רובנו איננו מקצועני אינטרנט ומומחי אבטחה אבל אנחנו יודעים כי רשת האינטרנט איננה בדיוק גן ילדים בטוח שניתן לשוטט בו בבטחה. האינטרנט כוללת לא מעט סמטאות אפלות שניתן להיתקל בהן גם בלי להתכוון וישנם לא מעט "כייסים" אשר מנסים לגנוב מידע מהמחשב שלכם – בין אם כדי לאתגר את עצמם ובין אם למטרות אחרות. מה שברור הוא שמי שרוצה להשתמש באינטרנט חייב לתת את הדעת לעניין אבטחת מידע ומניעת זליגתו. גם מידע הוא כוח.
אנחנו מפזרים הרבה מידע ולא תמיד מודעים לכך
ישנם לא מעט סרטים שנעשו על אנשים אשר לא חטאו בדבר וגילו יום אחד שמישהו השתמש בזהות שלהם בלא רשותם ושכתוצאה מכך הם חייבים היום סכומי כסף או שהם הסתבכו בבעיות אחרות. כל אחד מאיתנו מפרסם הרבה מאוד מידע על עצמו, בין אנחנו מודעים לכך ובין אם לאו. המידע הזה הוא ייקר ערך ועלינו לשמור עליו. כיצד עושים את זה? נעזרים בחברה המציעה פתרונות מחשוב – בין אם לבית ומיוחד אם מדובר על עסק ומגבירים את המודעות למידע שאנחנו מפרסמים, כדי להבטיח שאנחנו לא מפרסמים בטעות מידע שאיננו מעוניינים דווקא לפרסם.
מהם פתרונות מחשוב בכלל?
המושג פתרונות מחשוב מדבר על כלל המוצרים הקיימים בשוק בתחום המחשוב לכל סוגי הלקוחות. בדרך כלל משתמשים במושג פתרונות מחשוב בהקשר של עסקים. ההבדל העיקרי טמון בכך שעסקים צריכים פתרונות מחשוב מאוד מסוימים לפי צרכי העסק. כך למשל עסק שאיננו נעזר כלל באינטרנט יכול להיות שיצטרך פתרונות מחשוב שימנעו מעובדי החברה גישה לאינטרנט באמצעות המחשבים של העסק. עסקים אשר משתמשים בטכנולוגיות מסוימות צריכים פתרונות מחשוב מסוג אחר. לא משנה מה סוג הצורך שלכם, תמיד תוכלו למצוא חברה המציעה פתרונות מחשוב שיתאימו לצורך המסוים. זה אחד הדברים היפים ביותר בטכנולוגיות המידע – הורסטיליות וההיצע הגדול.
אלא שלא די בכך שיהיו לנו פתרונות, אנחנו צריכים להבין כי המידע שלנו הוא מצרך יקר וצריכים לדעת להגן עליו. ישנן חברות רבות העוסקות ספציפית בפיתוח אמצעים לשמירה והצפנה של מידע, כך שהמידע יהיה זמין רק עבור מי שאתם רוצים שהוא יהיה זמין – אם בכלל. כאשר אנחנו מתחברים למשל עם מחשב לאינטרנט ומבצעים חיפוש בגוגל, גם בלי שנהיה מחוברים למשתמש שלנו בג'ימייל או בגוגל, החברה אוספת מידע עלינו: באמצעות כתובת האינטרנט שלנו היא יודעת איפה אנחנו נמצאים בעולם; גוגל יודעת באיזה דפדפן אנחנו גולשים – וניתן באמצעות המידע הזה להעריך מי אנחנו ומה מידת היידע שלנו במחשבים; ועוד. על פי מידע שפורסם על ידי גוגל, גם בלי שנהיה מחוברים תוצאות החיפוש שלנו מושפעות מכ-57 פרמטרים שונים שנאספים על ידי האתר באופן אוטומטי.
משמעות הדבר היא כי אנחנו מפרסמים הרבה מאוד מידע שאיננו בהכרח יודעים מהו. במקרה של גוגל, ככלל, נראה שניתן לסמוך על החברה שלא תעשה שימוש במידע אלא על פי ההסכם, אולם ישנם אנשים המנסים כל העת ליירט את המידע שלנו כדי להשתמש בו למטרותיהם. כיום ישנם אנשים אשר מקפידים על חיבור מוצפן כאשר הם גולשים ברשתות חברתיות פופולאריות כמו פייסבוק; מקל וחומר שעסקים חייבים לתת את הדעת לעניין הזה. המידע של העסק יכול להיות פעמים רבות גם היתרון היחסי של העסק על פני המתחרים השונים. שמירה על סודיות המידע ועל כך שהוא יגיע רק לעיניים הנכונות היא עניין חיוני.