ספרי ילדים ככלי להעשרת השפה
הקראת ספרי ילדים הינה הדרך הטובה ביותר (מלבד דיבור כמובן) להעשיר את שפת הילד ולטפח אותה. ראשית, עצם פעולת ההכרה, במידה ועושים אותה באופן מכוון ומודגש נותנת "כבוד" לשפה. שנית, חשיפת הילד למילים שאינן שגורות בשפתו מאפשרת התוודעות אליהן. קריאת ספרי ילדים קלאסיים, בני כמה עשורים, תעשיר אף יותר את שפתו של הילד. כך למשל, ההוצאה המחודשת של "בארץ סין" (לאה גולדברג) תחשוף את הילדים למילים נשכחות שאינן דבורות היום ו(אולי) תעורר את סקרנותו. הקראת ספרי ילדים בנושא שירי ילדים חושפת את הילד לאפשרויות נוספות הגלומות בשפה כמו משקל וחריזה.
ספרי ילדים ככלי להרחבת העולם הפנימי
להבדיל מהמדיה האלקטרונית, לספרי ילדים היכולת לאפשר לילד לדמיין את התיאורים המופשטים המובאים בספר, כך שבעצם פעולת הקריאה הילד מחוייב בהפעלת הדמיון שלו.
לא מדובר רק בדמיון לגבי דמויות (שהרי בספרי ילדים הן מאוירות) אלא בכלל, הצורך בבריאת עולם שלם בו הדמויות נעות ופועלות. ביכולתם של ספרים לקחת את הילד למסע בעולמות שאינם מתקיימים במציאות המיידית שלו-אבירים וארמונות, שדים ומכשפות. עצם החייאת העולמות הללו, בעיקר כאשר האיורים הנלווים הולמים עונה לצורך עמוק של הילד הקורא. ספרי ילדים רבים מדברים על עולמות ממוצאים לחלוטין ובכך לוקחים את הדמיון הילד צעד אחד קדימה.
ספרי ילדים ככלי לשיקוף רגשי
ספרי ילדים רבים עוסקים במנעד הרגשות האדיר אליו חשוף הילד. בילדות הרגשות עזים במיוחד,אולם לא תמיד יש מקום לילד לבטא את רגשותיו או אף לקרוא להם בשם. ספרי ילדים מסייעים לו בכך ואף יתר על כן מסייעים ביד ההורה המקריא לפתח דיאלוג כן עם הילד בנושא רגשותיו. ספרי ילדים רבים עוסקים בפחדים – מציאותיים יותר או פחות (אך לגמרי מציאותיים כלפי הילד). ישנם ספרי ילדים שעוסקים במושג החברות או בהשתייכותו של הפרט לחברה, חושפים את הסיכונים והסיכויים של הסיטואציה הזו ומלמדים את הילד כיצד להתנהל בה. באמצעות ספרי ילדים יכול הקורא הצעיר להחשף לעובדת קיומם של רגשות אצל זולתו וללמדו כי גם "האחר" חושש,מפחד וכן הלאה.