פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.
כתבה התורה: "בהעלותך את הנרות" והרי יכלה התורה לכתוב "בהדליקך", למה השתמשה בפועל "בהעלותך"? על זה עונים במסכת שבת שלשון זו מלמדת אותנו שבה הכן צריך לעסוק בהדלקה "שתהא שלהבת עולה מאליה", כלומר האש תתרומם מכוחה העצמי ולא מכוח האש שמגיש הכהן המדליק.
המנורה ככלי המקדש רומזת לנו על עמוד התורה. היא סמל החכמה. לומדים זאת מהסיבה שהיא עומדת בדרום והרי נאמר כבר "הרוצה שיחכים - ידרים".
כאשר התורה מסבירה לנו איך להדליק את המנורה כוונתה בעצם להורות לנו כיצד ללמוד תורה.
כאשר אנו, כהורים וכמחנכים, מעבירים את החכמה לדור הבא עלינו לעסוק בנר - בתלמיד ובבן עד שיהא התלמיד "עולה מאליו" וכך התלמיד או הבן שלנו יעסוק בלימודו ובחוכמתו מעצמו.
וגם כאשר נסיר את ידינו ממנו תמשיך חוכמתו לבעור מכוחו האישי והוא יוסיף ויגביר לימודו ומתוך כך את חוכמתו.
אם רצוננו שילדינו ותלמידנו ימשיכו מעצמם ללמוד עלינו לתת להם את הכלים הנכונים, את האמונה שלנו בהם, את הכוח הנפשי להמשיך ולהתמיד בלימודם, להגביר את כוח ורצון הלימוד העצמי שלהם למען יעצימו את עצמם ואף יעלו עלינו כמוריהם והוריהם.
זוהי אבן יסוד בעולם החינוך והלוואי ונזכה כולנו להצליח להגיע למדרגה זו ולא פחות מכך גם לקיימה. (ע"פ הרב נבנצאל)
שבת שלום ומבורך!
החוויה היהודית
http://h-y1.coi.co.il/
http://dosanova.co.il/
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
הדלקת המנורה,מקדש,ללמוד,עניין חשוב,מהותי,עולם החינוך,האש תתרומם,שלהבת,כוח הנפש,הלימוד העצמי,