עולם השיווק בגוגל נחלק לשני חלקים עיקריים : שיווק באמצעות קידום ממומן ושיווק באמצעות קידום אורגני.
קידום ממומן
זהו למעשה קידום שבמהלכו קונים מגוגל חשיפה באמצעות פרסום מודעות טקסט או תמונה (באנרים). התשלום מתבצע לפי כל לחיצה על המודעה או לפי אלף חשיפות. המודעות יכולות להופיע בתוך מנוע החיפוש עצמו,בהתאם לשאילתא (מילת המפתח) שהקליד המשתמש, או בתוך רשת האתרים השותפים של גוגל, בה מזוהות מילות המפתח לפי תוכן הטקסט שבאתר.
למרות שהקידום הממומן בנוי לפי מערכת עם חוקים ברורים ונוקשים, עדיין יש להעסיק אנשי מקצוע שיידעו כיצד לנהל את הקידום נכון. לא מספיק לבחור טקסט או תמונה למודעה, צריך גם לבחור באילו מילות מפתח להתמקד (לכל מילה מוצע מחיר מקסימאלי שונה) ולאיזה עמוד בדיוק תקשר כל מודעה. במילים אחרות, עבור שני תקציבים זהים, יכולות להתקבל תוצאות שונות לחלוטין.
בדרך כלל תפקידו של מנהל הקמפיינים הממומנים נפרד מתפקידו של המקדם האורגני למרות שהם יכולים להיות מועסקים באותה חברה. (לדוגמה, בחברת קונוורטונט ישנן מחלקות נפרדות לכל תפקיד).
קידום אורגני
קידום אורגני הוא קידום של אתרים בתוך החלק האורגני של התוצאות, כלומר, כל התוצאות שלא משלמים עליהן ישירות. למרות שאין צורך להתעסק בעלויות של כל מילת מפתח בנפרד, משימת הקידום האורגני אינה בהכרח פשוטה יותר מקידום ממומן, וזאת מכיוון שאי אפשר לדעת בוודאות מדוע אתר מסוים נמצא לפני אתר אחר כשמקישים מילת מפתח (שאילתא) מסוימת.
ההנחה היא שקיימים מספר פרמטרים חשובים יותר מאחרים, כמו למשל מספר הקישורים המפנים לאתר מסוים, כותרות העמודים שבו, איכות הטקסט , וותק הדומיין (שם המתחם שלו) ועוד מספר פרמטרים. במהלך ביצוע הקידום האורגני, בודקים כל אחד מן הפרמטרים האלו יחסית למתחרים וכך מזהים נקודות חוזק וחולשה.
אחריות חשובה נוספת היא בחירת מילות המפתח המתאימות : לא לכל מילות המפתח יש את אותו נפח חיפוש (פרמטר שחשוב גם בקידום ממומן), אלא שגם רמת התחרות על כל מילת מפתח היא מעט שונה. בסופו של דבר, חשוב לאזן בין שני הפרמטרים האלו כדי למצוא את המילים שיהיה ניתן לקדם באופן ריאלי.
שיווק כולל בגוגל
שיווק כולל בגוגל מורכב הן מקידום אורגני והן מקידום ממומן. חברות קידום רבות כדוגמת חברת Convertonet שהוזכרה זה מכבר, מנהלות את שני הערוצים האלו במקביל וקשה להכריע לאיזה תפקיד קיימת דרישה גדולה יותר בשוק.