בדיוק כמו הפתגם "ברומא התנהג כרומאי" כך גם ביפן יביעו סימפטיה כלפיך אם תהיה מעט יפני. אין זה אומר שמעכשיו עליך ללבוש קימונו, לנופף בבמבוק ולקפל אוריגמי בשעות הפנאי, אולם ללמוד מעט מהמנהגים, להכיר את התנהלות היחסים הבין אישיים ואת דרך החשיבה היפנית, יעזרו לך לאין שיעור ברגע שתרצה למנף את עסקיך לכיוון סחר בינלאומי ביפן. כך כל מי שמתמצא בעסקים עם יפן יאמר לך וכך גם ממליצים בגופים גדולים כגון לשכת המסחר ישראל יפן, מכון הייצוא וגופים גדולים אחרים.
שיווק ביפן: כללי התנהגות
ישנם כמה כללים ברורים ובדוקים כשמדובר בעסקים עם יפנים. יושר ואמינות הם לפני הכל. אם הבטחת משהו בזמן מסוים לעמיתך היפני ולא קיימת, גם אם מבחינתך מדובר במעידה חד פעמית, מבחינתו הוא לא ישכח לך את זה. כמו כן חשובה להם היכולת הכלכלית והביצועים שלך בשוק הפיננסי, האם כבר הוכחת את עצמך בשוק סחר בין לאומי או שאתה ירוק בתחום. ביפן מעריכים יותר את יכולתה ההרמונית של קבוצה מאשר סופרמן אחד שעושה הכל. אם יש לך צוות מנצח שאתה לא נוהג להחליף פעם ביומיים, זוהי נקודת זכות לטובת פיתוח עסקי בשוק היפני, נצל אותה כאשר תפנה לממליץ מקומי שיציג אותך עבורם. כמו שכבר נאמר, דיוק ונאמנות היא העיקר, לכן בענייני תשלום הקפד לא לאחר אפילו ביום, זה לא טוב ליחסים.
חדירה לשוק היפני: אחד על אחד
במישור האישי של אחד מול אחד ישנם דרכים יותר ופחות נוחות לעמיתך היפני. למשל לא חייבים להודיע כל מסר בטלפון, לעיתים דווקא נוח להם להתבטא יותר בכתיבת דוא"ל. כאשר תארח יפני דאג לשלם עבורו על ארוחות, מתנות ושאר פינוקים. הוא יעריך את זה ויעשה אותו דבר כאשר אתה תתארח במדינתו. כמו כן ליחסים לטווח ארוך, אם אחד הפקידים אינו מוצא כן בעיניך, אל תביע גסות רוח. היפנים בדר"כ נשארים לעבוד בחברה אחת כל חייהם ונאמנים לה, זכור שהפקיד של היום הוא הסמנכ"ל של מחר.
שירותי ייעוץ בשוק היפני
כשמדובר בקודים התנהגותיים הכוללים שפת גוף, נימת הדיבור, צורת לבוש ועוד, זכור כי לא מספיק לקרוא טקסטים ולצפות שהכל יעבור בשלום. בזמן האמת סטייה קלה מהכללים עלולה להבהיל את היפנים, או לכל הפחות להדאיג אותם. דאג להיעזר בגורמים המציעים ייעוץ בשוק היפני, אשר יעזרו לתהליך לעבור ביתר קלות. תודה וסָאיונָרה!