בתאריך 11 לאפריל , 2010 קיבל בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע עתירה של בית ספר התורני הסביבתי נ' מ.מ. מצפה רמון ( עת"מ 294/09) וקבע כדלקמן:
1. השתתפות הרשות המקומית בתקציבי מוסדות "מוכר שאינו רשמי" בהתאם לחוק נהרי ( סעיף 11א לחוק החינוך הממלכתי, תשי"ג -1953 )כוללת את כל הרכיבים שמוציאה הרשות במוסדות ממלכתיים , לרבות השתתפות בפרוייקטים חינוכיים , דוגמת קרן קרב , השתתפות במפעל הזנה ועוד.
2. השתתפות הרשות מחושבת גם על תלמידי חוץ הלומדים במוסדות אלה.
פסק הדין משנה באופן מהותי את הכללים הנהוגים בעניין שהיו לפני כן אשר נקבעו בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 04/08 חוזר מנכ"ל 08/2009 ( מבוסס על חוות דעתה של משנה ליועץ משפטי לממשלה לעניינים אזרחיים עו"ד שרית דנה) .
להלן ריכוז עיקרי ההנחיות בכל הקשור להשתתפות הרשות המקומית בתקציבי מוסדות "מוכר שאינו רשמי"
א. שיעור ההשתתפות הינו 75% מהשתתפות בתקציב המוסדות הרשמיים הפועלים בתחומה או בשיעור אחר כפי שנקבע בתקנות. בסמכות הרשות להגדיל את שעיור ההשתתפות שלה.
ב. ההשתתפות יכולה להיות בכסף או בשווה כסף . במסגרת זו ייכללו כספים שמוציאה הרשות המקומית לצורך תחזוקת המבנים , הסעות , העסקת עובדים , תשלומי חשמל ומים וכדומה. למרות האמור לעיל יכול מוסד חינוכי להודיע לרשות כי אין הוא מעוניין לקבל את השירותים בשווה כסף , אלא בכסף בלבד.
ג. לצורך חישוב ההשתתפות על הרשות המקומית להמציא למוסדות "מוכר שאינו רשמי" הפועלים בתחומה מידע בכל הקשור להשתתפותה בתקציבי מוסדות רשמיים לרבות השתתפות בפרוייקטים חינוכיים דוגמת קרן קרב , השתתפות בהסעות ועוד.
ד. על הרשות המקומית לברר את שיעור התקצוב שנקבע למוסד החינוך על ידי משרד החינוך , ובהתאם לכך עליה לגזור את סכום השתתפותה בתקצוב מוסד החינוך.
ה. השתתפותה של הרשות בתקציב של מוסדות "מוכר שאינו רשמי" אינה צריכה להתבצע עפ"י נוהל תמיכות.
כותב המאמר רון פישמן,רו"ח יועץ למוסדות חינוך