חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פדגוגיה ביקורתית ומערכת החינוך הישראלית

פאולו פרירה הוא מהמייצגים הבולטים של זרם הפדגוגיה הביקורתית. פרירה מתנגד לצורת החינוך שלה הוא קורא הגישה ה"בנקאית" שבה המורה הוא פעיל והתלמיד הוא סביל לחלוטין ושבה "הופך החינוך לפעולת הפקדה" (פרירה, ע"מ 60). הוא רוצה לטפח פדגוגיה שתהפוך את שני הצדדים ל"מורים ותלמידים גם יחד" (פרירה, ע"מ 61). זאת אומרת, המורה והתלמידים צריכים לעבוד במערכת של הפרייה חינוכית הדדית.

המורה של פרירה אינו דמות סמכותית שתפקידה העברת ידע בלעדית לתלמידים שתפקידם לספוג ידע ולשנן אותו. מבחינה פרקטית, פרירה חושב שהתקשורת בין המורה לתלמידים היא הצורה שבה ניתן ללמוד למידה ביקורתית ופורה. העשייה החינוכית מתבטאת בפעולה קוגניטיבית מתמדת של המורה עם התלמידים, כשהמורה פורס בפני התלמידים עצמם בעיות הנוגעות להם ולעולם שבהם הם חיים, ובכך לשפר את אותו עולם.

לפרירה יש השקפה אופטימית על טבע האדם, כפי שמתבטא באומרו ש"בני האדם הם יצורים המתעלים מעל עצמם, הנעים קדימה ומביטים קדימה, ארשר בעיניהם חוסר התנועה מהווה איום פאטאלי" (פרירה, ע"מ 73)- משמע, בני האדם צריכים להתפתח והשינוי הוא העומד במרכז ההוויה האנושית לפי פרירה. החינוך המציב-בעיות שפרירה דוגל בו הוא המקום לטפח באדם את נטייתו הטבעית הזו לשנות ולהשתנות לכיוון עתיד טוב יותר.

פרירה רואה בחינוך הבנקאי כמשרת את המדכאים בכך שהוא מכבה את היצירתיות הטבעית של האדם ומונע ממנו לגלות את העולם. המחנך הביקורתי וההומניסט צריך לשאוף דווקא לגילוי העולם והיצירתיות ולהטלת ספק בעולם ובשלטון ההגמוני. "בחינוך המציב-בעיות מפתחים בני האדם את כוחם לתפוס בביקורתיות את אופן קיומם בעולם, אשר עמו ובתוכו הם מוצאים את עצמם" (פרירה, ע"מ 72)- פרירה מציב את בני האדם כסוכנים פעילים בתוך העולם שצריכים למצוא את משמעותם בתוך אותו עולם. החינוך המציב-בעיות צריך להכיר לתלמיד את העולם שבו הוא חי מקרוב בכדי לעזור לו להגשים את כל הפוטנציאל האנושי שעליו פרירה מדבר.

אם ננסה ליישם את גישתו הביקורתית של פרירה בהקשר הישראלי ניתקל במספר בעיות.

זרמים רבים בחינוך הישראלי אינם מעודדים חשיבה ביקורתית בצורה בוטה במיוחד. משני צדדים שונים לחלוטין, מערכות החינוך הדתיות והערביות מנסות לקבע את צורת החשיבה של התלמידים שלהן בראיית עולם נתונה שקשורה לזהות הדתית או האתנית שלהן. במערכת החינוך הדתית והחרדית בפרט, כמו בכל מערכת דתית, רעיון הספקנות נתקל בחשד רב מצד המורים וקובעי המדיניות. הדת מציגה עולם ברור שהתלמידים יכולים לחקור אותו, אך לא להטיל בו ספק. מבחינה זו, מערכת החינוך הדתית אינה מפתחת את היצירה האנושית כפי שפרירה היה רואה. תפיסות שמרניות ככלל, שנפוצות בישראל גם מחוץ לזרמים הדתיים והערביים, מכוונת בצורות החינוך שלהן להמשיך לקיים את אותו עולם שקיים כעת, ולכן צורת חינוך בנקאית יכולה להטיב עם האידיאולוגיה שלהם.

מבחינה פוליטית, אם כך, יהיה מאוד קשה להכניס את צורת החשיבה הביקורתית לחינוך, מכיוון שהיא תתקל בהתנגדות גדולה מצד אותם זרמים שמרניים שאינם רוצים לעודד תלמידים לחקירה וליצירה אלא למשמעת וידענות פסיבית שמהולה בצורה בוטה יותר או פחות באידיאולוגיה.

אך באופן רעיוני, יישום של פדגוגיה ביקורתית בנוסח פרירה יכול לקדם את מערכת החינוך הישראלית בצורה משמעותית. ישנם מוסדות חינוכיים מעטים, בייחוד בתי ספר פרטיים ותוכניות למצוינות, שמעודדים חשיבה ביקורתית וחקירה של העולם במטרה להטיב אותו. לבתי ספר אלו יש הצלחה כבירה. בעזרת צורת חינוך זו, תלמידים יוצאים עם סקרנות טבעית לגבי העולם ועם רצון חיובי ואופטימי לגבי טבע האדם והיכולת שלהם לשנות את העולם הסובב אותם לטובה, אותה תפיסת עולם שפרירה מציג.

אך אכן, צורת חשיבה זו מיושמת בבתי ספר מעטים ורובם אליטיסטיים ואינם נגישים לציבור הרחב. ניתן לדמיין מצב שבו תוכניות לימודים והעשרה ברוח תפיסת החינוך של פרירה ייושמו במערכת החינוך הכללית, אך תיווצר בעיה ליצור את אותה מוטיבציה שישנם לתלמידים בבתי הספר הפרטיים ולתלמידים בתוכניות המחוננים אצל התלמיד הממוצע שלא בהכרח מתעניין בעולם הסובב אותו.

כיום, מערכת החינוך הישראלית מציגה בצורה בוטה, פרט לכמה מקרים יוצאים מן הכלל, את התפיסה הבנקאית- דבר שניתן לראות בצורה טובה מאוד דרך הבגרויות והשינון המיותר הכרוך בהן. אילו היה ניתן להכניס אפילו זיק של פדגוגיה ביקורתית אל מערכת מסורבלת ועייפה זו, אולי כך יתחיל להתגלגל הגלגל לכיוון שבו התלמידים יצאו מבית הספר עם רצון אמיתי לשנות ולהשפיע על העולם ולהפוך אותו לטוב יותר.

ביבליוגרפיה:

פרירה, פאולו. (1981). הפדגוגיה של המדוכאים. מפרש: ירושלים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דורון מוסנזון, סטודנט לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ולחינוך באוניברסיטה העברית.

ליצירת קשר- norod005@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דורון מוסנזון

מאת: דורון מוסנזוןתרבות דיגיטלית25/05/131629 צפיות
בקטע זה אני דן באתגר שעולם האינטרנט מציב בפני החינוך במאה ה-21, ומנסה לחשוב על אופציות של חינוך המתאים לעולם הדיגיטלי והטכנולוגי בהתאם לעקרונות הפדגוגיה הביקורתית.

מאת: דורון מוסנזוןחינוך ולימודים - כללי25/05/131688 צפיות
בחינה של "פרדוקס השחרור" בגישת הפדגוגיה הביקורתית דרך בחינה של תפיסת החירות בגישותיהם של הרברט מרקוזה, אריך פרום, וג'ונת'ן קוזול.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה27/07/1110954 צפיות
תת-תרבויות נוער הן נושא מרתק שמהווה הצצה לעולמם של בני הנוער בעולם המודרני. כל אחת מתת-התרבויות השונות מתמודדת עם הקונפליקטים הזהותיים הפסיכולוגיים והחברתיים בצורה שונה תוך כדי יצירת זהות משותפת. במאמר אבחן כמה מתת-התרבויות הבולטות כיום דרך המושג של "הון תת-תרבותי", ואנסה להראות את הצורות האקספרסיביות המגוונות שבני הנוער יוצרים לעצמם.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה29/03/1110195 צפיות
הדיון על נטיות מיניות אחרות הוא כל כך סוער ונמצא בכותרות. למה? מה הדבר שמפחיד אותנו כל כך בבעלי הנטייה המינית השונה? במאמר אנסה לחקור זאת בעזרת פוקו ומאמר מאת כלנית צאלח.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/1110841 צפיות
היפה והחנון היא דוגמה מבהיקה לתרבות הריאליטי ששותפת את הארץ והעולם המערבי בכלל בשנים האחרונות. במאמר אנסה לנתח את התוכנית מזווית ראייה קצת שונה- זווית סוציולוגית.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה21/03/1121561 צפיות
סוגיית בתי הספר הפרטיים היא סוגייה משמעותית שמעסיקה אותנו רבות. במאמר אנתח את התופעה מזוויות מנוגדת בתאוריה הסוציולוגית: הפונקציונליזם וגישת הקונפליקט.

מאת: דורון מוסנזוןסוציולוגיה25/02/1111358 צפיות
הסתכלות סוציולוגית על פייסבוק מנקודת מבט פונקציונליסטית ואינטרקציוניסטית-סימבולית

מאמרים נוספים בנושא חינוך ולימודים - כללי

מאת: עידן קלייןחינוך ולימודים - כללי20/12/214593 צפיות
Среди множества разнообразных и популярных курсов, предлагаемых в последние годы пенсионерам и пожилым людям, есть ряд особенно интересных и привлекательных вариантов - вот некоторые из них, о которых стоит знать:

מאת: עופר שלוחינוך ולימודים - כללי24/09/205187 צפיות
הכל על מקצוע עיצוב גרפי וקורס עיצוב גרפי.

מאת: רונית שמאי שורץחינוך ולימודים - כללי12/07/192059 צפיות
אם הילד שלכם לומד מתמטיקה ללא שימוש במחשבון או אפילו אם מותר לו כבר להשתמש במחשבון – בכל מקרה כדאי ללמד אותו לבדוק את התוצאות בפתרון השאלות. יש דרך קצרה לחישוב אחוזים, שיכולה לעזור במניעת - או תיקון - טעויות חישוב.

מאת: ליאורחינוך ולימודים - כללי02/05/182340 צפיות
הנדסאים מאזור תל אביב, יכולים לעבוד במרכז הארץ. ההנדסאים העתידיים, לומדים בבתי הספר להנדסאים, שנקראים גם בשם מכללות טכנולוגיות.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181822 צפיות
לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירה פופולארית בקרב אנשים אשר מחפשים מקצוע בעל אפשרויות תעסוקה מגוונות וביקוש נרחב. לימודי הנהלת חשבונות מתקיימים במכללות ובתי ספר מקצועיים רבים ברחבי הארץ בהם ניתנת האופציה ללמוד במתכונות גמישות כמו מתכונות לימודי יום, מתכונות לימודים חלקיות ומתכונות לימודי ערב.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181750 צפיות
אתם יושבים מול המחשב, מדפדפים בין אתרים שונים של לימודים ותוהים לעצמכם מה כדאי לכם ללמוד. בעולם של היום קשה מאוד למצוא תעסוקה ללא תואר או תעודה, ולכן אנשים רבים מתחבטים בשאלה מה עליהם ללמוד כדי שהם יוכלו לצאת לשוק העבודה ולמצוא תעסוקה שהיא גם מעניינת וגם בתחום מבוקש. עבור רבים מאלו שחושבים על כך, התשובה היא הנהלת חשבונות הודות לאופי הדינמי של המקצוע הזה, וגם הביקוש הרב שלו. עם תעודה של מנהל חשבונות, עולם התעסוקה יהיה פתוח בפניכם, ואתם רק תצטרכו לבחור את המקום שאתם רואים את עצמכם נמצאים בו.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181630 צפיות
המסלול ללימודי הנהלת חשבונות נחשב בשנים האחרונות לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר בישראל. מטרתם של לימודי הנהלת חשבונות הינה להכין את תלמידיהם להשתלבות בעולם המקצועי של מנהלי החשבונות בישראל, כמו כן במהלך הקורס ניתנת הכנה למעבר מבחן ההסמכה של משרד התעסוקה אשר מסמיך מנהלי חשבונות צעירים לעבודה בשוק המתפתח בארץ. לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירת מקצוע חכמה אשר טומנת בחובה יתרונות רבים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica