חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הצרכים והטכנולוגיה השתנו. האם ארגונים מתאימים את עצמם למציאות החדשה?

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני19/02/2012966 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

השינויים שחלו בשנים האחרונות בתחום המחשוב אינם מאפשרים עוד עבודה ורטיקאלית ועצמאית. אם בעבר, מתכנתים עבדו מול מערכות מחשוב מרכזיות (MF) וגוף ארגוני אחד הוביל את הפרויקט מתחילתו ועד סופו באופן כמעט  עצמאי, או לפחות כמוביל דומיננטי עם תלות מינורית בגופים נוספים, היום המצב שונה.

הטכנולוגיה התפתחה לכיוון מערכות Multi-Tier, ארגונים כיום צריכים לתמוך בתהליכים חוצי ארגון ולמצוא פתרונות משותפים למספר גופים, ובתחומים טכנולוגיים המחייבים התמחויות עומק. כתוצאה מכך נוצרו מבנים מטריציוניים (רוחביים) ופרויקטים רבים מחייבים שיתוף פעולה בין מגוון בעלי מקצוע וגופים מתחומי התמחות שונים. ארגונים רבים עובדים לעיתים קרובות במבנה והתנהלות הדומים למפעלי ייצור בהם הפריט המיוצר עובר בין תחנות שונות, כאשר בכל תחנה צוות מומחה לטכנולוגיה הספציפית ותור לחומר גלם משלה, והפריט המוגמר עובר לטיפולה של התחנה המקצועית הבאה.

מגמה זו דומיננטית בעיקר בגופים טכנולוגיים מורכבים, ומתבטאת גם בכך שהלקוחות נדרשים לעבוד יותר ויותר בתיאום רוחבי ופחות במבנה ה-Siloהמסורתי.

המצוי

השינויים שחלו בסביבת העבודה יוצרים קושי לנהל פרויקטים אסטרטגיים ורוחביים באופן יעיל ובזמן סביר. במקרים מסוימים ממתינים פרויקטים זמן רב לקבלת שירות מגוף מרכזי. נגרם בזבוז משאבים, ולעיתים, פרקי הזמן הארוכים שחולפים, גורמים להתארכות פרויקטים, גלישה בתקציב וחלקם אף מתמסמס.

בארגון מטריציוני המחלקות היישומיות, המשרתות את הלקוחות העסקיים, מקבלות בדרך כלל שירותים מגופים מרכזיים, כגון המחלקת הטכנית (תשתיות חומרה ותוכנה) מחלקת התקשורת, מחלקת אבטחת מידע, ומחלקות התקציב והרכש. . במקרים כאלה מחלקת ה-IT מתקשה  להתחייב בפני הלקוח הסופי (המשתמש הארגוני) לתכולה ולוחות זמנים, וכאשר מתחייבים, מוגדרים לוחות זמנים עם מקדמי ביטחון גבוהים או, במקרה הגרוע, לא עומדים בהתחייבויות. כתוצאה מכך, זמני הסבב לאספקת / קבלת השירות  מתארכים הרבה מעבר לצורך האמיתי, על כל המשתמע מכך, וסבב למכרז, למשל, עלול להמשך מספר חודשים.

בפעילויות מורכבות הדורשות תיאום בין עובדים שונים בבמחלקת ה- IT , לא תמיד יש פונקציה אחת שמרכזת את הפעילות מול הלקוח הפנימי, ולעיתים הוא נדרש לבצע תיאומים באופן אישי. בנוסף לכך, בפרויקטים בהם מעורבים גופי תשתית ויישום, מתמודדים הגורמים השונים עם אתגרי תיאום והקצאת משאבים, שכן, בדרך כלל, גופי התשתית משרתים יותר מפרויקט אחד ומחוייבים לטפל גם ב"שוטף" ובתיקון תקלות בסביבות הייצור, שגוזלים חלק נכבד מזמנם. כאשר כל פרויקט מתוכנן כפרויקט יחיד, בהנחה שגויה שיקבל משאבים מרכזיים ברגע שיזדקק להם, או כאשר קיימים קשרים לוגיים בין מספר פרויקטים שונים, הופך מימוש הפרויקטים למורכב יותר.

אפשר גם אחרת

הניסיון העשיר שלBDA Projectsמלמד כי ניתן להתמודד  עם אתגרים אלה בין היתר על ידי בניה של יכולות עבודה מתאימות ורוחביות, שישפרו את רמת השירות ויאפשרו ניהול פרויקטים יעיל ובזמן סבירים במחלקות המרכזיות של הארגון. כשאנחנו מלווים ארגונים מטריציונים אנחנו מיישמים מתודולוגיות שונות המאפשרות לנהל פרויקטים רוחביים תוך גיבוש תפיסת ספק-לקוח, סנכרון משאבים משותפים ותגבור או צמצום השימוש בהם, חשיפת השיקולים לקביעת סדרי העדיפויות בפני כולם, ובניית מערך נהלים ומנגנוני מעקב, בקרה, קבלת החלטות ומדידת שביעות רצון.

תהליך העבודה כולל חקר מעמיק של המצב הקיים בארגון, אפיון צרכים, הגדרת דרכי פעולה וכלים ליישומן. כך למשל, אנחנו מסייעים לארגון לשפר את שיטות תכנון הפרויקטים, להתייחס לשינויים, השפעות והשלכות בין פרויקטאליות, לאתר ולמנוע צווארי בקבוק, לייתר תלות לא הכרחית בין גופים מסוימים, כמו גם לקבוע SLA לשירותים סטנדרטיים, לסייע לספקי השירות בתכנון העבודה והמשאבים ועוד. מאחר ומדובר בתהליך "לומד" ומשתפר, בסגנוןPlan-Do-Check-Actאינטראקטיבי, אנחנו מבצעים פיילוטים לתיקוף המתודולוגיות והכלים התומכים המוצעים.

הישגים ותועלות

ארגונים בהם הטמענו את המתודולוגיות השונות, הצליחו להתאים את תהליכי התכנון והבקרה למטריצה הארגונית, לקצר זמני סבב למתן שירות ולפרויקטים, וליצור סביבת עבודה אופטימאלית בה הגופים המרכזיים, המוגדרים כנותני שירות בארגון, פועלים בתיאום מלא עם תכנית העבודה השנתית ועם סדרי העדיפויות של הלקוחות והארגון.

כאשר היעדים ברורים והציפיות מתואמות, עולה רמת שביעות הרצון של המשתמשים הארגוניים והלקוחות, והארגון פועל מתוך תחושת הישג של עמידה ביעדים ושיפור מתמיד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עדה מרקמן, מנכ"ל חברת BDA - Projects המתמחה בלווי, ייעוץ וביצוע פרוייקטים הכוללים סינרגיה בין עולם המחשוב, תהליכים עסקיים והטמעתם על ידי המשתמשים. החברה מתבססת על מספר מתודולוגיות עבודה (ביניהם Lean IT, Agile, Scrum) על מנת לאפשר לארגונים להיערך בצורה מיטבית לאתגרים מולם הם ניצבים.

לעדה ניסיון רב שנים בעולמות תוכן מגוונים כגון - ביטוח, תעשייה, שירותים ומסחר.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עדה מרקמן

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני11/06/121171 צפיות
בעולם העסקי של היום שינוי הוא הדבר ה"קבוע" היחיד וכדי לשרוד ואף לצמוח בשוק תחרותי ודינאמי - חיוני להסתגל לשינויים. מרבית הארגונים חווים שינויים כל הזמן : שינוי בדרישות הלקוחות, שינויים במוצרים של המתחרים, רגולציה שמשתנה, טכנולוגיות חדשות שיש לאמץ, שווקים שהתנאים בהם משתנים, אנשים שמתחלפים ועוד. כדי להתמודד בהצלחה עם שינויים יש לנהל אותם נכון, להכיר בכך ששינויים מהירים הם המציאות שאיתה יש להתמודד ולהיות ערוכים להתמודד איתם בגמישות וביעילות. ארגונים נדרשים לטפח זריזות וגמישות שיאפשרו להם להתקדם במהירות .

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני11/06/121190 צפיות
במאמר זה נסקור את המצב בארגונים רבים, בהם למרות העבודה המשותפת עם ה-Business , ה-IT נתפס כאיטי, לא אפקטיבי ואינו משרת את ה-Business במידה מספקת. נראה כיצד שיטות ניהול פרויקטים ופיתוח תוכנה קלאסיות גרמו לכך וכיצד ניתן לשנות את המצב בצורה יסודית לאור עקרונות Lean .

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני11/06/121162 צפיות
לפני יותר מ-20 שנה, מחברי הספר "המכונה ששינתה את העולם", גרמו ל"רעידת אדמה" כשהסבירו איך מערכות Lean ישנו את פני תעשיית הרכב. ג'יימס וומאק, דניאל ג'ונס ודניאל רוס ריכזו כוחות על מנת לתעד את בצורה מדוייקת את היתרונות של שיטת Lean שהיתה נהוגה בטויוטה על פני המודל של ייצור המוני שפותח בג'נרל מוטורס והיה נהוג בקרב יצרני הרכב האמריקאים.

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני08/03/12967 צפיות
ארגונים רבים כבר עשו צעדים לאימוץ שיטות עבודה מוכחות לניהול פרויקטים במידה כזו או אחרת ואף רכשו כלי תוכנה ייעודיים. חלק מהארגונים משקיעים בקורסים לניהול פרויקטים וחלק מטמיעים שיטות עבודה אך עדיין קיימים מנהלים ששואלים את עצמם כמה כדאי להשקיע בתחום זה אם בכלל. לעיתים עדיין נשאלת השאלה האם קיים ROI לניהול פרויקטים בצורה מתודית וסטנדרטית. רובנו אוהבים להאדיר את ערכי הספונטניות והמקוריות ומפקפקים בערכה של עבודה "לפי הספר".

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני19/02/12930 צפיות
חשיפת הצרכן הישראלי לסטנדרטים הגבוהים של שירות ברחבי העולם הפכה את תודעת השירות שלו למפותחת מאוד. ארגונים רבים בארץ, פרטיים כציבוריים, אינם יכולים יותר להישאר מאחור ונדרשים להתאים את רמת השירות לזו שתובע הצרכן. בין אם מתוך השאיפה לשדר חדשנות או לשמר לקוחות כדי לא להפסידם לטובת המתחרים – היום ארגונים משקיעים בטכנולוגיות חדשות, מגייסים ומכשירים עובדים, כדי לשפר את השירות.

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני19/02/121360 צפיות
ארגונים רבים שמיישמים מערכות SAP מתמודדים עם אתגר צמצום עלות הבעלות הכוללת ((TCO. מסתבר שגם לקוחות מנוסים וותיקים אינם מצליחים להגיע ליעילות תפעולית אופטימלית. בדיוק לשם כך פיתחה SAP כלים ומתודולוגיות שמאפשרים לארגונים לצמצם את עלויות ה-IT לשפר את ה- TCO באופן משמעותי, להתאים את מערכות המידע לצרכים המשתנים, ולהעניק ללקוחותיהם שירות טוב יותר.

מאת: עדה מרקמןמיחשוב ארגוני11/01/12938 צפיות
מימוש ITIL בארגונים מניב מגוון תועלות בהיבטים התהליכים, התפעוליים והתרבות הארגונית. בסופו של דבר, הכל מתורגם לחיסכון תקציבי ניכר", אמרה מרקמן, מנכ"ל משותף ב-BDA, שהייתה מהדוברים בכנס השנתי של itSMF ישראל, הנערך זו הפעם החמישית ● במסגרת הכנס הוענקו פרסים לארגונים שהטמיעו ITIL בהצלחה - אנשי ה-IT באמדוקס, משרד המשפטים וממר"ם.

מאמרים נוספים בנושא מיחשוב ארגוני

מאת: צח סחרמיחשוב ארגוני26/04/173451 צפיות
מרכזיית IP וירטואלית לעסקים בענן - התקדמו לעולם התקשורת החדש ללא צורך ברכישת תשתיות התקדמו למרכזיית טלפונים חכמה בענן, תהנו מכל היתרונות (שרידות, תכונות מתקדמות ועוד) ועדיין תחסכו ממון רב (הקמה מיידית, ללא צורך ברכישת תשתיות יקרות, ברכישת חומרה, הזמנת קווים, עלויות תחזוקה והוצאות מיותרות נוספות

מאת: שלום כהןמיחשוב ארגוני06/11/163559 צפיות
בישראל של היום נפתחים מאות עסקים חדשים מידי שנה ושנה, עסקים בתחומים שונים שמוכרים מוצרים שונים או מספקים שירותים שונים, אך לצערנו חלק לא מבוטל מאותם עסקים לא מצליח לשרוד את השנה הראשונה ואלו שכן מצליחים לשרוד עד חמש שנים ואז נופלים. יש מספר קטן של עסקים שמצליחים ואפילו מצליחים בגדול וזאת בגלל כמה דברים שהם נותנים עליהם את הדעת. אחד הדברים הללו הוא ניהול נכון של העסק ולאו דווקא ברמה האישית...

מאת: yuval ozמיחשוב ארגוני12/04/151877 צפיות
מאמר שיעזור לכם להבין קצת יותר לעומק מהו שרת וירטואלי ומה הקשר שלו אלינו, למה משתמשים בו ומי משתמש בו

מאת: אלי זהבמיחשוב ארגוני16/03/151814 צפיות
מערכות פריוריטי וזום לעסקים שניהם מבית אשבל טכנולוגיות ולמעט הכותרת בראש מסכי התוכנה לא ניתן להבדיל בין במערכות, אם כך נשאלת מה ההבדלים המרכזיים בין התוכנות למעט ההפרשים במחיר. במאמר זה נענה על השאלה מעמוד על ההבדלים המרכזיים.

מאת: יוסי ויזלמיחשוב ארגוני15/02/152393 צפיות
לא תמיד פרויקט ERP הוא כשלון, אבל הרבה פעמים הוא מסתיים בהרגשת "חמיצות". מדוע ?

מאת: MyBusinessמיחשוב ארגוני25/11/142045 צפיות
חשיבות השימוש בתוכנה מקצועית ואיכותית לניהול העסק שלכם והיתרונות הטמונים בכך.

מאת: יונימיחשוב ארגוני03/03/148169 צפיות
מכשיר fax משולב הוא מכשיר המאגד בתוכו את האפשרות לפקסס, האפשרות לצלם, האשרות להדפיס והאפשרות לסרוק. ישנם יתרונות רבים במכשיר כזה כשהראשון שבהם הוא חיסכון בכסף – יותר זול לקנות את הכול במכשיר אחד מאשר לשלם על כל מכשיר ומכשיר בפני עצמו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica