הצורך בייעוץ
כל חברה שמוכרת מוצר מסוים, או מספקת שירות מסוים, צריכה להגיע לקהל הלקוחות שלה. לדוגמא חברת תנובה, שהיא אחת החברות היחידות כאן בארץ שמייצרות מוצרי חלב, וממילא קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלה הוא בעצם כל מי שחי במדינת ישראל. מדובר במיליונים אחדים של תושבים שכל אחד מהם צורך מוצרים מהסוג שתנובה מייצרת, בין אם זה חלב נוזלי, או גבינה לבנה, קוטג', מעדן חלב, גבינה צהובה וכו'. חברה כזו לא די לה שיש ביכולתה לייצר כמויות אדירות של מוצרי חלב על בסיס יומיומי, אלא עליה גם להפיץ את מוצריה בכל מקום בארץ וכמו כן היא צריכה להביא לתודעת הלקוחות כל מוצר ומוצר, בפרט כאשר היא מפתחת מוצר חדש שלא היה קיים עד כה.
כל האתגרים האלה שהחברה ניצבת מולן אינם דברים שאפשר להעלים עין מהם, ומוטל על החברה – אם היא רוצה להצליח ולהרוויח – להתייחס אליהם בכובד ראש ולהשקיע בהם הרבה מחשבה ולאחר מכן מעשים בשטח.
ככל שעובר הזמן השוק נעשה תחרותי יותר ויותר. חברות כמו תנובה קלטו זאת כבר מזמן והבינו שהן זקוקות לייעוץ אסטרטגי וייעוץ שיווקי על מנת למצות את כל היכולת העומדת לרשותן לצמוח, להרוויח ולהצליח.
חברות רבות, גדולות וקטנות, נעזרות ביועצים מומחים לאסטרטגיה ולשיווק על בסיס קבוע ותמידי מתוך הכרה בתועלת שמביאים לה היועצים, בין אם אלה יועצים פנימיים ובין אם יועצים חיצוניים.
מהות הייעוץ
נוכל לחלק את הייעוץ לשני חלקים עיקריים: ייעוץ שיווקי וייעוץ אסטרטגי.
ייעוץ שיווקי מהותו היא מתן עצות נבונות בנוגע לשיווק המוצר שאותו אנו רוצים למכור. לדוגמא, אם המוצר הוא מעדן חלב שהחברה פיתחה, היועץ מייעץ לחברה כיצד למתג את המוצר, איזה מבצעים או הנחות כדאי לעשות כדי למשוך קונים, האם כדאי להציב דוכני טעימה למוצר החדש ומה תהיה פריסת הדוכנים, בתוך רשתות הסופר-מרקט או בקרנות רחוב הומות אדם וכדו'.
ייעוץ אסטרטגי הוא מבט רחב יותר על דרכי הפעולה של החברה, על המוניטין שלה, מה ציבור הלקוחות חושב עליה, מהי מידת שביעות רצונו ממוצרי החברה, באיזה פעולות נוקטים המתחרים כדי למשוך אליהם נתחים מקהל הלקוחות של החברה, מה הלקוחות חושבים על המתחרים, למה הם יותר מרוצים או פחות מרוצים ממוצרי המתחרים, סקרי דעת קהל וכדו'.
לאחר שמבצעים מחקר שוק וכמו כן חוקרים את כל הפרמטרים שהוזכרו - יחד עם היועצים – מגבשים מסקנות ומתחילים ליישם אותן וליצוק אל תוך השטח את התוכן המעשי שלהן שמשפיע גם על דרכי השיווק הממוקד הפונה אל הלקוחות ברמה האישית.