מה רוצה? רוצה לדעת מה רוצה באמת
האם את יודעת מה שאת רוצה?
נראה שברור, שכל אחת מאיתנו יודעת מה היא רוצה.
בואי נעשה מבחן קטן. בקשי מחברתך הטובה, לסייע לך לעשות את רשימת :" מה אני רוצה". במשך 15 דקות. כלומר, חברתך שואלת כל הזמן ( במשך 15 דקות ברצף): "מה את רוצה"? ורושמת את תשובות שלך, אני מאמינה שתגלי דברים מפתיעים.
רינה, אשת עסקים פעילה, עברה אירוע קשה, ובנס היא בחיים, היא האמינה שברשימה שלה יהיו כל הדברים שחשובים לה, רשימה שמתמקדת בה. למרבה הפתעתה היא גילתה כי השאיפה שלה לרדת במשקל הוא רק הסעיף האחרון ברשימה ורק אחרי שהעלתה את הדברים החשובים לה שקשורים לבני משפחתה הקרובים והעבודה שלה, התפנתה לחשוב על עצמה.
לא לדעת בבהירות מה אנחנו רוצים, הוא הרגל. פרדיגמה.
החדשות הטובות הן שניתן להחליף את הפרדיגמה
במרבית המקרים, מקורם של הפרדיגמות או ההרגלים הללו של התנהגות ו/או חשיבה, הם לא שלך, יחד עם זאת הם אלו אשר מנהלים אותך. הפרדיגמות, עולות אוטומטית, ומשפיעות על הדרך בה את חיה, נעה, וגם בצורה בה את מדברת. ההרגלים הם אלו ששולטים בהרגלי העבודה שלך, בתקשורת שלך, בהצלחותיך ואפילו בכישלונותיך בחיים.
בספר "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים" שנכתב על ידי סטיבן קובי. הוא מגדיר את הפרדיגמות כמפות .כאשר לכל אחת ואחת יש מפות רבות בראש. ובאמצעותן, אנו מפרשות כל מה שאנו חוות. אנו לא מודעות בכלל להיותם. אנו מניחות, שזה אנחנו והדרך שבה אנו רואות את הדברים משקפת את החיים כפי שהם או כפי שהם אמורים להיות. לעיתים רחוקות בלבד אם בכלל, אנו שואלות לגבי נכונותן של מפות אלו.
ככל שנהיה יותר מודעות להרגלים שלנו, אל המודלים המנטאליים שלנו, למפות או להנחות הבסיס שלנו, וכן יד ניסיון חיינו משפיע עליהן, נוכל לשאת את האחריות לגבי אותן הפרדיגמות, לחקור אותן, ולבדוק אותן במבחן המציאות. לשאול, האם זו פרדיגמה שתורמת לאיכות חיי ולהצלחות שלי, או פרדיגמה שאינה משרתת ומונעת ממני לנסות הזדמנויות והתנסויות חדשות.
הנחת הבסיס היא שניתן להשוות פרדיגמות לתוכנה שמפעילה את המוח שלך. כלומר, ניתן להחליף את התוכנה !
אז כאשר מבינים את זה, שזה משהו שיצרת את בעבר, ניתן לקחת אחריות ולהשיג עתיד שונה.
הבחירה המחודשת
רינה הבינה שהיא לרצות את כולם מלבד את עצמה. היא הופתעה מאוד. וכבעלת עסק משגשג, היא חשבה שרצונותיה ברורים לה, לפליאתה, שמה לב כי גם בעסק לא תמיד ידעה מה היא רוצה ולכן הגיעה למצבים בהם התקשתה להגיע להחלטה, מה שעיכב את גדילת העסק. ולכן, הדבר הראשון שרצה היה לדעת ,מה היא רוצה, באמת. לאחר שרינה הבינה וזיהתה את הפרדיגמה שלה לרצות אחרים ולא את עצמה, היא עברה תהליך, שחיבר אותה לרצונות שלה ונתן לה בהירות בקשר לרצונות שלה.
כל שינוי ולו הקטן ביותר בפרדיגמה קיימת, מאפשר להשיג הבדל עצום בתוצאות שמהן יתאפשר לך ליהנות בכל תחומי החיים.