עיצוב לוגו הינו שלב ראשוני ובסיסי בתהליך מיתוג של כל ארגון פרטי או ציבורי. לוגו, סמליל בעברית, הוא אלמנט גרפי שאמור להכיל את רוח ומהות החברה, העסק, שאותו הוא מייצג . מסיבה זאת, חשוב שתהליך היצירה שלו יתבצע תוך חשיבה מעמיקה על העסק, הבנה של מה שהוא מייצג וקהל היעד שלו. בד בבד על מעצב הלוגו להיות בעל מעוף יצירתי שיהפוך את התוצאה הסופית למעוררת השראה וסקרנות.
של מי הלוגו הזה?
יצירת לוגו היא בדרך כלל חלק מתהליך מיתוג של עסק – תהליך שבו הופכים את העסק, השירותים או המוצרים שלו למובחנים מהמתחרים ומוכרים לצרכנים. לכן, לא די בדימיון וביכולת היצירתית של המעצב.
כדי לצאת לדרך בצורה נכונה המעצב צריך להכיר לעומק את החברה שעבורה הוא יוצר : המוצרים והייחודיות שלהם, החזון הארגוני, המסר והאנרגיה שהעסק רוצה לשדר ללקוחות הפוטנציאליים שלו. בשלב העבודה הראשון של תהליך מיתוג של חברה העבודה היא משותפת לבעל העסק או למנהליו יחד עם המעצב ולפעמים עצם החשיבה המשותפת, גורמת לבעלי החברה לדייק מחדש את האופן שבו החברה מציגה את עצמה כלפי חוץ. שותפים נוספים לתהליך הם לקוחות החברה.
חשוב להבין לעומק עוד לפני שמתעסקים בעיצוב עצמו – מי הוא קהל הלקוחות. מה מסקרן ומרגש את הלקוח הפוטנציאלי ומה יניע אותו ליצור קשר עם החברה.. הלקוחות של חברת ביטוח סולידית, למשל, יחפשו לוגו שמשדר ביטחון ואמינות. לקוחות פוטנציאליים של חברת פרסום צעירה ונשכנית, לעומת זאת, ימשכו ללוגו פרוע יותר שמשדר 'חשיבה מחוץ לקופסה'.
לוגו שמוכר
חלק מהאתגר שביצירת לוגו, נובע מכך שמדובר בתהליך שנע בין שתי קצוות שלכאורה הם מנוגדים זה לזה : התכלית האמיתית של יצירת הלוגו היא מסחרית – מיתוג מוצלח של העסק שיביא בסופו של יום להגדלת המכירות. מצד שני, ברמת המודעות הגבוהה של הצרכנים כיום, לוגו שנוצר במטרה למכור בכח לא יקנה את לב הלקוחות ולא יספק את הסחורה. ברוב תחומי העיסוק קיימת תחרות סוערת מאוד. לוגו שאין בו 'טוויסט', ייחודיות וחשיבה אחרת מהמתחרים לא יביא תוצאות. מסיבה זאת כיום מיתוג ועיצוב הם שירותים שהחפיפה ביניהם גבוהה.
מגע יצירתי
אחרי שלב החשיבה המשותפת ואיסוף המידע, מגיע מעצב הלוגו אל שולחן העבודה שלו ומתחיל לשחק באפשרויות הגרפיות שיביאו את כל הנתונים והמסרים שהעסק רוצה לשדר ללקוחותיו מן הכוח אל הפועל. בשלב הזה באה לידי ביטוי היכולת הייחודית של מעצב הלוגו להפוך ערכים מסחריים למסר שיווקי ומסר שיווקי לאלמנט גרפי חד פעמי, שלא דומה ללוגאים של חברות אחרות. המגע היצירתי שמשלב את צרכי העסק ומעניק להם ערך מוסף מעורר השראה הוא מה שמבדיל בין עוד לוגו לניירות המכתבים של החברה ללוגו שמוביל מיתוג שלה ומוציא אותה לדרך חדשה.