ביצירה מוסיקלית ישנה מנגינה ראשית, בולטת, קליטה, שאפילו אפשר לשיר אותה.
המנגינה הראשית במוסיקה נקראת "נושא".
כאשר המלחין או המבצע רוצה לחזור על המנגינה שוב ושוב, כדי ליצור עניין למאזין, ולא לחזור שוב ושוב באותו אופן על המנגינה, הוא עשוי לעשות בה שינויים = וריאציות.
בכל פעם - בכל וריאציה - אותה המנגינה תישמע בליווי שונה, בכלים אחרים, בקצב ומקצב אחרים, בסגנון מוסיקלי אחר.
למעשה מדובר ב-אותה הגברת בשינוי אדרת, והגברת היא המנגינה הראשית - הנושא, שמשתנה לכאורה בכל פעם, אך נמצא כל הזמן ...
זה גם מזכיר... תחפושת בפורים... בכל שנה הילד / האיש מתחפש למשהו אחר, לובש מסכה או תחפושת אחרת על פניו ועל גופו, אך הפנים / הגוף שלו אינם משתנים... רק הכסות משתנה.
הטכניקה המוסיקלית הזו נקראת "נושא ווריאציות".
דוגמה בוידאו: ריקוד המלחים הרוסיים - מאת גלייר
היצירה המוסיקלית מבוצעת על ידי להקת הבלט הרוסית מוסייב
דוגמא נוספת: השיר "אה, אני אומר לך, אמא" , בצרפתית - Ah vous dirai-je maman
באנגלית - Twinkle twinkle little star, שמוכר לנו כשיר ה-ABC.
המלחין וולפגנג אמדאוס מוצרט הלחין יצירה שמבוססת על המנגינה הזאת
בקישור (האדום - כאן למעלה) תשמעו את הפסנתר מנגן בהתחלה את המנגינה, ואחר כך 12 וריאציות.
בסרטון הזה רואים את התווים המשתנים, אך אם תקפידו כל הזמן ובכל פעם לשיר את המנגינה, תרגישו היטב את המנגינה = הנושא המסתתרת בבסיס היצירה.
הסטוריה
יצירות בצורת נושא ווריאציות מופיעות לראשונה בתולדות המוסיקה החל מן המאה ה-16.
מתקופת הבארוק (המאה ה-17 עד אמצע המאה ה-18 ) ) ידועה יצירתו של יוהאן סבסטיאן באך - "ווריאציות גולדברג"
בתקופה הקלאסית (אמצע המאה ה-18 ותחילת ה-19 ) נכתבו יצירות רבות לפסנתר בצורת נושא ווריאציות.
בתקופה זו ניתן למנות יצירות ידועות של היידן - נושא ווריאציות בפה מינור, יצירות רבות לפסנתר מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט, וכן יצירותיו של לודוויג ואן בטהובן - וריאציות ארואיקה, וריאציות דיאבלי, וריאציות על ההמנון God save the King ועוד
רבקה בר M.A.
מכללת לוינסקי
http://www.facebook.com/RivkaleBar