ההיסטוריה של העולם בנויה על שני דברים עיקריים- מלחמות והפיכות. כאשר העולם התחיל השליטה הבלעדית הייתה של העיתונים והנייר. כאשר הדברים זזו קצת קדימה נהייתה הטלוויזיה או הרדיו. ככל שהתקדמנו קדימה יותר, טכנולוגיה חדשה הפחיתה את השימוש בטכנולוגיה קודמת. ככה זה עובד תמיד. כאשר עוברות עוד שתי מהפיכות- התיאוריה אומרת שהמהפכה צריכה להרוג את האמצעי הראשון. זאת אומרת לאחר הטלוויזיה והרדיו- הנייר אמור להיעלם מהעולם.
אך העניין הוא שבמקרה של נייר, כמו למשל כרטיסי ביקור מעוצבים ויפים, הדבר פשוט לא קורה. לכאורה התיאוריה לא נותנת הסבר ללמה זה קורה, אבל עובדה שזה לא הולך להתרחש בקרוב מאוד. נראה שאנחנו עדיין צריכים את הכרטיסים היפים שלנו כאשר נמצאים בפגישת עסקים.
אך בעשור האחרון האינטרנט החליף את הדפוס. מהפיכת האינטרנט פרצה לחיינו בסערה וכיום כמעט לכל אחד בבית יש חיבור לרשת האינטרנט ובאמצעותה הוא יכול לגלוש ולהתעדכן בזמן אמת במיליוני אתרים הנמצאים בהישג ידו. לאור זאת החלו להישמע חששות באשר לעתידם של מוצרי דפוס: הפרסום בדפוס, דפוס העיתונים והספרים, עתיד בית דפוס ועוד. במאמר זה ננסה לבחון האם החששות מוצדקות.
מצד אחד אכן נדמה שפחות אנשים קונים עיתונים ויותר אנשים מתעדכנים בזמן אמת באמצעות מהדורות החדשות המקוונות ואתרי החדשות. מערכות העיתונים הגדולות מיהרו לנצל את המדיום החדש והעבירו משאבים לטובת האינטרנט. חנויות הספרים נערכו גם הן וכדי לשכנע את ציבור הקוראים להשקיע כסף בדברי דפוס ולרכוש ספרים הן יוצאות במבצעים קיצוניים שגורמות לכעס מצד הסופרים ואנשי הוצאות הספרים.
באמצעות האינטרנט יכולים אנשים לתקשר זה עם זה בעוד שלא כל אחד יכול להיות בעלים של בית דפוס ובעוד שלהפיק דברי דפוס הוא משהו שכרוך בעלות לא מעטה. רבים מעדיפים לפתוח בלוג מאשר להקים עיתון דפוס.
מצד שני, בשנים האחרונות אנו רואים פופולאריות הולכת וגוברת דווקא למוצרי דפוס. עם ישראל רוכש ספרים בהמוניו בזכות המבצעים ואלפי כותרים חדשים יוצאים לאור בדפוס מדי שנה ומודפסים בבית דפוס של כל הוצאה והוצאה. עיתונים המחולקים חינם כמו "ישראל היום" פופולאריים יותר מתמיד ובתחנות האוטובוס ניתן לראות יותר אנשים מעלעלים בהם מאשר אנשים שגולשים באייפון.
לכן, אפשר גם לראות את מהפיכת הדפוס ומהפיכת האינטרנט לא כמתחרות זו בזו אלא כממשיכות זו את זו או משלימות זו את זו. בינתיים נראה שדפוס הוא כאן כדי להישאר. לא רק שהדפוס לא נעלם אלא שכיום בזכות הטכנולוגיה יש יותר ויותר אפשרויות למוצרי דפוס מעוצבים ויותר אנשים יכולים לייצר מוצרי דפוס בעצמם. גם עסקים קטנים יכולים כיום לפנות לבית דפוסולהדפיס עבורם חומרי שיווק, מה שהיה פעם נחלתם רק של העסקים הגדולים בלבד.
גם הספר האלקטרוני לא מצליח להחליף את הספר בדפוס. אנשים רבים אינם מוכנים להחליף את הדפדוף בספר ואת ההרגשה המיוחדת של דבר דפוס במכשיר קר ואלקטרוני שלא מתחבר לדבריהם לחוויית הקריאה.
מצד שני, האינטרנט מצליח להביא אנשים ליותר ויותר דברי דפוס. חובבי ספרים יכולים לקרוא על ספרים חדשים באינטרנט ואחר כך לרכוש את אותם הספרים לצורך קריאה בדפוס. האינטרנט יכול לשמש כעוד אפיק פרסום למוצרי דפוס ואין לזלזל בו.
האינטרנט הפך בשנים האחרונות למסחרי יותר ויותר ועל רקע זה דווקא הדפוס נתפס עכשיו כמדיום אישי יותר והמוני פחות מהאינטרנט. זו הסיבה שאנשים עדיין ממשיכים לקנות את מהדורות סוף השבוע של העיתונים הגדולים וכל אחד מהעיתונים ממשיך להחזיק משגשג.
לסיכום ניתן לומר ששני המדיומים האינטרנט מצד אחד והדפוס מצד שני הם כאן כדי להישאר. שני המדיומים קשורים זה לזה ומפרים זה את זה ואינם בהכרח מנוגדים זה לזה. שני המדיומים ממשיכים להשפיע זה על זה וימשיכו להשפיע כך נראה גם בעתיד. ואם ניקח בחשבון את המשפט המפורסם של חוקר התקשורת מרשל מקלוהן: המדיום הוא המסר, נבין שגם לדפוס וגם לאינטרנט יש מסר חשוב בדבר מהפיכת מידע וחשיבות המידע שע