כהגדרה , רכב הוא אמצעי תחבורה שתפקידו לקחת אותנו מנקודה A , לנקודה B ...פשוט לא? אז זהו , שלא...
כשאנחנו חושבים על רכב , הגעה ליעד היא למרבה ההפתעה לא בהכרח השיקול הקובע ברכישה (אחרת היינו קונים "חופשי-חודשי" לאוטובוס או לרכבת), כשאנחנו חושבים על רכב אנו מערבבים ביחד מגוון רחב של שיקולים (חלקם רציונאליים וחלקם פחות) בכדי להגיע בסופו של דבר לתהליך והחלטה על רכישת הרכב הנבחר. השיקולים יכולים לנבוע ממחיר הרכב , עלות האחזקה , עלות הביטוחים , אמינות כלי הרכב , בטיחות , נוחות הנסיעה , ביצועים , יופי ואפילו סמלי סטאטוס...איש וטעמו , והשיקולים לרכישה משתנים מאדם לאדם וכולם לגיטימיים (כאמור , איש וטעמו).
היות ואין באמת אפשרות להשפיע על טעם הרכישה של הלקוח (בדרך כלל אתם כבר יודעים איזה רכב רוצים לרכוש במסגרת התקציב שברשותכם) , מדריך זה יעסוק בדרכים המוכרות והנפוצות לרכוש את אותו הרכב , בעלויות נמוכות יותר.
קניית רכב חדש
למי אלו מכם שביכולתם הפיננסית לרכוש רכב חדש , ולא יכולים בלי ה"ריח של החדש מהניילונים" , אין יותר מדי טיפים חבויים לעין , אני מקווה שביצעתם סקר שוק וביצעתם השוואה לגבי תנאים ומחירים בלפחות 3 סוכנויות רכב (יבואנים) . אם זאת , עדיין קיימת אפשרות להוזיל או להקל במעט על תהליך הרכישה...
האפשרות הראשונה היא הפשוטה יותר , אתם יכולים להתמקח על המחיר (קיים פער תיווך בסוכנות הרכב ולעיתים ניתן להוריד את העלות בכמה אלפי שקלים או לקבל הטבות מסויימות הנוגעות לאבזור או שירות הקשורים לרכב. באותה נשימה כדאי לבדוק אם קיימים מבצעים מיוחדים לגבי הרכב כמו ימי מכירה מיוחדים (בדרך כלל בסוף השנה האזרחית כאשר רוצים להיפטר מהמלאי) , או הטבות מועדונים כמו השתייכות למועדון צרכנים (חבר למשל) או לבנקים מסוימים...
עד כאן ,שיטות מוכרות , פשוטות ומהירות להוזלת העלות ברכב חדש בארץ... האפשרות השנייה בנוגע לרכישת רכב חדש מסובכת ומייגעת הרבה יותר , אבל יכולה להניב רווח לא קטן לסבלנים והנחושים מביניכם.מדובר על שיטת "עשה זאת בעצמך" כלומר יבוא אישי של הרכב...
מה זה יבוא אישי ?
כיום , לאור תמורות ושינויים בשוק הרכב , ניתן לבצע יבוא אישי של רכב פרטי , לאור הגבלות מסוימות , ניתן לייבא רק רכבים העונים על ההגדרות והתנאים של רשות המכס והמיסים ומשרד התחבורה.התהליך לוקח זמן , וכולל בתוכו הרבה כאב ראש וביורוקרטיה , אבל אם מדובר בהזמנה של רכב חדש , ניתן לחסוך עשרות אם לא מאות אלפי שקלים , תלוי באופן העסקה שביצעתם. חלק מההגבלות קובעות כי ניתן יהיה לייבא רכב חדש בלבד , כלומר שבסוף התהליך יחגוג "יום-הולדת" שנתיים מיום הייצור שלו לכל היותר , זה חייב להיות רכב שיש לו סוכנות מייצגת (יבואן מורשה) בארץ , ועומד בכל תנאי הבטיחות המתבקשים והמחייבים לפי התקן האירופי. ישנן כמובן גם עלויות נוספות שיש לכלול כמו השינוע הימי במכולה לארץ , מיסי רכישה ומכס וכדומה בזה. פרט נוסף שכדאי לשקול , לאור עלויות המס והמכס הגבוהות , הוא הזמנה של רכב היברידי או ידידותי לסביבה , רכבים אלו זכאים להנחה משמעותית במס ובמכס , לאור רצונו של המחוקק לעודד שימוש ברכבים ידידותיים לסביבה...האם זה אומר שהרכבים הנחשקים הם רק רכבים מבוססי מנוע בנזין?כנראה שלא , ספרו זאת למהנדסים של פורשה שהרכיבו ג'יפ היברידי תואם לג'יפ מבוסס בנזין שברשותם (זו כמובן רק דוגמה אחת מני רבות). לאור מחירי הדלק המאמירים וההקלות במס , זאת בהחלט אופציה לא רעה בכלל...
את כל התהליך ניתן לבצע אם עוקבים אחר הוראות המדריך ליבוא אישי כמו שהוא מופיע באתר רשות המיסים או לבדוק את האפשרות ליבוא אישי ע"י סוכן רכב המתמחה ביבוא אישי של רכבים , אמנם הסוכן לוקח עמלה או שכר טרחה מסוים , כך שהעסקה מעט מתייקרת , אך יש שטוענים כי העלות שווה את החיסכון בכאב הראש והטרטורים ולרוב העסקה עדיין משתלמת מאוד , כאשר הפער הגדול ביותר הוא דווקא ברכבי היוקרה , כך שאם תכננתם לרכוש רכב יוקרה , ייתכן מאוד וזו הדרך המועדפת עבורכם...(מצד שני , אם יש ביכולתכם לרכוש רכב יוקרה , כנראה שאתם לא זקוקים למדריך שיסייע לכם לחסוך בעלויות...)
אז בלי ניילונים ?
בהנחה שהחלטתם שניתן בהחלט להתפשר וללכת על האופציה של רכב משומש , גם כאן קיימות לא מעט אפשרויות לחיסכון .רכב משומש ניתן לרכוש במספר ידוע של מקורות , הראשון כמובן הוא לוחות הרכב בעיתונים ובלוחות רכבים יד שניה למיניהם כאינטרנט , אפשרות נוספת היא לרכוש רכב ממכר או חבר , ואפשרות נוספת היא לפנות למגרש רכבים וסוכנויות רכב למיניהן בכדי לרכוש רכב משומש ששימש כעבר כרכב ליסינג , רכב להשכרה או רכב חברה... לכל אפשרות יתרונות וחסרונות ונשתדל לעמוד על טיבה של כל אופציה...
רכב משומש מחבר או מכר
אופציה לא רעה בסך הכול , תלוי ברמת ההיכרות וטיב היחסים עם המכר , כעת , בדרך כלל מדובר ברכב שמוכר לכם , כך שההיסטוריה של הרכב ידועה וקשה להתקיל אתכם במעשה רמאות או הטעיות , אם זאת , בחיים תמיד יש הפתעות ולאחר הקניה עלול להיווצר מצב שבו "צצה" תקלה (במכוון או שלא במכוון) ומתגלה בעיה ברכב שלא רק שתותיר אתכם עם חווית קניה עגומה , אלא גם עם מכר או חבר פחות במניין החברים שלכם , או כמו שאומרים : "לא מערבבים עסקים עם משפחה"... אם אתה חושבים בביטחון שאין סיכוי שמקרה שכזה יפגע בטיב היחסים , מדובר באופציה לא רעה (שבדרך כלל גם טומנת בחובה מחיר נמוך יחסית לעומת רכישה מאדם זר).
רכב יד 2 – מלוחות יד שנייה או מודעות בעיתונים
לדעתי מדובר בדרך הנפוצה ביותר והמוכרת ביותר , גולשים באתרים , ממיינים לפי קריטריונים ברורים של דגם , יצרן , מחיר , "מספר ידיים" , שנתון , מחיר ואפילו בעלות , מקבלים מספר תוצאות , בדרך כלל ניתן להסתכל בתמונה של הרכב המצורפת לתוצאה , מדברים , מתווכחים , נפגשים וקונים. עד כאן הכול פשוט , רק שיש מספר דברים שצריך לשים אליהם לב... ראשית , באינטרנט ובלוחות הללו קיימים לא מעט "כרישים" שכבר זיהו את פוטנציאל הפרסום של אתרים אלו , לכן , בדקו אם המפרסם של הרכב מופיע בעוד מודעות באתר הנוגעות לרכבים אחרים , מצאתם? מצוין , מדובר בסוכן מכוניות ממולח והרכישה היא על אחריותכם בלבד...בדקו כמה ידיים החליף הרכב ומה השנתון...מהנתונים הללו נסו לגזור תשובה לשאלה הבאה : האם בעוד שנתיים או שלוש אצליח למכור את הרכב ובכמה...ככל שהתשובה מתקרבת לערכים "לא" או "אפס" , הימנעו מרכישה...טיפ נוסף הוא לנסות ולקרוא "בין השורות" במודעה , כלומר , כאשר מספרים לכם על רכב עם "כל התוספות" ובתמונה מתגלה רכב עם : ספולייר , כונס רוח , גג נפתח , אגזוז לחץ ושאר ירקות שניתן לראות רק בסרטי "מהיר ועצבני" , כנראה שאכן מדובר בנהג שהתייחס לרכב כרכב מרוצים וקיצר משמעותית את תוחלת החיים של הרכב , לתשומת ליבכם...
בכל מקרה של רכישת רכב משומש , קיימים מספר חוקי ברזל. הראשון הוא , שלא משנה כמה אטרקטיבית נשמעת לכם הצעה לרכישת הרכב , אין בחיים "ארוחות בחינם" ולא כל מי שמוכר רכב באמת נוסע לחו"ל או מקבל רכב מהחברה כך שהוא מוכן להוריד כמעט לחלוטין את מחירו של הרכב.
משפטים כמו "חייב להימכר" "לרגל נסיעה" או "קבלת רכב חברה" או מחיר נמוך מדי מסתירים אמת עגומה יותר של בעיה ברכב או בעיה עם המוכר שעלולה להסתבר בסופו של דבר כתאונה רצינית וירידת ערך למשל , לכן , כלל הברזל הראשון הוא שלא קונים רכב יד שנייה בלי בדיקה במכון מורשה , שאתם בחרתם!!! אל תתפתו להצעה ללכת למכון בדיקה לפי המלצת הקונה , במקרה הגרוע מדובר בסוכן המשתף פעולה עם המכון ויתאים את הצעת המחיר לטובת הקונה ובקיצור , לרעתכם...
ככל הברזל השני : בדיקת בעלות של רכב יד שנייה , גם כאן מדובר בחובה , הדבר האחרון שאתם רוצים זה לשלם על רכב גנוב או מעוקל שהבנק או המשטרה יכולים לקחת מכם. בדיקה לגבי מקוריות הרכב ניתן לבצע מול משרד הרישוי , בבנק הדואר לפני העברת הבעלות ואף מומלץ להיכנס לאתרי האינטרנט של הרשויות הממשלתיות (כמו אתר בנק ישראל למשל) בכדי לנסות ולאתר את פרטי המוכר ב"רשימות השחורות" כגון רשימת החשבונות המוגבלים. מקורות מידע נוספים ניתן למצוא כיום גם באפליקציות של הסמארטפונים למיניהם. בנוסף , בדקו את מספר שילדה (נמצא ליד המנוע ,חרוט בדופן הרכב עצמו) והאם הוא תואם למספר הרשום במסמכי הרכב (רישיון הרכב) , מצאתם התאמה והכול בסדר ? המשיכו בקניה...
כלל הברזל השלישי : חופשי זה לגמרי לא לבד...בצעו את הקניה עם חבר או מכר , רצוי אדם עם ניסיון וידע במצבים דומים , מדובר בערך מוסף ניכר שיכול למנוע בזמן אמת טעויות כלכליות ועוגמת נפש...
כלל הברזל הרביעי : ביטוח! מכירים את זה שהרכב עובר לרשותכם ואתם מבקשים מהנהג להשאיר את הביטוח עוד כמה ימים עד שתארגנו ביטוח משלכם? אז זהו שלא!!! אתם לא מכירים את פרטי פוליסת הביטוח של המוכר (או כל דבר אחר למעשה) ולכן הדבר האחרון שאתם רוצים הוא שיקרה משהו לרכב ואתם תדרשו לעמוד מול חברת הביטוח עם פוליסה לא מוכרת שבה ייתכן שתישארו בלי הרכב ובלי הפיצוי עם חור בארנק בשווי הסכום ששילמתם למוכר , ראו הוזהרתם! עצתי היא שכבר מראש תיבחנו מול סוכנות הביטוח המלצה למחיר ולפוליסה מתאימה , וכבר במועד העברת הבעלות הפעילו את הביטוח , אל תבדקו את נכונותם של "חוקי מרפי" , כי מרפי הוא חבר טוב של כולנו , והוא תמיד מנצח...
כלל הברזל החמישי והאחרון : התעקשו על עריכת חוזה בכתב ביניכם לבין מוכר הרכב, על החוזה ציינו מהו הנכס המתקבל (סוג הרכב , מספרו , הדגם וכו') , מה הסכום ששילמתם בגינו והחתימו את המוכר על התחייבות שהרכב שבבעלותו , מועבר לבעלותכם , שאין על הרכב קנסות , עיקולים או כל חוב וערבון אחר ובמידה ויש דו"חות תנועה או חניה , עד לתאריך העברת הבעלות הן באחריות הצד המוכר.(כי חבל לשם דו"חות של מישהו אחר או בכלל לשלם דו"חות). חוזה בכתב מעניק לכם הגנה הן לפי חוק החוזים בדין משפטי והן לפי תקנות השוק בחוקי המסחר – אל תוותרו.
ככלים אלו נכונים כל אחת מאופציות הרכישה , אם מדובר ביד 2 , סוכן מכוניות , מגרש רכבים , סוכנות וכדומה...
אז מה לגבי רכישה ממגרש רכבים ?
במגרשי הרכבים נמצא לרוב רכבים שהיו בעברם הלא רחוק אחד משני סוגי הרכבים הבאים :
רכב יד 2 שהמוכר לא הצליח להיפטר ממנו – נא להתרחק כמו מאש , אם אף אחד לא רצה לקנות אותו , כנראה שיש סיבה , כרגע הרכב ממתין במגרש לפראייר הראשון שיאמץ אותו , וכידוע , פראיירים לא מתים , הם רק מתרבים...
רכב מקבוצת הליסינג , רכב להשכרה , רכב חברה – על פניו מדובר ברכבים חדשים יחסית ובמחיר נמוך ממחיר המחירון בשוק...חשוב לציין שבדרך כלל רכבים אלו הם רכבים שמטופלים בזמן ומטופלים היטב ע"י החברה המשווקת ומחירם הנמוך לרוב נובע מהגדרת המחירון (רכבים מהשכרה מקבלים הנחה אוטומטית בשיעור קבוע מאופי הבעלות ומגובה הקילומטראז'' העצום יחסית לתקופת חייהם הקצרצרה) , אני לא אומר שמדובר ברכבים גרועים ,חלילה , ייתכן מאוד ותיקרה בפניכם הזדמנות לרכב מצוין במחיר מצוין , אך יכול להיות גם מקרה הפוך , וכאן צריך הרבה מזל, בבואכם לקנות רכב חברה או רכב מהשכרה , נסו להיזכר , איך בדיוק אתם נהגתם ברכב האחרון ששכרתם ומה בדיוק עבר לכם בראש באותו זמן...נזכרתם? מצוין , עכשיו תנסו לחשוב האם זה הרכב שחפצה בו נפשכם ולכו עם ההחלטה הזאת עד הסוף. לעיתים ניתן להחריג מקבוצה זו רכבי ליסינג פרטי שבהם מדובר לרוב בנהג בודד המתייחס לרכב בכבוד יחסי , אך גם כאן , צריך הרבה מזל כי כל נהג שונה מרעהו וכבוד יחסי זו הגדרה רחבה מדי.
ליסינג ? כדאי ?
אפשרות נפוצה שנוספה אך לא מזמן לשוק הרכב היא אפשרות לבצע ליסינג (להלן : "חכירה") , אתה מקבל רכב חדש ("עם הניילונים" ) , אתה יכול לבחור מספר מסלולי מימון ושירות , (כמו תשלום חודשי קבוע הכולל בתוכו גם את תשלומי הביטוח והטיפולים התקופתיים) ואפשרות (על הנייר) להחליף לרכב חדש בליסינג או לשמור על בעלות ברכב זה בתום תקופת המסלול. הבעיה היא שכלכלית , מדובר במסלול לא משתלם ויקר יחסית , אך יש שרואים בפריסת תשלומים נוחה , ובראש השקט שמסלול הכולל טיפולים וביטוח טמן בחובו יתרון עצום. אם זאת יש לזכור שלרוב נדרשים לתשלום מקדמה גבוהה יחסית עם חתימת העסקה , תשלום חודשי קבוע , ותשלום יתרה גבוהה יחסית גם כן בסוף חיי מסלול הליסינג , כל זאת כאשר הרכב לא באמת בבעלותכם , אתם רק משלמים על השירות של מעבר מנקודה A לנקודה B .
SHOW ME THE MONEY
כעת , לאחר שכבר הבנו איזה רכב אנחנו רוצים לקנות , באיזה מסלול ובאיזה מחיר , כל מה שנשאר זה לשלם...
אפשרות אחת היא תשלום במזומן על הרכב , ההמלצה שלי היא לעולם לא להסתובב עם כסף מזומן (שטרות) בגובה שכזה , אלא לגשת לבנק ולהוציא שיק בנקאי לטובת המוכר. שיק בנקאי הוא שיק שלעולם לא יחזור , יש לו כיסוי בדיוק בגובה הסכום הרשום עליו והוא למוטב בלבד , כך שמיותר למדי לנסות לגנוב אותו. שיק שכזה מגן גם עלים הקונים וגם על המוכרים. רוצים להמר ולמשוך מזומן בכל זאת , אוקי , אל תשכחו את מרפי...מחוקק ידוע...
אפשרות נוספת היא ליטול הלוואה מהבנק או מסוכנות הרכב בה רכשתם את הרכב. חלק מהסוכנויות "מתנדבות" להעניק מימון של 100% משווי הרכב , חלקן מתעקשות שניתן "לגהץ" את מלוא סכום הרכישה בכרטיס האשראי הבנקאי וחלקן מציעות מסלולי מימון בהוראת קבע. גם הבנקים יציעו לכם הלוואות שונות ומשונות אבל לאחר פיסקה זו נבין איך גם כאן יש מקום לחיסכון...
הלוואה בנקאית
ישנן 2 סוגי הלוואות רכב בבנק , הסוג הראשון הוא הלוואה כללית שבה אתם יכולים להשתמש בכסף כדי לשלם תמורת הרכב , הסוג הנוסף הוא הלוואת רכב שבה הרכב משועבד לבנק במידה ולא תחזירו את הכסף...עכשיו , לא מדובר כאן בהמלצה ברורה , אבל , אם יש ברשותכם בוודאות יכולת להחזיר את כל התשלומים , לכו על ההלוואה בה הרכב משועבד , כי הריבית על ההלוואה תהיה נמוכה משמעותית מכל הלוואה אחרת...אם לא נרה לכם שתעמדו בתשלומים הייתי ממליץ לא לרכוש את הרכב או לרכוש רכב זול יותר. לצערי , הבנקאים מעדיפים להסתיר מכם את האפשרות לשעבוד הרכב , ואלו שכן מספרים לכם על ההלוואה מערימים קשיים כמו הגבלות של שנתון מינימאלי וכדומה.
בניגוד לדעה הרווחת , דעו זאת , בנקים הם שוק לכל דבר , וכמו שאתם מתמקחים עם הירקן שלכם על מחיר החסה , התמקחו עם הבנקאי על גובה הריבית (מחיר הכסף) , אולי 2% אחוזים לא נשמעים כמו הרבה כסף , אבל ברכב ששווי לצורך העניין 100,000 ₪ , 2% אחוזים הם 2000 ₪ (סכום משוערך , לשנה!!!) .את הביישנות תשאירו את השומר מחוץ לדלתות הסניף בבקשה...
מימון ע"י סוכנות הרכב
גם כאן מדובר בהלוואות לכל דבר , כאשר גיהוץ עסקה בכרטיס האשראי "יחנוק" לכם את המסגרת ולא יאפשר לבצע עסקאות נוספות בשנים הקרובות , ולקיחת הלוואה מסוכנות הרכב (הם פשוט קוראים לזה מימון כי זה גורם לכם לנמנם ולא להבין שמדובר בהלוואה) מחייבת בקירות ועיון בכל ה"אותיות הקטנות" , שימו לב שבעל הסוכנות לא משעבד את הרכב , שימו לב לגובה אחוז הריבית וסוגה (קבועה או משתנה) על המימון וכמובן , שימו לב להצמדות הקיימות בהלוואה.
בסך הכול , אם מבצעים בחירה מושכלת ומשתמשים בידע וכלים נדרשים , ניתן להגיע למטרה , כלומר לקנות רכב (חדש או משומש) באופן אופטימאלי ובעלות המינימאלית. מה שבן אדם צריך לעשות כדי להגיע מנקודה A ל-B .