מרבית האנשים לא יודעים זאת, אבל עסקים קטנים ובינוניים (SMB = Small-Medium Business) מהווים תשעים ותשעה אחוזים מסך כל העסקים בישראל. יתרה מזאת, העסקים הקטנים-בינוניים הללו אחראים למחצית ממקומות העבודה בארץ. הנתונים המדהימים הללו מנוגדים לאינטואיציה, שכן רובנו נוטה לחשוב רק על חברות ענק כעל הרוב השולט – גם מבחינה מספרית וגם מבחינת מקומות עבודה.
אחת הסיבות לכך שהרבה אנשים אינם מודעים לכוחם הגדול של עסקי SMB, הוא חוסר נוכחות ברשת האינטרנט (אומנם לא הסיבה היחידה, אבל היא בהחלט אחת מהן). אותו אינסטלטור שעובד קשה מדי יום, אין לו זמן וסבלנות להקים אתר אינטרנט בעצמו; שלא לדבר על לעדכן אותו בצורה קבועה, כדי לייצר עניין לגולשים. לפיכך, רבים מבעלי העסקים מסוג SMB פונים לחברות מקצועיות המציעות שירותי בניית אתרים לעסקים.
אתר תדמית או אתר למסחר מקוון?
האם האתר אמור לשמש אך ורק ככרטיס ביקור וירטואלי? או שמא מדובר באתר המיועד להביא לכם לידים? או אולי אפילו לאפשר רכישה מקוונת אונליין? כל השאלות הללו, יחד עם התשובות, אמורים לתת לכם מתווה למראה האתר ולעיצובו. אתר תדמית בלבד, שלא אמור לייצר לידים או מכירות, הרבה יותר קל לייצר ולתחזק. לעומת זאת, אתר שמיועד לגרום לגולשים לבצע פעולה – מחייב לא רק את העיצוב הנכון, אלא גם את הכתיבה השיווקית הנכונה.
עם כל כך הרבה גורמים מסביב, מסתבר שבנייתו של אתר עסקי היא אכן לא עניין של מה בכך.
מדוע לא לבנות אתר בכוחות עצמי?
אין שום מניעה שתעשו זאת. פשוט רכשו כתובת דומיין משלכם ושירותי אחסון, הורידו והתקינו ממשק ניהול (כגון וורדפרס, ג'ומלה וכו') – והרי לכם אתר. אלא שלא ההקמה הטכנית עצמה היא הנושא כאן; האם יש לכם את הידע ואת היכולת לעצב את האתר כך שישדר את המסר העסקי הרצוי? האם אתם יודעים לכתוב בצורה שיווקית ואטרקטיבית, לשכנוע הגולשים? האם יש לכם זמן וסבלנות לעדכן את האתר על בסיס שבועי?
אם עניתם "לא" על אחת מהשאלות לפחות, אתם בהחלט צריכים בעל מקצוע.
איך לבחור חברה מקצועית?
מעשים מדברים יותר ממילים, לכן בקשו לראות דוגמאות לעבודות קודמות. האמת שרובנו מתפתה לחשוב שאם פנינו לחברה שכבר הקימה אלפי אתרים, אז יצאנו בזול. למעשה, אכן חברה שכזו ודאי תדרוש פחות כסף מאשר מעצב אתרים עצמאי או חברות ענק שדורשות אלפי שקלים רק על מסמך האפיון של האתר. אבל בסך הכולל, אם מצאתם מעצב שמוכן להקים לכם אתר עסקי בפחות כסף וביותר השקעה – לכו על זה. טובת העסק (וחשבון הבנק שלכם) עומדת מעל לכל.
באיזה עיצוב כדאי להשתמש?
הכול תלוי בשאלה האם יש לעסק שלכם עיצוב קיים כלשהו. בהנחה שכבר יש לכם לוגו מעוצב, ניירת משרדית וכרטיסי ביקור, כדאי להמשיך את הקו העיצובי הזה גם באתר האינטרנט שלכם. עיצוב אתרים לעסקים די שונה במהותו מעיצוב של אתרים אישיים; בסוג הראשון חייבים לקחת בחשבון אלמנטים שלהם לא מחויבים בסוג השני.
כפי שכבר צוין למעלה, אם יש עיצוב קיים עדיף לדבוק בו, מכיוון שלקוחות קיימים צריכים לזהות את העסק כבר כשהם נכנסים לדף הבית. כמובן שאם אתם עסק ללא לוגו או עסק חדש לגמרי, המעצב שלכם יוכל לתכנן ולהשקיע בעיצוב מותגי חדש לחלוטין. וגם כאן צריך לבצע את הכול מתוך מחשבה.