ממונה בטיחות יש לו תפקידים רבים, יש ממונה בטיחות שאחראי על בטיחות בעבודה במקום עבודה כלשהו, ויש ממונה בטיחות שמשתתף בתהליך של רישוי עסקים. ע"פ חוק רישוי עסקים, כל עסק שהוא טעון רישוי צריך להכין לא מעט מסמכים וטפסים שאותם הוא מציג בפני מחלקת רישוי עסקים של הרשות המקומית לשם קבלת רישיון העסק המיוחל.
לשם השגת המסמכים השונים יש צורך ליצור קשר עם גופים בירוקראטיים שונים כמו המשטרה, המשרד לאיכות הסביבה, מכבי האש, ועוד. אחד המסמכים שיש להציג בפני הרשות המקומית הוא תיק בטיחות, את תיק הבטיחות מכין ממונה בטיחות שהוא איש המקצוע בעל הידע הרב ביותר בכל ה שקשור לבטיחות במקום העסק.
יש עסקים שיזמינו ממונה בטיחות חיצוני שיכין עבורם תיק בטיחות , ויש עסקים גדולים שיעסיקו ממונה בטיחות במשרה מלאה או משרה חלקית.
תיק בטיחות שאותו מכין ממונה בטיחות , עוסק בהיבטים שונים של בטיחות בעסק, כמו למשל בטיחות העובדים או בטיחות הלקוחות המגיעים לעסק, בטיחות מפני אש ועוד.
תהליך הכנת תיק בטיחות לשם השגת רישיון עסק כולל כמה וכמה מהלכים שהם:
- ממונה בטיחות מגיע לעסק ואוסף מידע על סוג העסק , סוג הפעילות בעסק, מבנה העסק וכד'.
- ממונה בטיחות מתחיל לאסוף מסמכים רלוונטיים כמו טפסים שהמשטרה דורשת, או שמכבי האש דורשים.
- ממונה הבטיחות נותן הוראות לאיסוף כל המסמכים החסרים
- ממונה בטיחות ניגש למשרד לרישוי עסקים ומגיש את המסמכים יחד עם נציג מטעם הבעלים של העסק.
- ממונה הבטיחות נותן לבעל העסק הוראו לבצע שינויים ותיקונים בהתאם לדרישות של הרשות המקומית וזאת בהתאם לדרישות חוק רישוי עסקים
- קבלת רישיון העסק לאחר סיום התיקונים והשנויים בעסק.
אפשר לסכם ולומר שממונה בטיחות הוא לא רק איש מקצוע שאחראי על שמירה על בטיחות במקום העבודה, ולא רק זה שיודע להכין הדרכות לעובדים על בטיחות בעבודה, אלא יש לו גם תפקיד חשוב בכל מה שקשור להליך רישוי עסקים , וכל עסק שאמור להתחיל תהליך של רישוי עסק זקוק לשירותיו של ממונה בטיחות בשלב זה או אחר.