בואו נודה במציאות- רוב האנשים שמקימים בימינו עסקים הם לא בדיוק אשפים בכל הנוגע לתכנון עסקיהם. למעשה, רובם ככולם מעולם לא כתבו תוכנית עסקית בחייהם. אף יותר מכך- רובם אפילו מעולם לא נתקלו או ראו תוכנית עסקית במו עיניהם בטרם ישבו לכתוב אחת כזו.
זו בדיוק הסיבה שהופכת את הדוגמאות לתוכניות עסקיות לנגישות ושמישות כל כך: הן מעניקות לכותב התוכנית הבנה טובה יותר באשר למה שצריך לכלול בתוכנית העסקית, כיצד יש לבנות אותה ולפעמים אפילו עד לרמה של מה כדאי לכתוב בה.
הדבר החשוב ביותר שיש לזכור בכל הנוגע לדוגמאות לתוכניות עסקיות, הוא שכשמן כן הן- מדובר בדוגמאות. דוגמא לתוכנית עסקית לא מהווה הזמנה להשתמש בה בתור התוכנית שלכם. כל מי שיאמר לכם אחרת הוא טועה, או לחילופין מנסה לעשות 'קופה' על חשבונכם.
למרות זאת, אין בכוונתנו לומר כי דוגמא לתוכנית עסקית היא אינה יעילה. המאמר הבא נכתב במטרה לגרום לכם להבין כיצד ניתן להפיק את המיטב מתוך הדוגמא לתוכנית העסקית, ובמקביל, כיצד יש להימנע מביצוע הטעויות הנפוצות בתחום הזה.
טעות נפוצה מס' 1: לחפש דוגמא לתוכנית עסקית עם התאמה אידיאלית
בואו נאמר לצורך המחשה שאתם עומדים לפתוח מסעדה פקיסטנית. סביר להניח שידרש לכם זמן רב למצוא דוגמא לתוכנית עסקית המיועדת למסעדות פקיסטניות. לעומת זאת, דוגמא לתוכנית עסקית של מסעדה כללית תוכלו למצוא במהירות, ולכן אין חשיבות להתאמה מדוייקת במקרה הזה.
גם דוגמא לתוכנית עסקית של מסעדה איטלקית לדוגמא, עדיין תראה לכם את המבנה הנכון של התוכנית העסקית. אפילו פרמטרים ספציפיים יותר, כמו האם השולחנות והכסאות שתרכשו יתוייגו כנכסים או כהוצאות, יכולים להיתרגם מסוג אחד של דוגמא לתוכנית עסקית לסוג אחר.
טעות נפוצה מס' 2: להניח שהדוגמא לתוכנית העסקית היא מושלמת
דוגמא לתוכנית עסקית בדרך כלל נכתבה בעבר על ידי אנשים כמוכם, המגיעים מעולם העסקים. מטבע הדברים, אין זה אומר שהדוגמא היא בהכרח מושלמת ונטולת טעויות. אם נתקלתם בדוגמא לתוכנית עסקית שפשוט אינה תואמת לעסק שלכם או לא נשמעת לכם תקינה, אל תחששו לפסול אותה על הסף ולעבור לדוגמא אחרת. פעמים רבות אנשים מאמינים שהדוגמא לתוכנית עסקית היא מודל שעל פיו יש לנהוג, כשבעצם, כפי שהשם מרמז, מדובר בסך הכל בדוגמא שעשה בעבר אדם אחר.
טעות נפוצה מס' 3: לעשות 'העתק'- 'הדבק'
כפי שכבר כתבנו, דוגמא לתוכנית עסקית לא יכולה לתפקד בתור הקרקע או המסגרת לתוכנית העסקית שלכם. גם אם מצאתם דוגמא לתוכנית עסקית שכביכול נראית תואמת לשלכם, אתם לא יכולים להסתפק בהחלפת שמות ולסיים את יומכם.
ישנם פקטורים רבים שאינם נראים על פני השטח ויכולים להפוך את ההעתקה לבעייתית, כמו למשל- מתי התוכנית נכתבה? מה היה מצב השוק בזמן כתיבת התוכנית? כמה עובדים היו לעסק שממנו אתם מעתיקים ואילו משכורות הם קיבלו?
פעמים רבות כשמעתיקים מתוך דוגמא לתוכנית עסקית, לא לוקחים בחשבון את כל הקריטריונים הללו, ואז נופלים בפח, שכן אותם קריטריונים עשויים להשפיע על התוכנית העסקית כולה.
מקור: המאמר מתבסס על מאמר באנגלית.