אריק אינשטיין שר פעם שיר שנקרא "יכול להיות שזה נגמר", לרובנו השיר הזה מוכר בתור "אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי... אז נכון שקצת קשה לקבוע אם היה יותר או פחות שמח, וקצת קשה לקבל דעה מה הלך הרוח ברחובות מאדם שמעדיף ל"היות בבית", אבל דבר אחד בוודאות ניתן לקבוע, אם לשיר היו קוראים "אומרים שהיה פה פשוט לפני שנולדתי"... לא הייתי מתווכח לרגע עם אריק...
אין טעם להתווכח , להיות בעל עסק פעם היה הרבה יותר פשוט מאשר להיות בעל עסק היום. פעם לא היה משנה מה אופי העוסק, גודלו ומהותו כדי שניתן היה לגלגל מחזור כספים מכובד ולנהוג ב"מיני-מונופול" , יכולת להיות "מחלק קרח" , להסתובב בקו חלוקה משלך מתי שרק מתחשק לך ללא לוח זמנים מסודר ומבלי לפרסם או לחלק ולו כרטיס ביקור אחד... היום הטריק הזה לא היה עובד, את העסק המצליח של חלוקת הקרח החליפו המקררים , את לוח הזמנים הערטילאי החליפה מדיניות נוקשה של הגעה בזמן (אחרת הלקוח רשאי לתבוע פיצוי לפי חוק הטכנאים החדש) , ובלי שיווק מאסיבי , איכותי ומקצועי , אף אחד לא ישמע על העסק שלך , מה שיוריד את סיכוי ההישרדות שלו בביצה העסקית לאפס. לא משוכנעים?תידבקו את נתוני הצפייה של ערוץ 1 לפני עשרים שנה והיום... זה מה שקורה כשלא מתעדכנים עם הזמן וכלא שמים יד על הדופק...
אז למה בעצם בניית אתרים ?
בדרך כלל לא משנה מה גודל העסק שלך, הקונצנזוס העסקי הוא שכל עסק , החל מהקטן ביותר ועד הפירמה הגדולה ביותר זקוקה לשני אמצעי שיווק בסיסיים : כרטיסי ביקור ואתר פרסום באינטרנט. בעוד שכרטיסי ביקור ניתנים באופן אינטימי יותר לידי לקוח בפגישה אישית , אתר אינטרנט של העסק הוא כרטיס ביקור לכל דבר וחשיבותו רבה יותר מאשר כל כרטיס ביקור אחר. אתר אינטרנט עסקי זו הזדמנות להכניס את הרגל בדלת כמו אחרון אנשי המכירות , להגיד ללקוח: "אני כאן , זה העסק שלי , אני טוב יותר מהמתחרים ואין לך מה לחפש יותר כי הפיתרון לכל צרכיך נמצא במרחק קליק אחד בלבד", וכל זאת, כשהלקוח תחת התחושה שזה הוא שחיפש אותך, ולא להיפך.
היכרות קצרה עם הלקוח הישראלי כיום מגלה קהל יעד שמכור לטכנולוגיה , שחייב להיות מחובר למאגרי ידע ובידור באינטרנט (במחשב בבית ובמכשיר הסלולארי מחוץ לבית), שלא אוהב לחפש יותר מדי (אבל אוהב להשוות הכול , כדי לא לצאת פראייר) ושיעדיף לחפש פיתרונות בזק קלים לעומת מחקר מעמיק ומשעמם...תחשבו בעצמכם , כשאתם רוצים להזמין פיצה למשל , אתם מחפשים במדריך הטלפונים העסקי תחת הכותר פיצה או שרצים לגוגל ומקליקים?
אתר אינטרנט עסקי יכול להגביר את החשיפה לעסק , ומכאן להגדיל את כמות הלקוחות והרווחים , שזו בעצם מטרת העל של כל עסק מתפקד. אתר שכזה משמש כחלון ראווה לעסק ויש להתייחס אליו ככזה , זה המפגש הראשון של הלקוח עם העסק וכדברי חכמים : אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני". קיימות דרכים רבות להקים אתר באינטרנט , חלקן מקצועיות יותר , חלקן פחות , חלקן נושאות בעלויות מסוימות וחלקן בחינם , הכול נגזר מרמת האתר המבוקשת, הרמה המקצועית של האתר ומבחירת תוכנה נכונה לבניית האתר.
למה הכוונה?
בעל עסק בהחלט יכול לבנות אתר אינטרנט בחינם בכוחות עצמו , ולעשות זאת בדרך כלל ברמה מקצועית סבירה , היום בשוק קיימות תוכנות רבות המציעות בניית אתרים בבנייה עצמית וללא עלות (כדוגמת weebly למשל) גם לאיש העסקים הממוצע שלא יודע לתכנת ב-HTML ושלא חלק ספסל לימודים עם ביל גייטס.
אם זאת , אתרים אלו לרוב פחות מרשימים מבחינת היישומים והוויזואליות שלהם, הם יקומו בשרת פחות "נחשב" ומכאן בחשיפה פחות נרחבת , לרוב ניתן לשפר עמדות ע"י תשלום לאתר בכדי לשנות את שם האתר , כתובתו או המיקום בשרת כדי לשפר את החשיפה והרמה המקצועית אבל במקרה זה כבר לא מדובר באתר בחינם...
כדי לקבל חשיפה מקסימאלית , הדרך הטובה ביותר היא לפנות לאנשי המקצוע הרלוונטיים, משרדי פרסום , יועצי תדמית, אנשי שיווק וכמובן בוני אתרים אינטרנט. במרבית המקרים בעלי מקצוע אלו מיומנים ביותר הן בפן המקצועי של בניית האתר ע"י שימוש נכון בטכנולוגיות, והן בפן השיווקי שכן הם לרוב מקושרים היטב בסביבה העסקית, הם מכירים את הלך הרוח, את קהל היעד ואת דרישותיו ורצונותיו.
אמנם לא מדובר בפרסום חינם כמו באופציה הקודמת, אבל ניתן בדרך כלל למצוא את הדרך הנכונה למזער עלויות ולמקסם רווחים בדמות הנחות ומבצעים הכרוכות בדרך כלל בהתקשרות בלעדית עם משרד השיווק או בונה האתר. כך למשל, ישנם חברות פרסום המציעות אתר אינטרנט חינם כבונוס על חתימת הסכם פרסום רחב, דף פרסום נלווה ברשתות החברתיות (פייסבוק למשל), או ספיגה של עלות האחזקה של האתר ברשת (למי שלא ידע , העלאת אתר לרשת כרוכה בדרך כלל במעין "דמי שכירות" בגין מקום בשרת). ולדעת כותב מאמר זה בלבד : לפעמים כשאתה מקבל שירות בחינם זה בדיוק השווי של מה שתקבל...
כאשר פונים לבוני אתר באינטרנט, אתה מרוויח אתר אינטרנט מקצועי איכותי ועדכני כאשר ברור לך שהאתר מטופל ומתוחזק באופן מקצועי ותמידי. (מדיניות של "שגר-ושכח" כלומר ראש שקט לעסקים). יתרון נוסף של בוני האתרים, מעבר לכל בעל מקצוע אחר בענף, הם מכירים את כל הטכניקות להכניס את האתרים שלהם לחמישייה הפותחת של גוגל...
כולם רוצים להיות בגוגל...
לפני מספר שנים , דפי זהב היו אינדקס העסקים הגדול והאפקטיבי ביותר במדינה , הסיסמא שלהם הייתה "אם אתה לא שם אתה לא קיים" ו-"תן לאצבעות ללכת במקומך"...היום קיימים אינדקסים רבים ואתרי פורטל עסקים שצצו כמו פיטריות אחרי הגשם כאשר לכולם קו מנחה משותף אחד : "כולם רוצים להופיע בחמישייה הפותחת של גוגל" , שלא יטעו אתכם ושאף אחד לא ישלה את עצמו , כאשר מחפשים תוכן באינטרנט , מנוע החיפוש הפופולארי בעולם הוא גוגל (GOOGLE) וברוב המקרים , הגולש הממוצע לא ידפדף מעבר ל-10 תוצאות החיפוש הראשונות שגוגל יפרוש בפניו , לכן , אם מטרתנו היא אתר בחשיפה מקסימאלית , אז המטרה היא שהאתר ייכנס לחמישייה הפותחת , זה ללא ספק ה"אם אתה לא שם" החדש...תחשבו על עצמכם כגולשים , מה מנוע החיפוש המועדף עליכם ואחרי כמה תוצאות חיפוש אתם מספיקים לחפש...
לסיכום , בניית אתרים באינטרנט היא בגדר חובה בעולם העסקי כיום , למרות שניתן להקים אתר סביר בחינם , רצוי ועדיף לפנות לבעלי מקצוע המיומנים במלאכה זו , כך שעל-ידי שימוש נכון בכלים ומיומנויות אלו , ניתן למזער עלויות ולמקסם רווחים במחזור חיי העסק.
טיפים נוספים –שם MUST באתר שלך!
גרפיקה , באנרים , לוגו ותמונות – כי תמונה אחת שווה אלף מילים.
עדכוני מחירים , מבצעים והנחות – כי זה מה שהלקוח רוצה לדעת , וגם ככה נמסור לו את המידע כשהוא יגיע לעסק, שלא יהיו טעויות , מייד לאחר שהלקוח ייצא מהאתר שלכם , הוא ירוץ למנועי השוואות מחירים למינהם כדי לבדוק איך אתם לעומת המתחרים ומה אמרו עליכם לקוחות קודמים
צור קשר – אל תטרטרו את הלקוח , מסרו לו את כל הדרכים ליצור איתכם קשר : מילוי טופס לחזרה במייל , כתובת , טלפון מרכזיה ושעות פעילות רלוונטיות.
המלצות ודירוגים – כי הלקוחות אוהבים להשוות , והם אוהבים להרגיש ביטחון בקנייה שלהם , המלצה טובה שהושארה באתר ע"י לקוח מרוצה או דירוג כללי של העסק יגביר את הרצון לבצע עסקאות איתכם לעומת עסקים אחרים.(תחשבו לרגע ממי אתם קונים באתרים כמו E-BAY או , אם יש הבדל של 5$ בין הצעות , תעדיפו לקנות מהמוכר האלמוני יחסית או מה TOP SELLER עם 99.7% דירוג לקוחות מרוצים ???)
איכות ושירות – אתר אינטרנט אינו מחליף שירות לקוחות מצוין או מוצר איכותי וטוב , אבל במקרים רבים הוא ממנף אותם להצלחות אחרות. על לקוח שנכנס לאתר להרגיש כאילו הוצמד אליו איש מכירות מרגע כניסתו לחנות בשאלה " אפשר לעזור?" , כמובן שגם כאן התשובה תהיה "אני רק מסתכל" אבל זה בסדר , בשביל זה יש אתרי אינטרנט עסקיים.