כאשר מדובר על הפרה של הסכם ממון, נשאלת השאלה האם ההפרה הזו היא הפרה מוחלטת, לאמור, ברגע שהוכח כי בן זוג להסכם ממון הפר אותו, הרי שלצד השני, המקיים לכאורה, קיימות זכויות הידועות בשם המשפטי "תרופות", או שמא לאחר שהוברר שהייתה הפרה, עדיין יזקק בית המשפט לבירור "אשמתו" היחסית של אותו בן זוג מפר.
מההכרעה בשאלה העקרונית הנ"ל נגזרות מספר אבחנות אפשריות, שעל כל מי שמעוניין לנקוט בהליכים נגד בן הזוג המפר, מוטב שיכיר אותם לפני שיקבל החלטה.
למשל, עולה השאלה, האם תישמע טענתו של בן הזוג המפר, הטוען שאמנם הוא ביצע הפרה, אבל, בנסיבות העניין, כל אדם סביר, שהיה נכנס לנעליו, לא היה מקיים את החיוב.
שאלה נוספת שעולה מההכרעה בשאלה העקרונית הנ"ל ( אחריות מוחלטת או תלויה באשמה ), האם אין מקום להתחשב גם במעלליו ובתרומתו של בן הזוג המקיים לכאורה את הסכם ממון בין בני זוג ? למשל, האם רשאי בן הזוג הנתבע, להעלות להגנתו את הטענה כי בן הזוג שלו, הוא עצמו הפר את הסכם הממון כלפיו, וזאת עוד לפני ההפרה, ולפיכך הוא מנוע מלטעון כנגד ההפרה.
מעבר לבירור המשפטי, האם צד להסכם הממון שהפר אותו, יכול להעלות טענות שיפטרו אותו מאחריותו להפרה, נשאלת שאלה נוספת, שאינה קשורה לאחריות, אך כן קשורה להיקף האחריות, מבחינת גובה הפיצוי, והיא מידת התרופה שתיפסק לצד הנפגע. כלומר, האם בית המשפט יתחשב באותן שאלות שהועלו לעיל כדי להתחשב בבן הזוג המפר, ולהקטין את "עונשו".
לסוגיות הללו וההכרעה בהן, חשיבות רבה, הן מבחינת האחריות והן מבחינת הפעלת עוצמת התרופה. מצד אחד, הפסיקה הישראלית אימצה את הקביעה כי הפרת הסכם הממון היא הפרה מוחלטת, שאיננה תלויה בנסיבות חיצוניות כאלו ואחרות. מספיק שבן הזוג מבצע עבירה, כדי לראותו כמפר החוזה, ואז קמה לצד המקיים זכות לסעדים משפטיים מגוונים כנגד המפר.
מצד שני, קיימים לא מעט מצבים ושיקולים, שבהם מצבים של אשמה או תרומה של הצד השני להסכם הממון ממלאים תפקיד הן בקביעת עצם האחריות ( הפר לא הפר את ההסכם ) והן בקביעת היקף החבות בגין ההפרה.
ראוי להדגיש שנקודת המוצא החוקית, וזו שבפסיקה, במשפט הישראלי, היא של אחריות מוחלטת, ופירוש הדבר הוא שהאחריות מתקיימת כל פעם ובכל מקרה שבו לא קוים אפילו חיוב אחד שבחוזה ( כלומר, לא קוים רק אחד הסעיפים ), ללא תלות במרכיבים הנוספים שתוארו. מאידך, התפתחו בפסיקה יותר ויותר מקרים של גישה המתחשבת בתרומתו של הצד השני להפרתו של הראשון.