על הבעלות, אף אם אינה צד להסכמים הקיבוציים של עובדי ההוראה , חלה חובה להעסיק את עובדי ההוראה עפ"י ההוראות של ההסכמים הקיבוציים של עובדי ההוראה ועפ"י טבלאות משרד החינוך . משרד החינוך מתנה מתן רישיון למוסד חינוכי בחתימה של הבעלות על נספח ג' אשר בו הבעלות למתחייבת לשלם שכר בהתאם להסכמים הקיבוציים. התחולה של ההסכמים הינה על עובדים אשר מוגדרים כעובדי הוראה : מורים וגננות בגנ"י . שרתים , מזכירים , לבורנטים , ספרנים , עובדי סיוע טכני וסייעות בגני הילדים אינם נמנים על עובדי הוראה ועל כן ההסכמים הללו אינם חלים עליהם.
מניסיון העשיר של המשרד בכל הקשור לשכר עובדי הוראה להלן מספר "מוקדי חשיפה עיקריים" :
- הפרשות לקרן פנסיה וקרן השתלמות.
על הבעלות שמעסיקה עובדי הוראה , לרבות גננות, חלה חובה להפריש עבורם לקרן השתלמות (8.4% מהשכר הקובע ) ולקרן פנסיה ( 13.5% או 15% בהתאם לסוג הקרן) אף אם עובד הוראה לא חתם על מסמכי ההצטרפות ו/או מתנגד שיינכו ממנו את חלקו – העמדה של משרד החינוך הינה שיש לנכות מהבעלות שאינה מפרישה את החלק היחסי מאחר ומרכיבים הללו תומחרו ע"י משרד החינוך במסגרת עלות המשרה.
- תשלום שכר בגין חודשי יולי אוגוסט
- גמול חינוך לגננות בגני ילדים
גננת זכאית לגמול חינוך כיתה בשיעור של 10% ו-3 ש"ש.
- בסיסי משרה של גננות ועובדי הוראה .
בסיס משרה של גננות הינו 30 שעות המורכבות מ-27 שעות בפועל ו-3 שעות גמול חינוך. בסיס משרה של עובד הוראה בחט"ע הינו 24 ש"ש ( שעות שבועיות ) , של מורה שמלאו לו 50 – 22 ש"ש ושל מורה שמלאו לו 55 -20 ש"ש. גם השעות של מורה מורכבות משעות הוראה בפועל ( שעות פרונטאליות ) ושעות גמולים ותפקידים כגון שעות חינוך , גמול בגרות שעתי ועוד.
- תשלום גמולים שונים לרבות גמולי השתלמות,כפל תואר,גמול ביניים , גמול תואר שני ושלישי , גמול בגרות , גמול פיצול , גמול חינוך מיוחד , גמול חינוך , גמול הכשרות , גמול מחוננים , גמול הל"ל , גמול ריכוז מקצוע/מעבדה /ביטחון/מגמה /בטיחות בדרכים /ריכוז חינוך חברתי/שכבה , גמול ניהול , גמול ליווי טיולים.
אציין גם שמשרד החינוך אוכף באופן פעיל את נושא העסקת עובדי ההוראה בהתאם להוראות ההסכמים הקיבוציים , כאשר רואי חשבון מטעם המשרד מבצעים עשרות ביקורות במהלך שנת לימודים . הבעלות שעפ"י ממצאי הביקורת נמצא כי אינה משלמת שכר עובדי הוראה בהתאם להסכמים הקיבוציים נדרשת להחזיר תקציבים למשרד החינוך.
כותב המאמר רון פישמן,רו"ח יעוץ למוסדות חינוך