מהם אבחונים דידקטיים?
אבחונים דידקטיים (פורנזיים) הם אבחונים הבודקים לקויות למידה.
מהי מטרתם של אבחונים דידקטיים?
המטרה של אבחונים דידקטיים היא לבדוק, האם אכן קיימות לקויות למידה, מהן הלקויות הקיימות ובעקבות כך להתאים זכאויות ולבצע התאמות בלימודים.
אילו זכאויות והתאמות לימודיות ניתן לקבל בעקבות אבחונים דידקטיים?
עקב אבחונים דידקטיים ניתן להתאים למשל, הארכת זמן במבחנים, סיוע במתן צילומים של החומר הנלמד, בחינה בעל פה (במקום בכתב), פטור מלימוד שפה נוספת ועוד. כמו כן, ניתן כמובן לסייע בלימודים באמצעות הוראה מתקנת.
אילו לקויות למידה בודקים אבחונים דידקטיים?
אבחונים דידקטיים בודקים את הלקויות הבאות:
· לקויות בחשבון (דיסקלקוליה)
· לקויות בקריאה (דיסלקציה).
· לקויות בכתיבה (דיסגרפיה).
· לקויות בהבנת השפה המדוברת (הקשבה)
· לקויות בהבעה בעל פה (דיבור)
מי מבצע אבחונים דידקטיים?
אבחונים דידקטיים מתבצעים על-ידי מאבחנים דידקטיים.
האם לקויות למידה הן הפרעות קשב?
לא. לקויות למידה הן לקויות למידה. לקויות למידה הן לא הפרעות קשב, אבל לעיתים הביטוי הקליני של לקויות למידה יכולה להיראות כמו הפרעות קשב (למשל, הפרעה בכיתה וקושי בלימודים), אולם יש לזכור שתרופות, כגון: ריטלין, אינן מטפלות בלקויות למידה. כדי לדעת מהו המקור האמיתי לבעיה, ממנה סובל הילד, יש לבצע הן אבחונים דידקטיים והן אבחונים של הפרעות קשב.
בהקשר זה יש לציין, שיש מקרים, בהם ניתן לראות שילוב של לקויות למידה עם הפרעות קשב.
שורה תחתונה: לקויות למידה מאבחנים באמצעות אבחונים דידקטיים. כדי למצוא את הטיפול הטוב ביותר לבעיה, יש לאתר את מקורה, ולכן מומלץ לבצע גם אבחונים דידקטיים וגם אבחונים של הפרעות קשב.