מערכת אבטחת איכות או באנגלית Quality Assurance, היא הגדרה הכוללת בתוכה את מגוון התהליכים
והשלבים המבטיחים את איכותו של מוצר בטרם הוצאתו לשוק ושיווקו לצרכן.
שאיפה לשיפור מתמיד, מצויינות
ועמידה בדרישות ובציפיות הלקוח תעניק יתרון בשוק תחרותי.
מתוך כך ישנה
חשיבות רבה בכל ארגון, להטמעת מערכת הבטחת איכות, שתוביל להגדלה משמעותית ועקבית
של הרווחים ע"י צמצום בעלויות, שיאפשר לארגון להתחרות בקלות רבה יותר, גם
בחברות הגדולות והמובילות בתעשייה בארץ ובעולם.
קיימות 4 יכולות אותן ניתן לנצל, על מנת להשיג יתרון תחרותי משמעותי בבניית
מערכת הבטחת איכות:
1. יעילות - נכון בבצוע ראשון
? ע"י תכנון נכון של המשאבים.
? ע"י קביעת יעדים ומטרות לביצוע לכל
הפונקציות בארגון.
?ע"י
קביעת מדדים לבקרה בתהליך הייצור מתחילתו ועד סופו.
? ע"י בקרת התהליך תוכל לחסוך ב - % המוצרים הפגומים, או
לחלופין למנוע
ממוצרים פגומים
לעבור דרך קו הייצור, ומשם לאריזה ללקוח הסופי.
כל אלה יביאו את הארגון לצמצום בעלויות
האיכות והאי איכות כגון: השמדות, החזרות, צמצום כמות תלונות לקוח (פיצויים, תביעות),
עלויות פחת בייצור וכדומה. ובכך יעלו משמעותית את רווחי הארגון או המפעל בקלות.
2. איכות - לקוח
מרוצה חוזר
הגדרת המושג "הבטחת איכות" מעורר את השאלה היסודית והבסיסית ביותר מהי
" איכות" או מהו "מוצר איכותי".
שיפור
איכות השירות/המוצר ע"י התאמה לצפיות ולדרישות הלקוח, יצירת אחידות במוצר הסופי
באמצעות בניית מערך בקרת איכות (זהו תהליך שבאמצעותו מודדים את ביצוע
האיכות בפועל, ע"י, שיטות סטטיסטיות לבדיקה כגון: עיקרון דגימה SPC), אשר נועדו להבטיח את האיכות בכל שלבי
התכנון, החל מתכנון המוצר ועד
לבדיקת קבלה אצל הלקוח. אלה יוצרים מוצר שהינו איכותי.
3. עמידה בסטנדרטים גבוהים – יתרון בשוק תחרותי
ע"י עמידה בדרישות התקנים והתקנות, תוכל
לשפר את יחס הלקוח למפעל או לארגון, אל מול המתחרים שלא עומדים באותם סטנדרטים.
תכונה זו כשלעצמה תביא לך יתרון תחרותי אל
מול המתחרים, או לחלופין יתרון תחרותי מול החברות הגדולות והמובילות בתעשייה.
4. תגובה מהירה לתלונות לקוח – שיפור מתמיד
בניית מערכת המתעדת את תלונות הלקוח, מטפלת
בכל תלונה בנפרד ומבצעת תחקיר למציאת מקור האי התאמה אשר יצרה את התלונה, תעניק
מענה מהיר ללקוח, תקטין את הנזק הנגרם ותשביע את רצונו של הלקוח.
בעקבות מציאת המקור לאי התאמה יש לבצע אחת או יותר מהפעולות הבאות:
? פעולה מתקנת – המתייחסת
לסיבות שכבר יצרו אי התאמות דומות בעבר.
? פעולה מונעת – מנסה
לזהות סיבות פוטנציאליות לאי ההתאמות, בכדי למנוע
מראש את הנזק הצפוי.
? פעולת תיקון – ביצוע
פעולה מיידית לתקן את הסיבה לאי ההתאמה.
? פעולת שיפור – ביצוע
פעולות לשיפור מתמיד, כגון: צמצום זמן התגובה/הטיפול
בתלונת הלקוח.
השגת יעילות, איכות, עמידה בסטנדרטים גבוהים ותגובה מהירה ללקוח, הינה
הדרך לשביעות רצון הלקוח, לעלייה ברווחים וליתרון התחרותי שלך!