חפש מאמרים:
שלום אורח
26.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חטא העגל - עגל הזהב

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע15/08/20121009 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהו 'עגל הזהב'? מי חטא בחטא העגל?
מה היו המניעים לחטא הדרמטי, וכיצד העניש האל את העם
?

נקדים בסיפור המעשה  -
לאחר שהוציא משה את עם ישראל ממצרים, הגיעה העת בה בחר האל לתת לעמו את התורה.
אלוהים מקריא לעם בסיועו של משה את עשרת הדברות, ולאחר מכן קרא אלוהים למשה"עלה אלי ההרה" אל הר סיני, שם נותן לו האלוהים את התורה ומלמד אותו חוקיםומצוות להנחיל את העם.

אלא שהעם שהמתין תחת ההר מאבד את סבלנותו, ופונה לאהרן הכהן הגדול וסגנולהנהגה של אחיו - משה,  בדרישה - "קום עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו כיזה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו".
אהרן מקבל את בקשת העם, מורה להם לאסוף את תכשיטי הזהב, אותם הוא מתיך ויוצר פסל בדמות עגל עשוי זהב.
העם מקבל את העגל כאלוהיו - "ויאמרו: אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים".
אלוהים רואה את המתרחש ופונה אל משה בכעסו: "לך רד כי שיחת עמך!".
משה יורד מההר פוגש את תלמידו יהושע ויחד הם צועדים אל עבר המחנה, שם משהנחשף לעגל הזהב שיצר אהרן עבור העם, וברוב כעסו ועצבונו שומט ושובר אתהלוחות עליהן חקוקה התורה.

העונש -
משה טוחן את העגל, יוצר ממנו אבקה אותה הוא מפזר במים. ומשקה בהם את בני ישראל החוטאים. (פעולה המזכירה את 'מים המאררים' הנהוגים אצל אשה סוטה).
ואז מתייצב משה בשער המחנה ומכריז "מי לאדני, אלי!" לשמע קריאתו מתייצביםכמובן בני שבט לוי, הוא השבט הנשאר נאמן ליהוה בכל עת ולא חטא בחטא העגל.
משה מצווה את בני שבט לוי - שימו איש חרבו על ירכו, עברו במחנה ו - "הרגו איש את אחיו".
התוצאה: שלושת אלפים הרוגים. בנוסף על כך, אלוהים משלח בעם מגפה אשר מפילה חללים רבים.
ואז הוא פונה ומבקש ממשה "רשות" למחות את העם מתחת השמים. אבל משה מתחנן לפני האלוהים ומבקש רחמים על העם.
אך בד בבד מתריס "אם אין, מחני נא מספרך!" -
אם אתה בוחר להשמיד את עמך, תצטרך למחוק את שמי מספרך - ספר התורה.
ואלוהים מרגיע את משה ואומר לו - אל תדאג, אני אמחה את שמם של החוטאים לי. לא את שלך.
והאל מתרצה לסלוח לעמו.

השאלות מתבקשות ועולות מאליהן בסיפור הדרמטי הזה:

מה גורם לעם שעבר כל כך הרבה ניסים עם אל שנמצא בשמים, לבחור לפתע באליל גשמי? מהיכן הצורך באל חומרי עשוי זהב?
בנוסף עולה התמיהה הכיצד אהרן שהינו הכהן הגדול לאלוהים חובר לעם בחטא כפרני שכזה?

אם נתבונן בלשון המקרא נוכל להבין את המניעים לחטא הדרמטי ואת הצורך לחומריות שנוצר בעם  -
"וירא העם כי בושש משה לרדת מן ההר" ומיד המשכו של הפסוק - "ויקהל העם על אהרן ויאמרו אליו - קום! עשה לנו אלוהים!".
הכותב מגלה לנו מהו המניע לצורך ב"קום עשה לנו אלוהים" -  "וירא העם כי בושש משה".
בני ישראל מלווים בידי המנהיג הנערץ משה, אשר הוא המקשר בינם לבין האל שבשמים מהרגע בו בחר האל להוציאם מארץ מצרים באותות ובמופתים.
חוץ ממשה אין לכלל הציבור הישראלי דרך תקשורת מוחשית עם האל. והנה, משהעולה השמימה לקבל את התורה מן האל, אך אבוי. הוא נעדר ובושש מלבא.
ועם ישראל מקונן - "לא ידענו מה היה לו".
אז אמנם, העם כבר הורגל להאמין באל שבשמים השומר אותו ומנחה אותו בדרך. אבלבהעדר דמותו של משה הוא זקוק למשהו מוחשי יותר. אמיתי יותר.
ואת זה הוא מוצא בדמות הפסל - עגל הזהב.
[עפ"י המסורת גם מקום קבורתו של משה לא נודע מהסיבה הזאת - "ומפני מה לאנודע קבורתו של משה? כדי שלא יהו ישראל הולכין ומניחין שם בית-המקדש,ומזבחים ומקטרים שם, וכדי שלא יטמאו אומות העולם את קברו בפסיליהםובתועבותיהם."(מדרש 'לקח טוב').
אהרן, רואה את העם מתלהם ודורש ממנו "עשה לנו אלוהים" ובלית ברירה הוא יוצרעגל להשקיט את העם. אלא, שאהרן עדיין לא יודע מהי כוונת העם.
האם זוכר העם את אלוהיו וזקוק רק למקשר מוחשי או שמא זנחו את אלוהיהם כליל?

את התשובה מגלה אהרן כאשר בני ישראל מקבלים את העגל -
"ויאמרו אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים". כאן הוא נרגע ומיד מוסיףומזכיר לעם מיהו אלוהיו הקדמון - "ויקרא אהרן ויאמר חג ליהוה מחר".
אם כך, מטרתו של אהרן הייתה לכאורה "למזער נזקים" עד שובו של משה. ובנתייםלכל הפחות ימשיך העם לעבוד את אלוהיו הקדמון - יהוה. גם אם בלית ברירה, דרךפסל בצורת עגל מזהב.

ברבות השנים עקב חריגותו של המאורע והיותו אחד מחטאי העם הגדוליםוהדרמטיים כלפי האל בהסטורית עם ישראל, הפך "חטא העגל" למושג המשמש אתהרוצים לנגח את החומרניות ולקדש את הרוח בטענה שהחומריות, כמו בסיפורהמקראי, היא הערך המוביל לגרוע מכל - כפירה.

(מקור - ספר שמות. פרק ל"ב.)

מתוך האתר על פרשת השבוע-  הבנת המקרא.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יעקב פינק

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע06/09/121160 צפיות
"היום הזה נהיית לעם!" על מגילת העצמאות התנ"כית. וגם על הבטחות אלוהיות...

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע23/08/12850 צפיות
על מבחן האמונה של המאמין אל מול אלוהיו, בפרשת השבוע.

מאת: יעקב פינקפרשת השבוע16/08/12873 צפיות
בפרשה נראה מה הן המצוות שמצווה האל. והאם ציוויו של אלוהים נשמרו בימינו כמו שנאמרו?

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181123 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181163 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181088 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181104 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181126 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181115 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181205 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica