חפש מאמרים:
שלום אורח
24.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עיצוב לוגו: האם זה לוגו או לא-גו?

מאת: ארז פרימיתוג09/10/20111240 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מה הופך לוגו לטוב היא שאלת מיליון הדולר. האמת, שהתשובה לכך די פשוטה.

"לוגו טוב הוא דינמי, בולט, זכיר ייחודי", כך טוען המעצב המפורסם בן זממנו פרימו אנג'לי.

ואמנם, ההבחנה של אנג'לי מכילה את רוב האלמנטים ההופכים לוגו לטוב. אך קיים אלמנט נוסף, לא פחות חשוב, אותו נשאיר לסוף.

קל להגיד מה הופך לוגו לטוב, אבל קשה הרבה יותר לבצע. אז איך עושים זאת בכל זאת?

לוגו הוא אלמנט ויזואלי שמייצג יישות כלשהי (חברה, מותג ואפילו אדם ממותג, נאמר זמר). ברור שמבחינה תפיסתית קל לנו יותר כבני אדם לזכור סמלים פשוטים מאשר סימנים מורכבים או שמות. ובאמת, השימוש המוקדם ביותר בלוגו כ-סמן, הולך מאוד מאוד אחורה היסטוריה האנושית. לוגו הוא בראש ובראשונה קיצור דרך תפיסתי-חזותי.

עיצוב לוגו הוא מלאכה מורכבת ומאתגרת הבנויה מניואנסים ודקויות. לכאורה, מדובר על עניין עיצובי-טכני פשוט ביותר. בעידן המחשב, זו בכלל פעולה שאפשר לעשות ברגע אחד. לקחת פונט, להדביק לו סמל והנה יש לנו לוגו. האמנם? את זה גם אתה יכול לעשות, וגם הבן או הבת של השכנה. אך האם באמת יהיה מדובר על לוגו? לדעתי, יותר נכון לקרוא לתוצאה שתתקבל  ברוב המקרים בשם: "לא-גו".

הסיבה לכך שעיצוב לוגו הוא מלאכה מורכבת ומאתגרת, נובעת מכך שכדי לעצב לוגו טוב ונכון המעצב חייב להיות ער גם להקשרים רחבים יותר מהפן העיצובי-אמנותי בלבד.

מדובר על ההקשר האסטרטגי, השיווקי והיישומי.

לוגו אמור לייצג ולשקף מהות כלשהי. היכולת הזו, לתפוס את כל ההקשרים לסימבול אחד, איננה דבר טריביאלי כלל וכלל. מדובר כאן קודם כל על אמנות. לצערי, לקוחות רבים נוטים לחשוב שלוגו צריך לספר סיפור, או נכון יותר לצעוק אותו. התוצאה הכואבת במקרים כאלה היא בליל של אלמנטים מחוברים וממוזגים באופן מאולץ לצורה אחת. לא קריאה. לא ברורה. מורכבת. מה שאנחנו, בינינו לבין עצמנו מכנים: "לא-גו".

לעומת זאת, אם ניקח לדוגמה כמה מהלוגואים הבולטים ביותר בחיינו נגלה שהם קודם כל, פשוטים בתכלית (לכאורה, מה שכל אחד יכול היה לעשות). הלוגו של גוגל, מיקרוסופט, נוקיה, סוני, נייק, אפל ורבים אחרים מורכבים מכיתוב פשוט (פונט) אך ייחודי, או רק מסמל פשוט (נייק, אפל). מה צורב את הסמלים הללו כל כך חזק בתודעה שלנו? ברור, שיש כאן אלמנט של חזרה וחשיפה. אך לא רק. יש את נושא הראשוניות והמקוריות. אך בנוסף לכך כל אחד מהם קודם כל בנוי נכון. כלומר, כל אות, כל מרווח, כל הטיה, כל פרט ממוקם בפרופורציות הנכונות. כל מעצב גרפי לומד טיפוגרפיה, אך זה לא הופך אותו למעצב מוכשר ובעל רגישות טיפוגרפית.   

ובכל מקרה, גם טיפוגרפיה היא לא כל הסיפור. טיפוגרפיה טובה תייצר לנו אולי לוגו דינמי, בולט וזכיר, אך לא בהכרח ייחודי. לגבי הייחודיות נדרשת הברקה יצירתית. היא גם לא תייצר לנו בהכרח לוגו נכון, כלומר, לוגו שמשקף בצורה נכונה את המהות של אותה יישות (חברה/ מותג). וכאן הגעתי כבר לאלמנט המשמעותי ביותר, לדעתי, שלא מופיע בניסוח של אנג'לי. לוגו טוב הוא לוגו שאמור לשקף בצורה המתאימה והמדויקת ביותר את מה שעומד מאחוריו, כלומר, את רוחה ותמציתה של החברה או המותג. וכדי לעשות זאת, נדרש המעצב לחדור גם לנבכי האסטרטגיה, הפסיכולוגיה והתוכן של החברה או המותג.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מומחה לשיווק ואסטרטגיה, בעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ברדפורד.
מייסד ושותף ב-אגאמא, חברת מיתוג מובילה שהוקמה ב-2002 ומספקת מענה מושלם ואפקטיבי למכלול הצרכים השיווקיים של חברות בשוק העסקי (b2b) והצרכני (b2c).

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ארז פרי

מאת: ארז פרימיתוג25/02/121382 צפיות
ראשיתו של תהליך מיתוג אמיתי הוא בניתוח מעמיק של החברה ומוצריה, הדימוי הנתפס שלה, הסביבה התחרותית שלה, התוצרים התקשורתיים הקיימים ועוד. בעת בחינת סביבתה העסקית של הפירמה יש צורך להיעזר במודלים שונים על מנת לקבוע את האסטרטגיה העסקית הרצויה לחברה, לבחון את חוזקותיה וחולשותיה מול המתחרים ולבחור את התגובה הרצויה. רק בסוף התהליך ניתן לבנות את המעטפת השיווקית והתקשורתית ההולמת את התובנות הקודמות.

מאת: ארז פרימיתוג25/02/12969 צפיות
קיימים סוגים רבים של לוגואים. איך תוכלו לדעת מה הכי נכון ומתאים לחברה או לעסק שלכם? מהו תהליך העבודה הנכון מול המעצב, חברת המיתוג או משרד הפרסום שלכם?

מאת: ארז פרימיתוג09/10/111036 צפיות
הנתונים הסטטיסטיים היבשים מראים, כי בתוך שנה נסגרים כ-30% מהעסקים החדשים ובתוך חמש שנים נסגרים כ-70% מהם, כלומר, שניים מתוך שלושה. האם מיתוג נכון יכול לאפשר לעסק לחמוק מהנתונים הקודרים? וכיצד?

מאמרים נוספים בנושא מיתוג

מאת: שלום כהןמיתוג27/09/192799 צפיות
רוצים להדפיס מדבקות למשרדים? מחפשים בית דפוס בו תוכלו להדפיס את המדבקות המתאימות לכם באיכות גבוהה מאוד, ובמחיר משתלם ונוח? אם כן, הגעתם אל המקום הנכון.

מאת: ויקטוריה פיינרמןמיתוג09/08/176264 צפיות
נניח שאתה מפיק סרט תדמית או סרטון הדרכה עם קריינות בשביל לקוח, ואתה מחפש קריין. אתה מקבל כמה הצעות מחיר מכמה קריינים שמקליטים מאולפן ביתי, אבל התעריפים והשירותים בהצעות השונות לגמרי שונים אלה מאלה. איך תחליט במי לבחור? כדאי ללכת על ההצעה הכי זולה? כדאי ללכת עם מי שנותן הקלטה מחדש בחינם? אולי כדאי ללכת עם מי שנותן תנאי תשלום נוחים?

מאת: amirdadon90מיתוג27/12/162665 צפיות
את דודי מליץ כמעט כולנו מכירים, וזאת לאחר שבשנת 2009 השתתף בתוכנית הריאליטי הפופולרית "האח הגדול" ואף זכה בה - אבל מליץ, וזאת כבר לא רבים יודעים, הוא גם אחד מאנשי המקצוע המוכשרים ביותר בתחום האסטרטגיה התקשורתית ובעליו של משרד יחסי ציבור מצליח הנושא את שמו.

מאת: שלום כהןמיתוג15/08/162784 צפיות
בשנים האחרונות אפשר לראות לא מעט אנשים שהחליטו לעשות שינוי בחיים, לעזוב את העבודה בתור שכירים ולהקים עסקים עצמאיים.

מאת: דרורמיתוג04/07/162264 צפיות
לפני נתונים של חברת טיוטה, בשנים האחרונות נמכרו למעלה מ-5 מיליון מכוניות היברידיות אשר החברה ייצרה. בישראל נמכרו למעלה מ-10 אלף מכוניות שכאלה. מכוניות אלו הפכו פופולאריות מאוד בעולם ובישראל, בזכות העוצמה שלהן, בזכות היכולות המרשימות, אך בעיקר בזכות העובדה שמדובר בכלי רכב ידידותי לסביבה.

מאת: דרורמיתוג04/07/162181 צפיות
אחד הויכוחים שנשמעים בשנים האחרונות בעולם הרכב הוא, האם משתלם לרכוש רכב היברידי או שמא מדובר בכלי רכב שהפרסום החיובי אודותיו עולה על הביצועים שלו בשטח? ויכוח זה נשמע לאור העובדה שבישראל נמכרו למעלה מ-10 אלף כלי רכב היברידיים של חברת טיוטה, החברה המובילה בייצור מכוניות היברידיות בעולם. הרכב מכרה עד היום למעלה מ-5 מיליון כלי רכב מסוג זה בכל רחבי העולם.

מאת: SEOMANמיתוג22/03/162077 צפיות
בעולם המודרני לא פשוט להפוך את העסק למותג בקרב הציבור ובקרב קהל הלקוחות. אנשי מקצוע רבים מתקשים לפרסם את העסק שלהם ולמתג אותו בקרב קהלי היעד שלהם. להלן מספר טיפים שיוכלו לסייע לכם למתג את העסק שלכם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica