בעידן שכולם מדברים על הצורך בשיפור השירות ואיכות המוצר ,מיליוני עובדים בכל רחבי העולם,בכל מגוון ענפי הייצור והשירותים,פועלים כיום תחת מטרית ה-ISO וחדירתו לשוק מעמיקה ומתרחבת כל הזמן.
ISOהינוארגון תקינה בינלאומי, שהוקם בשנת 1947 שמרכזו בשוויץ, ומונה בתוכו 162 מדינות חברות בארגון, בניהן גם ישראל (נציגו בישראל הוא מכון התקנים הישראלי), מטרתו לפתח ולהטמיע תקני איכות, אשר יהיו אחידים בכל המדינות ובכל העולם.
ISO 9000 הינה משפחה של תקנים הנקראת "סידרת ת"י 9000 ISO", המייצגת הסכמה בינלאומית על אופן ניהול נכון של ארגונים ועסקים שונים ברחבי העולם. וזאת במטרה לספק ללקוח מוצר איכותי העומד בדרישות וסטנדרטים גבוהים ואחידים בכל העולם.
9001:2008ISO:
בנובמבר 2008 פורסמה המהדורה הרביעית של תקן 9001:2000 ISO, לניהול איכות המוביל בעולם, הנקרא היום 9001:2008 ISO.
8 עקרונות עליהן מבוסס התקן 9001:2008 ISO:
עקרון 1: התמקדות בלקוח- כל ארגון תלוי בלקוחותיו, ולכן עליו להבין מהם צורכי הלקוח בהווה ובעתיד, ולעשות כל מה שניתן על מנתלעמוד בדרישות הלקוח ובשאיפה לעלות על ציפיותיו.
זאת ע"י מדידת שביעות רצון הלקוח, ניהול קשרי לקוחות וטיפול נאות בתלונות לקוח.
עקרון 2: מנהיגות – על ההנהלה הבכירה בארגון להגיר מטרה ברורה ולידע את כל העובדים בארגון, ליצור ולחזק את הסביבה הפנימית שבו העובדים יהיו מעורבים בהשגת היעדים שהציב לעצמו הארגון, ע"י קביעת חזון ברור של עתיד הארגון והצבת מטרות ויעדים להשגתו.
עקרון 3: מעורבות העובדים בארגון – העובדים הינם מהות הארגון בכל הרמות, מעורבות מלאה של העובדים, תשמש את הארגון בהשגת יעדיו. כאשר העובדים בארגון מבינים את תרומתם לארגון, ומה מצופה מהם, הדבר יתרום להשגת יעדי הארגון.
עקרון 4: הגישה התהליכית – על הארגון להגדיר באופן שיטתי את הפעולות הנדרשות להשגת התוצאה הרצויה, ולמדוד אותה.
עקרון 5: גישה למערכת ניהול כולל – זיהוי, הבנה וניהול נכון של התהליכים בארגון, כמערכת התורמת לאפקטיביות של הארגון בהשגת יעדיו. ע"י הגדרת תפקידים ותחומי אחריות, מהן הפעולות אותן יש לבצע ובניית מערכת להשגת היעדים של הארגון בצורה היעילה ביותר.
עקרון 6: שיפור מתמיד – על הארגון לשאוף תמיד לשיפור מתמיד, הן בתהליכי הניהול והן בתהליכים בתוך הארגון ובמערכת הבטחת איכות.
עקרון 7: גישה העובדת על קבלת החלטות – החלטות אפקטיביות מבוססות על ניתוח של נתונים ומידע.
עקרון 8: תועלת הדדית ביחסים עם הספקים של הארגון – היוצר ערך מוסף לשני הצדדים, ע"י הקמת מערכת להערכת ספקים.
ההסמכה - בארץ קיימים מס' מכונים המוסמכים להעניק את התעודה של הסמכה לתקן 9001:2008 ISO, כגון מכון התקנים הישראלי, וזאת לאחר שמכון מסוג זה ביצע מבדק (סקירה של העסק) ואכן ווידא כי הארגון עומד בדרישות התקן.
תהליך העבודה להסמכה לתקן ISO 9001:2008 כולל מפגש עם בעלי תפקידים ניהולים בארגון, הכרת הארגון ודרכי פעולתו, אפיון תהליכי העבודה ורכישת התקן במכון התקנים, כתיבת נהלים
ומדריך איכות על ידי יועץ חיצוני איתו הארגון בוחר לעבוד.
ההתעדה - (מעמד קבלת התעודה) אינו אירוע חד פעמי, וכל בעל עסק אשר מחזיק את התעודה, צריך לעבור מבדק אחת לשנה או חצי שנה (תלוי בדרישות הלקוח: כגון משרד הביטחון או בגודל הארגון עצמו),במידה ואינו עומד בדרישות התקן, תישלל ממנו התעודה.
כל ארגון בין אם הוא קטן, גדול או בינוני, האם הוא מייצר מוצר או מספק שירות, יכול לקבל הסמכה לתקן 9001:2008 ISO.
היתרונות הבולטים בהסמכה לתקן:
1.שיפור מתמיד בארגון מביא לשיפור הביצועים, ע"י התמקדות בתהליכים העיקריים של הארגון, כולל ניטור של המידע ע"י איסוף נתונים וניתוחים סטטיסטיים.
2.מדידה של מערכת ניהול האיכות, ותהליכי ייצור ושיווק המוצר/שירות.
3.שיפור שביעות הרצון של הלקוחות הקיימים.
4.כנקודת התייחסות עסקית בין הארגון לבין לקוחות פוטנציאלים גדולים כגון: משרד הביטחון, תעשיה אווירית, תעשיה הצבאית, תנובה, יוניליבר, פילסברי וכדומה.
5.ע"י עמידה בדרישות התקן, תשפר את התדמית שלך אל מול המתחרים שלך שלא עומדים בתקן. תכונה זו כשלעצמה תביא לך יתרון תחרותי אל מול המתחרים.
6.עמידה בתנאי סף למכרזים – כל המשרדים הממשלתיים דורשים את התעודה של 9001:2008 ISO, כתנאי סף לקבלת המכרז.
חברת Among the perceived benefits of using the standards are:ISOLVE עוסקת בייעוץ ראשוני ובהכנת חברות, ארגונים ועסקים מכל הענפים במשק לקבלת ההסמכות לתקן 9001 ISO.