שוק ביטוח רכב בארץ בא לענות על מספר סיכונים להם נחשפים בעת השימוש ברכב:
· נזקי גוף ונפש לנהג, לנוסעיו ולהולכי הרגל
· נזקי רכוש לרכב עצמו
· נזקי רכוש לצד ג' - רכב אחר או רכוש בהם הרכב פגע בעת תאונת דרכים
קיימים שלושה סוגי פוליסות ביטוח רכב: ביטוח חובה אשר בא לענות על הצורך בכיסוי מפני סכנות נזקי גוף לנהג, נוסעיו והולכי הרגל, ביטוח צד ג' הבא לענות על הסיכונים הכרוכים בפגיעה ברכב אחר או ציוד אחר, ופוליסת ביטוח מקיף אשר בא לכסות נזקי רכוש אשר עלולים להגרם לרכב עצמו.
החוק מבחין בין סוגי כלי הרכב השונים למטרות ביטוח:
· פרטי ומסחרי עד ארבעה טון
· שאינו נכלל בקטגוריה הראשונה
לגבי רכבים פרטים ומסחריים עד ארבעה טון נקבעו בחוק תנאי מינימום המחייבים לפוליסות ביטוח רכב.לגבי רכבים שמסחריים או פרטיים מעל ארבעה טון וכלי רכב דו גלגליים, המחוקק לא קבע תנאי מינימום אשר עליהם להיות כלולים במסגרת פוליסת הביטוח ונושא זה נשאר לסיכום בין המבוטח וחברת הביטוח.
כלי רכב שאינם רפאטיים או מסחריים עד ארבעה טון
קיימים סוגי כלי רכב רבים אשר נכללים בקטגוריה זו, בינהם:
· אופנועים ורכבים דו גלגליים
· משאיות
· רכב המיועד להסעת נוסעים: מוניות, אוטובוסים
· רכבים המשמשים למסחר – שק"מיות, אוטו גלידה
· רכבים המיועדים לשימושים חקלאיים: טרקטורים, מלגזות, כובשי חציר, קומביינים, גוזמי עשבים
· רכבי הצלה – אמבולנסים, כבאיות
· רכבים המשמשים לביצוע עבודות – מערבלי בטון, דחפורים, ציוד ליישור כבישים, רכבי טאטוא כבישים
· גרורים ונתמכים
· רכבים המשמשים ללימוד נהיגה
נקודות לתשומת לב מיוחדת בעת רכישת פוליסת ביטוח רכב עבור רכבים אלו
בעת רכישת ביטוח לרכב שאינו פרטי או מסחרי עד ארבעה טון יש לשים לב היטב לפרטי הפוליסה. לגבי סוג רכבים זה קיימים הבדלים ניכרים בין פוליסות ביטוח רכב שונות. מהות השוני בין הפוליסות באה לידי ביטוי הן בגובה הכיסוי המוצע והן במצבים לגביהם הכיסוי תקף. יש לבדוק בקפידה כי הפוליסה מכילה את הכיסויים הנדרשים עבור הרכב המבוטח וכן כי גובה הכיסוי תואם לצרכי המבוטח.
חשוב לשים לב לנקודות הבאות:
· ביטוח "כל הסיכונים" – בניגוד לפוליסות ביטוח רכב לרכבים פרטים ומסחריים עד ארבעה טון, יתר פוליסות הביטוח לרכב אינן כוללות באופן אוטומטי סעיף זה. סעיף זה למעשה מכסה כל סוג תאונה אפשרית העלולה להגרם לרכב, למעט רשימה ספציפית המוגדרת בפוליסת הביטוח.
· מזגן – בפוליסות ביטוח לרכבים מסחריים לרוב נהוג לבטח מזגן כהרחבה לפוליסה עצמה ולא כחלק בלתי נפרד מפוליסת הביטוח.
· בלאי – חשוב לבדוק כי קיימת אפשרות להחליף חלקים לחלקים חדשים במידת הצורך וכי קיים כיסוי לכך בפוליסת ביטוח רכב אשר נרכשה. רצוי לשים לב שלא מוגדרת החלפת ישן תמורת ישןאשר מורידה מגובה הכיסוי המתקבל בפועל.
· הוצאות גרירה וחילוץ – רצוי לוודא כי קיימת הרחבה לסעיף זה במידת הצורך שכן על פי רב הרחבה זו לגבי רכבים מסחריים ושאינם פרטיים עד 4 טון איננה נכללת באופן אוטומטי בביטוח מקיף.
· הרחבת סיכוני צד ג' – לרב יש להרחיב את גובה הכיסוי לתביעות מצד גורם שלישי.