מקצוע העיתונאות יכול להיות מסקרן ומרתק אך גםדורש ותובעני. לצד משכורות סבירות ישנה התעסקות מרובה בפוליטיקה,התרוצצויות והתמודדויות עם לחצים כגון עמידה בזמנים, ריצוי כמה גורמים בוזמנית, והצורך לנסח משפטים שימשכו את עין הקורא. בשל כך, מקצוע העיתונאותאינו מתאים לכל אחד והוא דורש תשוקה אמיתית לכתיבה או להעברת מידע חיונילציבור. לאלו שבחרו "לנסות את מזלם" בתוך התעשייה הכנו רשימה של עצותמעשיות. מכיוון שהתעשייה המקומית איננה גדולה ואפשרויות התעסוקה הןמוגבלות, חשוב ביותר להיכנס לעולם העיתונאות "ברגל ימין", על מנת לשמור אתכל האופציות פתוחות, ולהותיר רושם טוב בקרב מעסיקים שכן רוב אפשרויותהעבודה מתקבלות "מפה לאוזן" וקשה מאוד להתקבל רק על סמך קורות החיים.
טיפים והמלצות:
1) דד ליין – כל בוגר מסלולי התקשורת שלצה"ל יודע, כי הדבר החשוב ביותר לעיתונאים הוא היכולת לעמוד בזמנים. גם אםאתם גלגולו של המינגווי, אם אינכם יכולים להעביר בזמן את החומרים לדפוס,אתם בבעיה. עורכים רבים יהיו מוכנים להתפשר על כתבים מעט פחות טובים, אךשיכולים לעמוד בזמני ההוצאה של העיתון.
2) סוגה – כפי שציינו לפני כן, אפשרויותהתעסוקה בתחום הן מוגבלות ויכול להיות שעד שתגיעו לכתוב בעיתון "הארץ",תאלצו לכתוב במגזינים השונים. כל עיתון דורש פורמט אחר של כתיבה המתאיםלקוראיו. בעיתונאות לא קיים מושג כמו "כתיבה יפה", ישנה רק כתיבה נכונההמשרתת את האג'נדה של העיתון. לכן – כאשר אתם מתחילים לעבוד במערכת חדשה,רצוי כי תלמדו את הפורמט הנדרש מהכתבים ע"י עיון בגיליונות קודמים. אפילורצוי לקיים עם העורך או עם הממונה עליכם שיחת "תיאום ציפיות". אל תחששולהטריד את הממונה בנושא זה, רוב העורכים יראו זאת בעין יפה, וכרצון כנהלהשתלב בעיתון ולשרת אותו בצורה הטובה ביותר.
3) טיפוח קשרים – ככל שהקילומטראז'העיתונאי שלכם יגדל, תצברו קשרים מקצועיים ואישיים לאורך הדרך. כאמור, הדרךהעיקרית להתקדם בתחום העיתונאות היא דרך קשרים, ולכן חשוב שתטפחו אתהקשרים, שצברתם ע"י איחול חג שמח בדואר האלקטרוני לרשימת האנשים, שהכרתם אוהפניית רעיונות שאינם מתאימים לפורמט בו אתם מועסקים כרגע, לכתבים אחריםשיכול להיות כי ימצאו בהם עניין.
הדבר החשוב ביותר הוא "להגדיל ראש". עורכים שמים לב כמעט מיד,מי הגיע למערכתכדי לומר שהוא עיתונאי ולהרוויח כסף ללא עבודה קשה, ומינמצא שםכדי להמשיך הלאה ולהתקדם בתעשייה.
חביב שמעוני למעלה מ- 5 עשורים בתעשיית הפרסום, המדיה, העיתונותוהאירועים, עבר כברת דרך ארוכה מנער שליח בעיתון "הארץ", עד לתפקידי מפתחוניהול ב"מעריב". במהלך תקופה זו צבר מלאי של ידע וניסיון, לצד חוויותמקצועיות רבות.
חביב שמעוני מנכ"ל סחר של "את", "סגנון", "להיות הורים" ו-"גורמה"