העידן הטכנולוגי
קשה לתאר, איך היו חיינו נראים ללא מחשבים בכלל ומחשבים אישיים בפרט. בין אם אנו מודעים לכך או לא, המחשב האישי מלווה כל שלב וכל רגע בחיינו. לא רק שבעבודה אנו ישובים בדרך כלל מול מחשב, הרי שמחשב קטן גם נמצא אצלנו כל הזמן בכיס. זהו הטלפון הסלולארי, כמובן, שכיום מהווה מחשב אישי (זעיר) לכל דבר. ללא ספק, העידן כיום הוא העידן הטכנולוגי. כדי לחיות ולתפקד בעידן הזה, אנו חייבים להכיר את המחשב האישי ורצוי- היכרות יסודית ככל האפשר. חלפו לבלי שוב הימים, בהם הייתה היכרות עם עולם המחשבים מנת חלקם של מדענים או עובדי הייטק בלבד. כיום, כל סטודנט, פועל ומזכירה חייבים להכיר לפחות חלק מהאפשרויות, שניתן לבצע באמצעות המחשב האישי. מסיבה זו בדיוק, פורחים גם לימודי המחשבים בצורה חסרת תקדים.
התפתחות לימודי מחשבים לאורך השנים
בתחילה, התמקדו לימודי המחשבים בתארים אקדמיים, או בקורסים מקצועיים מאוד, ארוכים למדי ובעלי מורכבות טכנית גבוהה. כאשר לפני שלושים שנה מישהו סיפר כי הוא לומד מחשבים, היה זה בדרך כלל במסגרת תואר במדעי המחשב באוניברסיטה, או קורס טכני מורכב וממושך הכולל לימודי שפות תכנות כמו קובול, אסמבלר, פסקל וכדומה. אבל המצב כיום שונה בתכלית. פיתוח מערכת ההפעלה של המחשב האישי מסוג "חלונות" וההתפתחות המטאורית של רשת האינטרנט- יצרו ביקוש עצום לקורסי מחשבים מכל הסוגים ובכל הרמות. כיום ניתן ללמוד לא רק איך עובד המחשב האישי, אלא גם כיצד לתכנת אתרי אינטרנט, לתחזק רשתות מחשבים, לאבטח את מערכת המחשוב של הארגון, להקים רשתות תקשורת נתונים אלקטרוניות, לעצב ולערוך מולטימדיה באמצעות מחשב ועוד אלפי תחומים שיש להם נגיעה ישירה לעולם המחשבים.
תרומתה של מערכת ההפעלה "חלונות"
המצאת מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם, "חלונות" מתוצרת מיקרוסופט, היא ככל הנראה הגורם החשוב ביותר להפיכת קורסי המחשבים לקורסים הפופולאריים בעולם. מערכת ההפעלה הזו הוצגה לראשונה בשנת 1985, כאשר מידי כמה שנים משחררת חברת מיקרוסופט לשוק גרסה מודרנית ומתוחכמת יותר שלה. קביעת הסטנדרד דה-פקטו של מערכת ההפעלה של המחשבים האישיים, היווה הזדמנות עסקית כבירה בפני יצרני תוכנה מכל הסוגים. הם יכלו להציע לציבור הרחב תוכנות ש"ירוצו" על כל מחשב אישי. כך פותחו תוכנות חשובות לבית ולעסק, כמו למשל תוכנות לעיבוד תמלילים, יצירת מצגות וניהול גיליונות אלקטרוניים. חפשו כמה קורסי מחשבים מוצעים לציבור רק בתחום חבילת האופיס של מיקרוסופט ותבינו עד כמה רבה הייתה תרומתו של המחשב האישי לעליית קרנם של קורסי המחשבים בעולם.
השפעת האינטרנט
אם המצאת "חלונות" והמחשב האישי הזניקו את לימודי המחשבים לרשימת הקורסים הפופולאריים, באה התפתחותה המטאורית של רשת האינטרנט בשנות ה-90 ו"הטיסה" את הביקוש לקורסים הללו לגבהים שאיש לא חלם עליהם. רשת האינטרנט היא המהפכה הטכנולוגית החשובה ביותר של המאה שעברה, אולי אפילו האלף שעבר. האפשרויות הגלומות באינטרנט מבחינת תקשורת, בידור, מידע ומולטימדיה כה רבות, עד כי אפילו גדולי המומחים אינם מתיימרים לחזות אותם. מבחינת לימודי מחשבים, קיימים כיום מאות ואולי אלפי מקצועות שחבים את עצם קיומם לרשת האינטרנט. לא מדובר רק על בנייה, תכנות או עיצוב אתרים, אלא גם על תקשורת בין מחשבים על בסיס רשת האינטרנט, אבטחת מידע, מקצועות מולטימדיה רבים, קידום אתרים ופרסום במנועי חיפוש ועוד.
לאן ממשיכים מכאן?
אם חשבתם שהמצאת מערכת ההפעלה "חלונות" ורשת האינטרנט כבר הזניקו את לימודי המחשב לפופולאריות מקסימאלית, דעו כי "החלק הטוב עוד לפנינו". זינוק מטאורי נוסף מתרחש כבר עתה לנגד עינינו ואחראים לו מחשבים אישיים זעירי מידות, שאנו נושאים בכיס שלנו. כן, אנו מדברים על הטלפונים הסלולאריים. כבר מזמן שלא מדובר במכשירי תקשורת גדולים ומגושמים, שרק אפשר לדבר באמצעותם. הטלפון הסלולארי כיום הוא מחשב זעיר וחזק, המריץ שפע אדיר של תוכנות, בדיוק כמו שסיפרנו לכם בהתחלה על המחשב האישי. כן, ההיסטוריה חוזרת על עצמה, אבל בפורמט קטן יותר הפעם. הסמארטפונים כיום מכילים לא רק מעבדי תמלילים וקוראי חבילות אופיס, אלא גם תוכנות מולטימדיה, אמצעי תקשורת כתובה (צ'אטים, אסאמאסים, מיילים), תקשורת קולית על גבי האינטרנט, תוכנות אבטחה ומה לא. כדי להכיר את כל היכולות הללו (ובוודאי כדי לדעת לפתח יישומים לסלולארי) מוצעים כיום קורסי מחשבים בשלל נושאים ותתי נושאים, הקשורים למערכות ההפעלה "אנדרואיד" ו-"IOS", שתי מערכות ההפעלה הנפוצות לסמארטפונים.