חפש מאמרים:
שלום אורח
18.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ד"ר אורי עצמון- אי שוויון בישראל בין מזרחים לאשכנזים לאור ההגירה של שנות ה-50

מאת: Efratמיעוטים26/06/20128600 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ד"ר אורי עצמון- אי שוויון בישראל בין מזרחים לאשכנזים לאור ההגירה של שנות ה-50

בבואנו לבחון את אי השוויון בישראל בין מזרחים לאשכנזים לאור ההגירה של שנות ה50 יש להתייחס למערכת הפוליטית- שפירא (1994) טוען כי הדמוקרטיה הישראלית בתחילת ימיה הייתה חסרת מהות דמוקרטית ליבראלית. במשך שלושה עשורים (עד מלחמת יום כיפור ב1973) הייתה מפלגת שלטון אחת גדולה שנקראה מפא"י.

ד"ר אורי עצמון סבור כי ראשי מפלגה זו הגיעו מרוסיה וחזו בהפיכתה של רוסיה לדיקטטורה קומוניסטית. בעקבות אירועים אלו ובעקבות הבנתם כי רדיפת היהודים ואפלייתם לא תפסק גם ברוסיה הסובייטית, החליטו לעלות לארץ ולהקים מדינה סוציאליסטית בארץ ישראל. בהיעדר מפלגה אופוזיציונית חזקה ביטוח חובה , מפא"י קבעה את סדר היום החברתי, מבלי שתהיה לה התנגדות משמעותית. כך קרה שכאשר עלו יהודים מארצות המזרח בשנות החמישים,ללא ממון או קשרים חברתיים, הם לא יכלו להוות גורם פוליטי-חינוכי-כלכלי בעשורים הראשונים של המדינה.

מאחר ולא התאגדו במסגרות פוליטיות-ארגוניות, היו נתונים לחסדי ההגמוניה האשכנזית. בין היתר, באה לידי ביטוי תפיסה מתנשאת זו, בהתווית מדיניות "כור ההיתוך".  העולים המזרחיים, אולצו למעשה לוותר או להצניע את המורשת והתרבות שהביאו עמם מארצות מולדתם ולאמץ תרבות חדשה, "צברית", שפעמים רבות התנכרה לתרבותם ולשורשיהם. הנקודה השנייה שיש להתייחס אליה הינה מערכת החינוך- כידוע, ערכיה החברתיים והאידיאולוגיה של האליטה השלטת, הם אלו שמתווים את אופי החינוך במדינה. בישראל זוהי הציונות. עגלות תינוק לפסטרנק (2001) מתארת במאמרה כיצד בשנות ה- 50 הייתה בארץ כמות גדולה של עולים מזרחיים אשר מוקמו בפריפריה המרוחקת. עבור ילדי העולים הללו הוקמו בתי ספר בו למדו הילדים ללא מגע עם ילדי הוותיקים.

ד"ר אורי עצמון סבור כי התגלו פערים גדולים בכול הקשור ברמה ומהיקף של כוח ההוראה, המבנים, הציוד והריהוט ובכמות ספרי הלימוד. מעט מורים הסכימו להרחיק על מנת ללמד בישובי-ספר אלו, בנוסף נוצר מצב שמורים אשכנזיים לימדו את הילדים המזרחיים, וכך נוסף גוון נוסף של התנשאות ועליונות תרבותית. קייטרינג התכנים שנלמדו היו לקוחים מתוך עולמם של התושבים הוותיקים, וביטאו הלך רוח אשכנזי-מערבי- אשר לא תאם את התפיסות המסורתיות עימן הגיעו העולים המזרחיים.

מגמת הפער וההפליה בין המזרחיים לאשכנזים לא תמה: מכתבה שפורסמה ב- ynet בשנת 2005 עולה  כי רק 22.4% מקרב המזרחיים סיימו תיכון לעומת 31.1% אשכנזים. ניתן לראות כי מערכת החינוך היום למעשה התנערה מהאחריות על קידום המזרחיים בחברה הישראלית, וכי מגזר זה עדיין סובל מאי-שוויון גם במאה ה21.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137996 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/138065 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138159 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/138084 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137989 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137612 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137353 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא מיעוטים

מאת: בולי טייסמיעוטים28/11/129425 צפיות
מזה אלפי שנה מתנהל מאבק לשוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים לאורך כל ההיסטוריה ניסו להיאבק על מנת לזכות במעמד שווה לזה של האבות, הבעלים והאחים שלהן. בחברות רבות ניתן לראות נשים, נערות וילדות מתמרדות מול הפטריארכיה (שלטון האב = הגבר) והדיכוי בהן הן נמצאות.

מאת: בולי טייסמיעוטים28/11/128368 צפיות
מזה אלפי שנה מתנהל מאבק לשוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים לאורך כל ההיסטוריה ניסו להיאבק על מנת לזכות במעמד שווה לזה של האבות, הבעלים והאחים שלהן. בחברות רבות ניתן לראות נשים, נערות וילדות מתמרדות מול הפטריארכיה (שלטון האב = הגבר) והדיכוי בהן הן נמצאות.

מאת: פאונדרסמיעוטים07/01/099773 צפיות
לדת היה במשך דורות מעמד מכריע בחיי התושבים בארץ ישראל. המנהל הציבורי והמשפט של עדה דתית היו אוטונומיים. המציאות המודרניזטורית של החברה הישראלית ערערה את מעמדה של המסורת אצל בני המיעוטים לא פחות מאשר אצל רבים מהיהודים, בייחוד ביישובים עירוניים בהם היה חינוך תיכון וגבוה. הסובלנות הדתית של השלטונות הישראלים והפלורליזם אמנם מיתנו את ירידת ההשפעה של הדת אך גורמים אחרים כמו שינויים במבנה כוח העבודה, גיוס לצה"ל תקשורת המונים וההשכלה המתרחבת גרמו להמשך ירדת כוחה ולמעבר של פעילות פוליטית ממסגרות דתיות

מאת: עידו הלוימיעוטים07/01/099351 צפיות
הערבים בישראל אינם בדלנים! הם מבקשים לכונן מדינה נפרדת (מיעוט גדול ושונה אך בהחלט לא בדלני) 20% מהאוכלוסייה ערבים, אנו גורעים מתוכם מי שאינם קנאים לייחודם במובן הפוליטי- מפלגתית. הקבוצה רוצה להיבדל קהילתית, לרומם את הדת והשפה ובפועל עושה זאת באמצעות כלים פוליטיים. צריך להבחין תופעת הדרוזים, הם אינם מחפשים מפלגה פוליטית, הם משתלבים במפלגות הראשיות הציוניות ושם מוצאים בית חם להשגת מטרותיהם.

מאת: רינה הראלמיעוטים07/01/0910574 צפיות
כיום, כמעט שלא קיימת מדינה עולם המורכבת מלאום בודד אחד (בשל הגלובליזציה, בידול, הגירה, נדידה, כיבוש, הגירה כפויה) ועל כן כל מדינה מתמודדת עם מיעוט לאומי בקרבה הקורא תיגר על המדינה בדרישותיו. כיוון שאין לגיטימציה להקמת מדינות לאום נוספות לאלו הקיימות כבר וכיוון שמדינה תשאף תמיד לשמר את כוחה ועוצמתה מתרחש קונפליקט בין המדינה למיעוט (שיעבור מרמה ב' לרמה ג') והמדינה מתבקשת לפתור את הבעיה בקרבה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica