הטכניקה והציוד
מבחינת ציוד וטכניקה, הצלם נוטה להיעזר במצלמה מהירה ובעדשות שבהן חדות אוטומאטית מתבצעת בחצי לחיצה על כפתור ביצוע הצילום. בדרך כלל, הצלם מעדיף לעשות בעינית המצלמה את הקומפוזיציה, ולהשאיר לטכנולוגיה העכשווית הקיימת לבצע את שאר העבודה.
כאשר העומס מחולק באופן כזה, צלם העיתונות יכול להפיק את המיטב מעצמו. ותמיד יהיה לטובה כיסוי האירוע.
בוודאי, יש גם צלמים שמעדיפים להיות שותפים מלאים בכל התהליך,וקובעים מראש את נתוני הצילום לפי סגנון ומטרה. והפרט הקטן הזה, מהווה השיא ביצירה.
כל העדשות הן רצויות ולגיטימיות, כי צילום עיתונות מתקיים 24 שעות. גם באור יום וגם בלילה. עם תאורה טבעית וגם מלאכותית. עם הבדלי אור וצל שלא תמיד ניתן לתקן תוך כדי סחרור הצילום. גם בחדרים סגורים וצפופים (עדשת רחבת זווית) וגם ממרחק שלא ניתן לקצר אלא עם עדשה טלסקופית.
במילים אחרות, צילום עיתונות הוא ההוכחה הקבועה והתמידית, שהרגע שחלף, לעולם לא יחזור, לפחות כפי שהיה...ופזיזות לחיצת על הכפתור עלולה להרתיע את המצולם ולמנוע מהצלם את מה שביקש לצלם.
לכן, לקומפוזיציה תפקיד מכריע בצילום עיתונות, לא רק מבחינת מיקום הדברים המצולמים, אלא הדיוק ברגע הלחיצה: הרגשת לכידת סיטואציה
בעלת משקל ויזואלי טעון, היא הכלי שמחדד את חושי הצלמים הללו.
לא מאית שנייה לפני, ולא אלפית שנייה אחרי. אך ורק הרגע בו הכול מסתדר בתוך הפריים כמו הפינאלה בסוף הקונצרט. ואז, לצלם.
זה רלוואנטי גם לצילום ספורט. לא נמצאו שתי תמונות זהות זו מזו מכל עשרות הצלמים שמקליקים כביכול באותו הרגע באירוע ספורטיבי.
הצלם, כאשר מדובר בעיתונות, יכול וגם חייב לקבוע את אופי הצילום בנוסף לתמונה עצמה:
צילום של ילד כאשר הוא מצולם מנקודת מבט כלפי מטה, תעביר תחושה של חמלה, מסכנות, כי סוג צילום שכזה משדר מצוקה ומזמין את הצופה להזדהות עמו. המסר כאן הוא ברור להפליא.
מנגד, צילום ובו חייל חמוש כאשר הצלם מתכופף כדי לצלמו כלפי מעלה, מעביר מסר של עליונות וכוח.
אפשר להגיד שכל תחומי הצילום השונים ניתן ללמוד ולשפר עם הזמן. כולם, חוץ מצילום עיתונות. התשובה למה זה קורה דווקא רק בענף הצילום הזה ולא בכולם טמונה במשפט שהנרי קרטייה ברסון, ( Henri Cartier Bresson) אבי צילום העיתונות, אמר לפני יותר מ-50 שנים בראיון עיתונאי לפני פתיחת תערוכת צילומים בניו-יורק:
" לצלמים רבים, צילום הוא מקצוע. לצלמים אחרים, צילום הוא ביטוי אמנותי. להרבה צלמים זה מהווה מפגש מרגש בין שני הדברים.
שאלו אותי איזו גישה משלושתן מייצגת אותי הכי נכון. התשובה היא ברורה, לא כן?
אני שייך להגדרה הרביעית. עבורי, צילום הוא דרך חיים "...
הערת הכותב: המשפט הזה שווה יותר מאלף תמונות.
למידע נוסף, ניתן לבקר באתר של גוסטבו הוכמן - קורס צילום או בבלוג של גוסטבו הוכמן: קורס צילום למתחילים