חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת שופטים

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע23/08/2012847 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

"שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים, תִּתֶּן-לְךָ בְּכָל-שְׁעָרֶיךָ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָנֹתֵן לְךָ, לִשְׁבָטֶיךָ; וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, מִשְׁפַּט-צֶדֶק." [דבריםט"ז]

פרשת השבוע נפתחת אמנם בהלכות משפטיות "לא תטה משפט, לא תכיר פנים, ולא תקח שוחד".
ניתן לחשוב לכאורה שפרשתינו תעסוק במצוות חברתיות משפטיות.

אבל לאורך הפרשה מוזכרות שלושה מצוות מרכזיות:

  • ענישת עובד אלוהים אחרים.
  • דינו של הגולה לעיר מקלט.
  • דין 'עגלה ערופה'.

נתמקד במצוות אלו ונגלה את הקשר שביניהן.

  • "כי ימצא בקרבך באחד שעריך איש או אשה אשר יעשה את הרע בעיני יהוה.. וילך ויעבוד אלוהים אחרים. והוגד לך ושמעת.. והנה אמת נעשתה התועבה הזאת.. וסקלתם באבנים ומתו, וביערת הרע מקרבך".
    -  כאן אנו מצווים על הריגה לכתחילה בציווי אלוהי של אדם אשר זנח את אלוהיו ופנה לעבוד "אלוהים אחרים".
  • "שלש ערים תבדיל לך בתוך ארצך.. והיה לנוס שמה כל רוצח. וזה דבר הרוצח אשר ינוס שמה וחי - אשר יבא את רעהו ביער לחטוב עצים. ונדחה ידו בגרזן לכרת העץ.ונשל הברזל מן העץ ומצא את רעהו ומת. הוא ינוס אל אחת הערים האלה, וחי".
    מי זכאי להגנה ב"עיר מקלט"? - מי שנהרג חברו על ידו בשגגה.
    אבל מדוע זקוק הוא להגנה, הלא לא במתכוון הרגו?
    "פן ירדוף גואל הדם אחרי הרוצח כי יחם לבבו והשיגו כי ירבה הדרך, והכהו נפש.
    אין לו משפט מוות."
    ההורג בשגגה נצרך להגנה מפני בני משפחת ההרוג. למרות שלא הרג בכוונה ומצד המשפטאין עליו אשמה. אם יבא "גואל הדם" בדמות בן משפחת הנהרג ויהרוג אותו. הרישבן המשפחה הנוקם יהיה זכאי לחלוטין.
    לכן נצרכנו להקים "ערי מקלט".
    - כאן אנו נוכחים במוות שבדיעבד מותר בציווי אלוהי. במקרה שהשיג 'גואל הדם' את ההורג בשגגה - הרי שדמו מותר.
  • מה קורה אם נמצאת גופת אדם בקרבת העיר?
    "כי ימצא חלל באדמה אשר יהוה אלוהיך נותן לך.. לא נודע מי הכהו.
    ויצאו זקניך ושופטיך ומדדו אל הערים אשר סביבות החלל."
    נמצא אדם מת בשטח הפקר. עפ"י הסימנים הוא נהרג בדרך לא טבעית. מה עושים?
    "והיה העיר הקרובה אל החלל ולקחו זקני העיר ההאי עגלת בקר.. והורידו זקני העיר ההיא את העגלה אל נחל.. וערפו שם את העגלה בנחל. וכל זקני העיר ההיא ירחצואת ידיהם על העגלה הערופה בנחל, וענו ואמרו - ידינו לא שפכו את הדם הזהועינינו לא ראו!
    כפר לעמך ישראל.. ונכפר להם הדם".
    זקני העיר האחראית לרצח בשל קרבתה אל החלל, רוחצים את ידיהם על עגלה ערופה בסגנון של "כפרה" עבור הרצח.
    וחסל. נסלח לעם.
    - וכאן מצאנו הריגה שבדיעבד נסלחת ע"י האל.

אם נתבונן נראה שלאיש האמוני ישנם דרגות רבות באמונה. ובכל דת נמצא בין המאמינים רמות הקרבה שונות מכח האמונה, הבאים לידי ביטוי בפועל.
הריגה. נטילת חיים. היא לכאורה המיצוי המקסימלי של הדרישה מהאדם המאמין בפעולותיו בעולם הזה. שאותם הוא יעשה מכח אמונתו ולמרות היות מעשים אלובניגוד לתכלית מצפונו.
וכאן בפרשתינו נוכחנו לראות כיצד המאמין מצווה להקריב את טבעו המצפוני על מזבח האמונה בשלושה רמות הקרבה שונות.

תחילת הקרבתו המצפונית של האדם לאמונתו היא במקרה השלישי -
גופת אדם מת נמצאה בסמוך לעיר, והאדם מתעורר ליטול אחריות על האיש המת.
אם במציאת האחראים למותו, אם בהענשה קולקטיבית של אנשי העיר הסמוכה.
אבל, כאן מגיע האל וע"י טקס מחילה פשוט והצהרת "ידינו לא שפכו את הדם הזה" נסלח ונמחל ע"י אלוהים לאנשי העיר על כל האירוע.

במקרה השני - אנו מוצאים את "גואל הדם" שבן משפחתו נהרג, אם כי בשגגה. והוא רודף אחריההורג על מנת לנקום את דמו של בן משפחתו ולהשקיט את סערת רוחו.
כאן אומר לנו האל, אמנם מדובר בהריגה של ממש. לכתחילה במודע ולא למפרע.
אבל. גם הריגה זאת תותר עד אשר יגיע הנמלט אל מקום מבטחים - עיר מקלט.
ושוב, ברמת הקרבה מעט יותר גבוהה הוקרב מצפונו של האדם על מזבח אמונתו.

ועתה נוכל להתבונן במקרה הראשון -
אדם מתוך הקהילה פונה לעבוד "אלוהים אחרים", מהבחינה המוסרית לא פגע האישבאדם. והמצפון האנושי לא ימצא יסוד להצדיק את הריגתו. שלא כמו במקרה הראשון- לא מדובר במוות שכבר אירע. ולא כמו במקרה השני - אין הצדקה רגשיתואמוציונלית למעשה.
והנה, מצווה האל - "וסקלתו באבנים, ומת".
וכאן נדרש המאמין להקריב את אושיותו ומצפונו לצורך קיום רצון האל בהריגה פשוטה, אקטיבית, וחסרת צידוק מצפוני.

נוכחנו לראות כיצד בפרשתינו, מוביל האלוהים במצוותיו את המאמין למידת ההקרבה המקסימלית של אושיותו דעתו ומצפונו הטבעיים.

המאמר מתוך האתר על פרשת השבוע - הבנת המקרא.

להבנת המקרא - בפייסבוק.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב פינק

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע06/09/121153 צפיות
"היום הזה נהיית לעם!" על מגילת העצמאות התנ"כית. וגם על הבטחות אלוהיות...

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע16/08/12870 צפיות
בפרשה נראה מה הן המצוות שמצווה האל. והאם ציוויו של אלוהים נשמרו בימינו כמו שנאמרו?

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע15/08/121005 צפיות
מהו 'עגל הזהב'? מי חטא בחטא העגל? מה היו המניעים לחטא הדרמטי, וכיצד העניש האל את העם?

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181111 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181150 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181077 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181094 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181116 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181104 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181195 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica