יצרנית הרכב יונדאי, המוכרת היטב לצרכני הרכב בישראל, מספקת מזה שנים ארוכות מבחר כלי רכב חסכוניים ויעילים. לאחר לא מעט שנים שבהן התרחק הנהג הישראלי מכלי רכב קטנים וקומפקטיים, הרי שכיום המצב שונה למדי.
כלי רכב כגון יונדאי i10, שמספק חוויית נהיגה לא רעה, עם דגש על זריזות עירונית וחיסכון מרשים בצריכת הדלק, תרם רבות לשינוי המחשבתי. העבודה שכמו כלי רכב קטנים אחרים שמציעה יונדאי, מדובר על רכב בעל אמינות מוכחת והתנהגות כביש טובה, הפכה אותו לחלופה ראויה אפילו לכלי רכב גדולים הרבה יותר.
בשורות הבאות בחרנו להשוות את ה-i10 עם הדגם הגדול והחזק ממנו (שעדיין נחשב לרכב קומפקטי וחסכוני), הלא הוא יונדאי i20. הסיבה לנחיצות ההשוואה הזו ברורה - בעוד שני הרכבים הללו מתאימים לזוגות או למשפחות שאינן מרובות ילדים (או כרכב שני מצוין), יש ביניהם לא מעט הבדלים שחשוב לקחת בחשבון.
הבחירה האוטומטית
למרות שגם ה-i10 וגם ה-i20 כוללות גרסאות ידניות (כלומר כאלה בעלות גיר ידני), הרי שהיבואן מצפה לביקוש מוגבר בעיקר לדגמים האוטומטיים. הנהג הישראלי המודרני, בעיקר מי שזקוק לרכב לנסיעה פרקטית - לעבודה, לסידורים, לאיסוף הילדים, מעדיף את הנוחות על פני היכולת לסחוט מהמנוע ביצועים מעט יותר טובים שמאפיינים גיר ידני.
לכן, בהשוואה של שני הדגמים בחרנו להתרכז בשתי האוטומטיות - i10, הקטנה יותר, בעלת הגיר האוטומטי ומנוע 1000 סמ"ק, לעומת i20, הגדולה יותר, בעלת הגיר האוטומטי והמנוע בן 1400 סמ"ק.
בוחרים נכון
לפני שבוחרים באחד מתוך שני הדגמים של יונדאי, כדאי לשאול שאלה חשובה - למה, בצעם, מצפים מבחינת ביצועים, חוויית נהיגה, חיסכון, אופי הרכב וכן הלאה. הדגם הקומפקטי יותר, הצנוע יותר במידותיו, נעים מאוד לנסיעה עירונית.
המנוע, בן 66 כוחות סוס והספק של עד 5500 סיבובים לדקה, מרגיש בעיר כמו דג במים. מי שזקוק לרכב בעיקר לנסיעה בסביבה עירונית ופחות לנסיעות ממושכות מאוד - זוהי בהחלט בחירה מצוינת. התאוצה, כמקובל בקטגוריה, איננה מאוד מרשימה, אבל 16.8 שניות מאפס למאה בהחלט עושים את העבודה.
צריכת הדלק טובה מאוד, גם בנסיעה עירונית וגם כאשר יוצאים לכבישים בין עירוניים ונתוני היצרן מוכיחים זאת היטב. 7.5 ליטר למאה ק"מ בעיר ו-5 ליטר למאה ק"מ במהירות שיוט מספרים את הסיפור של רכב חסכוני ואפילו חסכוני במידה מרשימה.
עם אורך של 3665 מ"מ ורוחב של 1660 מ"מ, מתקבל רכב נוח מאוד להשתלבות, גם בתנועה צפופה. עם זאת, ראוי לציין את מרווח הפנים שמפתיע לטובה. גם אחיזת הכביש ורכות הנסיעה - טובים.
כאשר עוברים ל-i20, הדגם החזק והחסון יותר, נשארים עדיין עם רכב נוח מאוד שמתאים לנסיעה בעיר. עם זאת, המנוע הגדול יותר מספק ביצועים הרבה יותר טובים, בזכות 100 כוחות הסוס המסתתרים בתוכו.
ראוי לזכור שמטבע הדברים עוצמה חזקה יותר מגיעה עם מחיר בצורה של נסיעה פחות חסכונית. עם זאת, גם כאן מדובר על רכב קומפקטי וחסכוני במידה רבה, עם נתונים של 8.1 ליטר דלק ל-100 ק"מ בנסיעה עירונית ו-4.2 ליטר בנסיעה מחוץ לעיר.
הרכב, הארוך יותר במידותיו והרחב יותר (3995 מ"מ ו-1710 מ"מ בהתאמה), מציג תא נוסעים בעל עיצוב חדשני, מרווח ונוח. הרכב, שזכה גם הוא לציון בטיחות מצוין, מתאים גם למי שזקוק לתחבורה לנסיעות ארוכות יותר וגם מחוץ לעיר.