מצד אחד, אנחנו עובדים כל השבוע כמו חמורים, עושים שעות נוספות ומוותרים על הרבה דברים בדרך. מצד שני, אנחנו נותנים להרבה מאוד כסף לזלוג לנו בין הידיים!.
נשאלת השאלה: איך יכול להיות שאנשים אינטיליגנטים במאה ה-21 מתנהגים בצורה כזאת? ומה אפשר לעשות בשביל לשנות את זה?
אז קודם כל אפשר לעשות הרבה דברים, הם לא מסובכים ואחרי שעושים אותם החיים נראים הרבה יותר יפים ועם הרבה יותר כסף פנוי.
הבעיה המרכזית אשר בגללה אנחנו לא מבצעים שום פעולת חיסכון והתייעלות היא "קבלת החלטות" או יותר נכון חוסר היכולת שלנו לקבל החלטות.
בשביל כל פעולה צרכנית גדולה אנחנו צריכים לקבל המון החלטות, לדוגמא:
בשביל לדבר בטלפון סלולארי אנחנו צריכים להחליט איזה מכשיר לקנות: אייפון? אנדרואיד? נוקיה? סמסונג? סוני? איזה צבע המכשיר יהיה? כמה זיכרון יהיה לו? איזה מצלמה? איזה זום? עם תא קולי? בלי תא קולי? מסך מגע? איזה רזולוציה למסך ועוד ועוד ואז צריך לבחור מסלול: איפה לעשות מנוי:סלקום? פלאפון? רמי לוי? פרטנר? מירס? כמה דקות שיחה? כמה דקות sms? לאיזה יעדים ועוד ועוד.
כאשר אנחנו צריכים לקבל כל כך הרבה החלטות אין לנו יכולת לעבד את כל האינפורמציה ובדרך כלל :
1.המוח שלנו הופך להיות משותק, אנחנו דוחים את קבלת ההחלטה למחר ואז למחר ולבסוף לא מקבלים החלטה.
2.אנחנו מקבלים החלטה אבל ברוב המקרים ההחלטה תהיה מה שהחברה החליטה בעבורנו.
המצב הנ"ל קיים גם שפותחים חשבון בנק,שלוקחים הלוואות, שלוקחים משכנתא ומכיוון שאנחנו או לא מחליטים או מחליטים על מה שטוב לנותן השירות אנחנו משלמים יותר ממה שאנחנו צריכים.
הפיתרון לבעיה הנ"ל הוא פשוט- כמו שברור לנו שאנחנו הולכים לבנות בית אנחנו לוקחים איתנו אדריכל, שאנחנו הולכים ללמוד נהיגה אנחנו לוקחים מורה לנהיגה גם בקבלת החלטות פיננסיות אנחנו צריכים יועץ מומחה אובייקטיבי.
אז איפה אפשר לחסוך כסף:
בתחום התקשורת- סלולאר, טלפון קווי, כבלים, אינטרנט, שיחות לחו"ל, עיתונים.
בתחום הפיננסי- בבנק, בהלוואות, בפיקדונות, במשכנתא, בכרטיסי אשראי.
בתחום הביטוחים הפנסיונים- בקרן ההשתלמות, בביטוח המנהלים, בקרן הפנסיה ובקופת הגמל.
בתחום הביטוחים- ביטוח בריאות, ביטוח רכב, ביטוח משכנתא וכיו"ב.
איך חוסכים בכל תחום:
בתור התחלה, ניתן להגיע לסדנאת "פשוט לחסוך כסף" שם עוברים בצורה מרוכזת ומדוייקת על כל התחומים.
בתחום התקשורת:
הרעיון הוא להתאים את המסלולים לדפוסי השימוש האישיים שלכם. כל חברה יודעת מה דפוסי השימוש שלכם ומה שאתם צריכים לעשות זה פשוט לבקש שיתאימו לכם את השירות. חשוב מאוד לרשום את כל השיחות ולדעת מה הבטיחו לכם, מי הבטיח לכם, האם אתם במבצע או התחייבות ומתי הם מסתיימים. תחום התקשורת הוא תחום עם תחרות גבוהה ולכן שווה לבדוק פעם בחצי שנה לערך האם אתם יכולים להוזיל עלויות.
בתחום הפיננסי:
רוב האנשים לא יודעים זאת אבל בתחום הפיננסי נהוג ורצוי להתמקח על התנאים. אז כמובן שלפני שמתמקחים צריך לעשות שיעורי בית ולהבין מה אפשר ונהוג לקבל, אבל, לעיתים, מספיקה שיחת טלפון אחת למי שמטפל בכם ואתם חוסכים הרבה כסף. גם כאן חובה לרשום את התנאים שקיבלתם.
בתחום הביטוחים הפנסיונים:
תחום מורכב ומסובך ולכן יש צורך להתייעץ עם מומחה אובייקטיבי. באופן כללי המטרה של כל הגופים להרוויח כמה שיותר כסף. אם לא תדעו מה מגיע לכם ולא תלכו לדרוש את זה כנראה שתשלמו את המקסימום המותר בחוק וחבל.
תחום הביטוחים:
גם בתחום זה יש תחרות עזה ואיפה שיש תחרות הצרכן החכם מרוויח. לפני שאתם עושים ביטוח, תתיעצו, תעשו סקר שוק ואף פעם אל תתפתו להצעה הראשונה שמציעים לכם.
חשוב תמיד לבדוק שאין לכם ביטוחים כפולים כי זה כבר ממש לזרוק כסף לפח.
לסיכום:
בהחלטות פיננסיות קחו איתכם יועץ מומחה אובייקטיבי.
תכירו מה מגיע לכם ותעמדו על שלכם.
תרשמו כל דבר במקום מסודר ונגיש.
תעקבו אחרי מה שיש לכם.
בהצלחה.....