מזה זמן שמומחים מתריעים חזור והתרע כי נזק עלול להיגרם כתוצאה מרעידות אדמה העלולות לפקוד אזורים שונים, בפרט נזק זה עלול להחמיר משמדובר במבנים ישנים יחסית.
התרעות אלה הטרידו מנוחתם של רבים, והוחלט לפצוח במלאכת חיזוקם של אותם מבנים הזקוקים לכך. ברי, כי פעולה מעין זו נמדדת בהיקף כלכלי די נרחב, ומשכך אושרה תוכנית לענות על צורך זה, הלוא היא תוכנית המתאר הארצית, הידועה בפי כל תמ"א 38.
תמ"א 38 - פתרון זהו החזון
תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (להלן: תמ"א 38) שמה לה למטרה את חיזוק המבנים שנבנו עובר ל1980, היא עושה כן על ידי מתן תמריץ לדיירי הבניינים עצמם, לכאורה בעלי האינטרס הראשוני בחיזוק מבנים אלו, על מנת לחזק את המבנים ובכך להגן על חייהם ועל רכושם. תמריץ זה בא כדרך כלל באישור של הטבות וזכויות בניה שונות בבניינים.
דוגמאות אחדות ונפוצות הן:
א. שיפוץ חזות המבנה, הגינה או הוספה של חניה או מעלית.
ב. בניית קומה נוספת מעל לגג הבניין.
ג. הוספת מרפסת, אופציה שהפכה פופולרית למדי, ויש בה להוסיף הן לערכה של הדירה, הן לאיכות חיי יושביה, כמו גם, יש הגורסים, לחזות המבנה כולו.
ד. הוספת ממ"ד.
תמ"א 38- קושי ביישום זוהי המציאות
מאז אישורה, תמ"א 38 הפכה למונח שגור בפי רבים, הן מעל לכותרות התקשורת והן ברחובות העיר. דא עקא, בדיקה של יישום התוכנית בפועל מעלה כי אין כך הם הדברים בהכרח. בדיקה מעין זו מעלה כי החזון לחזק מבנים אלו וביצועה של התוכנית דה פקטו, מצוי בפער אל מול מציאות בה, מבנים רבים לא מחוזקים, וחמור מכך כמות המבנים המחוזקים תחת תמ"א 38 והמצויים באזורים שלדעת המומחים מועדים יותר לרעידות אדמה, היא הפחות משמעותית.
כך למשל נכון לתחילת שנת 2011, מאז אישור תמ"א 38, הוגשו 99 בקשות בעיר תל אביב ואושרו לביצוע רק 14 מתוכן. אשר לאיזורים השוכנים בפריפריה מומחים טוענים כי בלעדי הזרמת הון משמעותי תמ"א 38 לא תצא לפועל, לפחות לא בהיקף הנדרש.
חזון מול מציאות- חסמים עיקריים בביצוע תמ"א 38
גורמים שונים מצביעים על חסמים שונים העומדים כאבן נגף בדרכה של תמ"א 38 לחזק את המבנים הללו.
יישומה של תמ"א 38 כרוך בעלויות כספיות העולות על יכולותיהם של דיירי בניינים רבים. ככל שיישום התוכנית עבור היזם יהא כדאי יותר, כך יעלו סיכוייו של המבנה לזכות בחיזוק לו הוא זקוק, חיזוק הבניין ושיפוצו ותמורתו אחוזים מהבניה לקבלן. משום כך, מלנים רבים על אוזלת ידה של תמ"א 38 באזורי הפריפריה המועדים יותר לרעידות אדמה, בהם כדאיות ביצוע הפרוייקט פחותה מזו שבמרכז.
היעדר הבחנה בין מבנים ישנים יותר או פחות עובר ל1980 גם הוא מקשה את עבודת חיזוקם.
כמו כן לא ניתן להתעלם מן העובדה כי עבודת החיזוק בתמ"א 38 עלולה להוות עניין המטריד את מנוחתם של דיירי הבניין, שאינם ששים לכך כלל. מחלוקות בין הדיירים גם הן לעיתים מונעות תמ"א 38. האחד יעדיף חניה, האחר הוספת מרפסת, פלוני יעדיף ממ"ד ואולי אלמוני מעלית. השכן מעליכם אולי יעדיף דווקא לראות ירוק בעיניים, וידרוש גם טיפוח גינה משותפת. משלא הגיעו להסכמה, פעמים הדבר חוסם היוזמה.
לעיתים נטען כי העיריות מביעות הסתייגות מסויימת מביצוע תמ"א 38 במחוזותיהן, ומביעות את החשש שמא ייכנסו לזירה יזמים נעדרי הכשרה ראויה לביצוע הפרויקט, דבר שלא יביא את המבנה לידי עמידות בפני רעידות אדמה, שזהו כאמור גולתה של הכותרת, או כפי שכבר ציינו, כך אמור להיות.
כיצד ניתן לגשר על הפער?
הצעות שונות הועלו על מנת לנסות ולגשר על הפער הקיים בין החזון של תמ"א 38 ומציאות יישומה.
יש הטוענים, כי פתרון יצריך הגדלת ההקלות הניתנות ע"י הממשלה, שתהפוכנה את תמ"א 38 לכדאית יותר ליזמים. אחרים מפנים יהבם ליכולת הדיירים להתלכד סביב למטרה החשובה ולהגיע לכדי הסכמות.
מן העבר האחר, יש מי שמתריסים וגורסים כי חיזוק המבנים הכה נחוץ, לא יושג באמצעות תמ"א 38 ויש צורך בפעולה מקיפה יותר. מולם ייטען כי בהיעדר מימון משמעותי, תמ"א 38 טובה מלא כלום.
על אף הקשיים יש ערים בהן תמ"א 38 זכתה לתמריץ. דוגמה לכך היא תמ"א 38 בעיר רמת גן. על כך תלמד העלייה היחסית בפרוייקטים בהם בוחרים היזמים להפעיל תוכנית זו ובכך מעלים את קרנה של תמ"א 38 רמת גן. למשל, בעיריית רמת גן הגישו תוכנית בה ניתן יהיה לבנות קומה נוספת לזו שכדרך כלל תמ"א 38 מביאה אל הפרוייקטים.
עם כל פתרון שיוצע לבעיה, צריך לזכור את המטרה של תמ"א 38 ולנסות להגיע אל העמק השווה. ברי כי מימוּנה הוא חלק בלתי נפרד מיישומה ושיפוץ חזות המבנה הפך לגורם מוביל בפרוייקט, אך בל יישכח כי חיזוק המבנים יכול להציל חיים ואף רכוש.