריגה, אזי הבטחותיו הקודמות בטלות לעומת רצונו המחודש.

תובנה שיכולה לחדש הרבה למטיפים למיניהם וחוזי נבואות עפ"י התנ"ך.

שבת שלום!

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב פינק

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע23/08/12848 צפיות
על מבחן האמונה של המאמין אל מול אלוהיו, בפרשת השבוע.

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע16/08/12870 צפיות
בפרשה נראה מה הן המצוות שמצווה האל. והאם ציוויו של אלוהים נשמרו בימינו כמו שנאמרו?

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע15/08/121005 צפיות
מהו 'עגל הזהב'? מי חטא בחטא העגל? מה היו המניעים לחטא הדרמטי, וכיצד העניש האל את העם?

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181111 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181150 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181077 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181094 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181116 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181104 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181195 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica