בקול תרועה רמה נחתם אחרי שנים של משא ומתן הסכם לרפורמה בחינוך העל יסודי – עוז לתמורה. אחד אחרי שני נאמו המכובדים אשר נטלו חלק במהלך – שכר האוצר , שר החינוך ויושב ראש ארגון המורים. כל הנואמים הרעיפו שבחים על התוצאות , על התהליך וגם על פרטנרים – אידיליה אמיתית .
חגיגות החתימה הצליחו לטשטש את העובדה הפשוטה שההסכם נחתם ללא ששאלו את דעתם של המעסיקים – רשויות מקומיות ובעלויות אחרות , אשר יצטרכו לשאת בנטל התקציבי של הרפורמה. כידוע בישראל אין חוק אשר מסדיר את חלוקת האחריות והתקצוב בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי. לרפורמה בחינוך על יסודי עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת שהמעסיקים לא יוכלו לעמוד בהם . להלן מספר סוגיות בוערות ששי לתת עליהם את הדעת על מנת שההסכם יהיה יישים :
1.מימון של רכיבים הממומנים בחסר .
במסגרת סרגלי התקצוב של החינוך קיים תקצוב בחסר של מרכיבים שונים , אשר כמתבטא בפערים של מיליוני שקלים לכל בית ספר. תלויה ועומדת עתירה של המעסיקים הגדולים – אורט , עמל , אמי"ת , עתיד ומרכז השלטון המקומי נגד משרד החינוך ( בג"ץ אורט) במסגרתה הכירה המדינה בכך שהמודל מתקצב בחסר רכיבים רבים אך טרם נחתם הסכם פשרה ליו הגיעו הצדדים. תוספות שכר שנובעות מהרפורמה יגדילו פערים אלו.
2. שעות מעבר לתקן
עלות של שעות שמעבר לתקן , אשר ממומנת באופן מלא ע"י הבעלויות תגדל בעקבות ההסכם . המשמעות הינה שעל מנת לא להגדיל את הגרעון הבעלויות יצטרכו לצמצם שעות שמעבר לתקן ( לפטר מורים) ו/או לצמצם השקעות אחרות בחינוך.
3.שכר דיפרנציאלי למורים ( בונוסים למורים מצטיינים)
במסגרת הרפורמה ניתנת אפשרות לתגמל מורים מצטיינים בסכומים שבין 3,800 ש"ח ל-8,000 ש"ח . יש לבחון את אופן הקצאת הבונוסים הללו בין בתי הספר ובין המורים ואופן שיפוי של הבעלויות בגין הבונוסים .
4.המרכיב הקבוע
בעקבות הגדלת שבוע עבודה מ-24 ש"ש ל-40 ש"ש יגדל הצורך בעובדי מינהלה ועובדי שירות( שרתים ומזכירים) . יש לבחון את אופן שיפוי הבעלויות בגין מרכיב זה.
5. התאמת תשתיות פיזיות
הקמת פינות עבודה למורים בבתי ספר תדרוש השקעות גדולות בתשתיות , אשר בצידן השתתפות הבעולויות - מט'צינג. יש לבחון שיפוי בעלויות בגין מטצ'ינג בהתאמת תשתיות פיזיות
ללא פתרון כולל ומקיף למכלול הסוגיות השתתפות של הבעלויות בחינוך תגדל בצורה משמעותית או לחלופין הבעלויות תצטרכנה לצמצם את השקעותיהם בחינוך בצורת שעות מעבר לתקן ופרוייקטים חינוכיים.
הכותב רון פישמן ,רו"ח