בשנים האחרונות צץ לו טרנד חדש – בנייה אוטומטית של אתרי אינטרנט. פשוט בוחרים תחום עיסוק או תחום עניין, לצד תבנית עיצובית כלשהי, ומערך של אינטליגנציה מלאכותית בונה עבורכם אתר בכמה שניות. כמובן שהבנייה היא של התשתיות ולא של התוכן, אבל עדיין יש כאן רעיון מפתה להרבה אנשים.
השיטה הזו יכולה להיות יעילה ביותר לפרסום עסקים קטנים ובינוניים. בעל העסק בוחר תבנית מוכנה מראש, ומקבל אתר מוכן ללא כל בעיה. אבל לא הכול כל כך פשוט, מכיוון שבניית אתרים אוטומטית – כמו תהליכים אוטומטיים רבים ברשת, כגון תרגום מכונה למשל – עלולה לפספס את מהותו של האתר.
עיצוב תבניתי מדי
לא ברור איזו גמישות עיצובית מתאפשרת באתרים שנבנו בצורה אוטומטית. לעתים מדובר בתבניות מוכנות מראש שלא ניתן לשנות בהן יותר מדי, ובוודאי שאין גישה לקוד הבסיסי שיושב בבסיס האתר. מדוע זה חשוב? מכיוון שכדי לבצע שינויי עיצוב צריך לעתים לערב גם שינויים בקוד ה-HTML וה-CSS, ואם אין אליהם גישה – עיצוב האתר מוגבל מראש.
בנוסף, גישה לקוד האתר חשובה במיוחד כאשר תהיו מעוניינים לקדם אותו במנועי חיפוש. לפעמים צריך לבצע כל מיני שינויים על מנת להתאים את האתר לדרישות מנועי החיפוש, ובלי גישה מתאימה אתם עלולים לגלות שיש לכם אחלה של אתר מעוצב – אבל לא ניתן לקידום.
בעיות תוכן
כפי שצוין, אומנם האתר יהיה מוכן תוך מספר שניות, אבל הוא יהיה נטול תוכן. על בעל העסק מוטל לכתוב ולייצר את התכנים באתר החדש, וזו משימה נכבדת העומדת בפני עצמה. צריך ידע בכתיבה נכונה, שלא לדבר על ידע בכתיבה שיווקית שמטרתה למכור לגולשים את מה שהעסק מציע. מי שאיננו בקיא בעולם השיווק, יתקשה מאוד לייצר טקסט מוכר.
נושאי תמיכה טכנית
אם כבר פניתם לחברה הבונה עבורכם אתר בשיטה אוטומטית, ודאו שיש גב תומך מאחוריכם. לא מספיק לקבל אתר תבניתי ומעוצב, צריך לדעת שתקבלו תמיכה טכנית כאשר יתעורר הצורך (הפניות דומיין, גישה לקובצי HTACCESS ועוד).
לסיכום
אומנם לבניית אתרים אוטומטית יש לא מעט יתרונות, אך בבואכם לבנות אתר עסקי רציני – מוטב לכם לפנות לאיש מקצוע או לחברה שיספקו לכם אתר שלא מיוצר אוטומטית. כזה שמתחשב גם בצרכים אנושיים, כגון חוויית משתמש שאפשר וצריך לשנות מדי פעם בפעם. המענה האוטומטי יכול להיות טוב לאתרים אישיים, אבל בכל הנוגע לאתרי עסקים ומסחר – מוטב להפקיד אותם בידיהם של אנשים המבינים בעיצוב, בתוכן ובשיווק.