יין ויאנג או מה לא מאוזן אצלי?
שואל הקיסר את צ'י פו מדוע פעם, לפני אלף שנים, חיו האבות חיים בריאים יותר והיו מאושרים יותר?..
עונה לו צ'י פו, בעבר חיו באיזון עם הטבע. היום, חולים כי מתנהגים לא נכון, יש חוסר איזון בין היין ליאנג.
על מנת להבין את החשיבה, הפילוסופיה והרפואה הסינית,שעליהן מבוססהשיאצו, עלינו להבין קודם כל מה זה מודל. בעזרתו, נוכל להבין את המושגים שלהיין היאנג והצ'י.
למשל, כשחוקר חוקר דבר מסויים, בונה הוא תאוריה סביב הנושא אותו הואחוקר ואחר כך, מבצע ניסויים האמורים לאשש את ממצאיו. אם הניסויים שערךמצליחים, יכול הוא לקרוא לרעיון שלו מודל. אם לאו, מופרכת התאוריה שלוועליו לחפש רעיון חדש...
כאן, אין אנו יכולים להוכיח שיש צ'י אולם כולנו רואים שיש לשיאצותוצאות - זאת אומרת השיטה עובדת ומצליחה. זהו מודל שפועל! לו לא היה פועל,לא היו מילים אלו רלבנטיות.
לגבי החיים עם או לפי איזון עם הטבע.. ניקח דוגמא שתציג לנו בגדול את ההבדל בין התפיסה או הרפואה המזרחית לזו המערבית.
נניח שנסענו יחד באוטובוס וישבנו זה לצד זה. לפניינו ישב מוישה שלאהפסיק להתעטש לרגע... כשהגיעה התחנה ירדתי אני ומאוחר יותר באותו היוםנפגשנו שוב כשאת/ה רואה אותי עם שקית גדושה מבית המרקחת... לשאלתך אני עונהשהחלו לי עיטושים ואפילו היה לי חום אז פתחתי את הספר של הקופה, ראיתי מימקבל עכשיו והנה אני אחרי ביקור אצל הרופא ואפילו מצויידת היטב בכלי מלחמהנגד אותם תוקפים קטנים שבאו לבקר אותי מקרוב.. את/ה מביט/ה בי ובשקיתחליפות ואז מציע/ה לי לנסות את המרפא הטבעי שנמצא במורד הרחוב.. לתת לוצ'אנס ולראות גישה טיפולית אחרת. אני לא חושבת יותר מפעמיים - מסתכלת שובעל השקית הגדושה מבית המרקחת ומחליטה לנסות .
המרפא הטבעי שאל אותי למה אני חושבת שקרה לי מה שקרה.. אני מספרת אתסיפור האוטובוס וברור לי שמוישה הוא המפתח לעיטושיי ולגרוני הכואב ואז שואלאותי בפשטות המרפא מדוע העדיפו החיידקים של מוישה אותי על פניך? שמא הםמבדילים בין בני-אדם? ואני עוצרת לרגע וחושבת באמת למה אני ולא את/ה?...
ממשיך המרפא ואומר, כנראה שמשהו אצלך לא היה מאוזן וכך הצליחו החיידקיםלחדור אליך דווקא ולא אליך הקורא/ת. בואי נרקח לך פורמולת צמחים מתאימה,נשלב בטיפולי שיאצו ואז תצאי הרבה יותר מחוזקת משהיית....
הדוגמא הזו מבדילה בין הגישה המערבית לסינית בכך, שהרפואה הסינית אומרת:
כשהחולה מבריא, הסימנים נעלמים.
הרפואה המערבית אומרת: החולה מבריא כשהסימנים נעלמים.
זאת אומרת, כשירד החום, הגרון כבר לא יהיה אדום ותעלם הנזלת - אזיאבריא.. טיפול נקודתי לכל איבר נגוע: טיפות לאף, לאוזן, לגרון וגם כדוריםלהורדת החום -
הרפואה הסינית מטפלת בחוסר האיזון - וכשאהיה מאוזנת, יעלמו להם הסימנים מאליהם.
חוסר האיזון הוא בין היין ליאנג, שהם עמודי התווך של הרפואה הסינית.
תחת הערך יין במילון סיני אנגלי נמצא: הצד המוצל של ההר - המוסתר מעיניהשמש. ותחת הערך יאנג נמצא :הצד המואר של ההר. זה שהשמש מאירה עליו. כשצמדאוהבים יוצא לבלות בחיק הטבע, תבחר בדרך כלל העלמה לשבת ביאנג - בצד המואר,החם.. בעוד שבן זוגה יבחר לרוב ביין...
מהגדרה מילונית זו נגזרים ההבדלים והמשמעויות של היין והיאנג.
לרוב האנשים יש מושג ושמעו על צמד זה של יין ויאנג אולם אינם מודעיםלהגדרה המילונית המצויינת כאן אלא מעניקים להם ערכיות או ניגודים: טוב ורע,גבר ואישה, יום ולילה ועוד הפכים וניגודים אחרים. הללו הם רק דוגמאותשחלקן, נובע מתוך ההגדרה. הקרבה לשמש גוררת אחריה מכלול שלם של תכונותהמאפיינות את עמודי התווך האלה. למשל כשננסה לברר מהו חם לעומת קר במונחיםשל יין ויאנג, יכנס החם תחת מטריית היאנג - שהרי האחרון מואר על ידי השמשולכן חם... כנ"ל גבוה לעומת נמוך, בולט לעומת שקוע שמיים לעומת אדמהאנרגייה לעומת חומר. חשוב לשים לב ליחסיות שבינהם - כששואל אותי תלמיד אםהוא יין או יאנג, חסר לי חלקה השני של השאלה - לעומת מי? או בקשר למה.. אנומודדים גובה, טמפרטורה, טמפרמנט או מסיקים ממכלול שלם של תכונות. חם יהיהיין לעומת לוהט, ויאנג לעומת חמים או קר...
מרץ 98' היה מאוד ייני ביחס למרץ 97'. להזכירכם, ב-20 במרץ 98' החל שעון הקיץ בארץ ועדיין ירד שלג בבירה...
על מנת שיהיה לנו קל להבין ניתן מספר דוגמאות: אם חום הגוף שלנו הואבדרך כלל 36.7 והיום מדדנו וראינו שהוא 37.8 זאת אומרת שאנו במצב יותריאנגי מבדרך כלל ולהיפך אם חום גופינו ירד מתחת ל-36.7 אז נהיה יותריינים.
אם נחשוב על גירוי עורי שנגרם מסירפד ( או אלרגיה לעקיצות חרקים) לעומתסרטן בקיבה ..נגיע למושגים פנימי וחיצוני. הסירפד או העקיצה יהיו חיצונייםולכן יאנגים בעוד שסרטן הקיבה הוא פנימי, מרוחק מהשמש ולכן ייני..
גבר נקבע כיאנג ואישה כיין. בדרך כלל הדבר מקומם את הנשים. כולם רוציםלהיות יאנגים מאחר והיאנג מזוהה עם "דברים טובים"... אז בואו ונשמע סיפור":כמו שהשמיים מורידים גשם וזה מפרה את האדמה שתצמיח ותתן פרי, כך גם הגבר -מפרה בזרעו את האישה וזו נותנת פרי בטנה...
יופי (?) של סיפור אבל זהו בהחלט רק סיפור. הסינים מעוניינים בפרקטיקה!הגבר נקבע כיאנג מאחר והגבר הולך ומאבד יאנג עם השנים ויש לתת לו יאנג -זוכרים את המוקסה שהתפתחה בצפון והיא מחממת?... ואם לא זוכרים, בואו ניזכרבדוד ואבישג השונמית. הראשון בא בימים הביאוה אליו ולא יחם לו... כשאנוצעירים לגברים בדרך כלל חם יותר. לבושים בחולצה קצרה ומעדיפים מזגן - ההיפךמהנשים. אולם עם הגיל, כשנכנסים לאשמורת שלישית נעשה להם קר ואז רואיםאותם עטופים היטב או יושבים כשעל ברכיהם שמיכת צמר מחממת.. האישה נקבעהכיין מאחר והאישה מאבדת חומר . אם זה דם בוסת או אם זה סידן מהעצמות (אוסטאופרוזיס). הגבר מאבד יאנג, מאבד חום ונעשה לו קר. האישה מאבדת יין,מאבדת קור ונעשה לה חם - גלי החום של גיל המעבר.
הגבר לא נקבע כיאנג כי הוא חם, גבוה, בולט, שמיימי ואנרגטי ואילו האישהיינית מאחר והיא קרה נמוכה שקועה אדמתית וחומרית.. החשוב הוא שמי שמאבדיאנג, יקבל יאנג ולכן נקבע כי גבר הוא יאנג - הרי הוא מאבד יאנג ואישה היאיין - תקבל טיפול להוספת יין, חומר.
החשיבה הזו - ההגדרה של התכונות לפי יין ויאנג מהוות הבנה מעשית שלהחשיבה והרפואה הסינית. אם צריך לתת למישהו יאנג, מחלתו היא חוסר יאנג...החשיבה מאוד פרקטית.
מה לגבי ראש ורגליים. מה יין ומה יאנג? (השאלה היא לגבי אדם עומד לכלהמתחכמים) הראש יהיה יאנג כי הוא גבוה וקרוב יותר לשמש.. למשל, אפשר להסיקשאדם הישן בלילה כשהוא מכוסה עד מעל לראשו סובל מחסר יאנג. חסר לו חום. נוטה לסבול מקור.. ואדם הישן עם רגליים חשופות חם לו.. ומי שישן עם ראשמכוסה ורגליים חשופות - היין והיאנג אצלו מבולבלים מאוד וזהו סוג של חוסראיזון.
בואו נתקדם ונחשוב על עובר - בטן לעומת גב היא יין או יאנג? הבטןמכונסת, אסופה, פנימית ומוסתרת לכן היא יין לעומת הגב האחורי החשוף יותרשהוא יאנג. זאת אומרת קדמי לעומת אחורי יהיה יין. המקום הכי יאנגי אם כךבגוף הוא העורף: גבוה, אחורי ובדרך כלל ( למעט חולצות גולף מלאות) חשוףלשמש ורוח....
המצב האופטימלי הוא איזון או שאיפה לאיזון בין היין והיאנג.
מצב זה מתאר איזון.. _____________
יאנג יין
כאן אנו רואים עודף של יאנג: _____________
יאנג יין
כאן מוצג חוסר יין:
מהו מצב זה?
ללא התייחסות לקו האיזון לא נוכל לדעת אם מדובר בחוסר יין או בעודףיאנג. הם נראים דומה ואכן ייתכנו סימנים דומים אולם הטיפול הוא שונהלגמרי!...
תרגיל באינטואציה
בואו נדבר על מקרי עורף-צוואר תפוס!
אנחנו ישובים בקליניקה שלנו, יום יפה בחוץ, שמש זורחת , ציפורים מחייכותוהיו בסך הכל פציינטים נחמדים ופתאום - הדלת רועדת מעוצמת הדפיקות עד שאנובטוחים שסאדאם החליט להשתעשע שוב.. -עד כדי כך חזקות. בטרם אנו מספיקיםלהגיב, נפתחת הדלת בסערה, נכנס גבר מוצק, גבוה, פניו אדומים מאוד וידוהימנית אוחזת בחוזקה את עורפו... האורח נועץ מבט בפניינו התמהות משהוומחכה למוצא פינו שלא מצליח להגיע ואז צווח :" לא, לא נראה לי שאתה תוכללעזור לי עם העורף הזה - איזה בזבוז זמן!" פונה בזעף לעבר הדלת ויוצא תוךטריקה המרעידה את הבניין כולו....
אנו נטועים עמוק בכסא, מנסים לסכם לעצמינו מה היה כאן ולא יודעים אםלצחוק או לצחוק .לאחר זמן מה, עולה באוזנינו נקישונת חלושה מבחוץ שמתחדשתמדי פעם. לאחר כעשר דקות אנו מחליטים לצאת החוצה ולברר את מקור הניקושהלא ברור הזה וכשאנו פותחים את הדלת, אנו כמעט מפילים ארצה בחור כבן 30 ,רזה וחיוור שידו הימנית מלטפת בעדינות את עורפו.. הלה מתחיל בשורתהתנצלויות על זה שהוא מפריע אותנו, ואם לא נוח לנו הוא ישוב בפעם אחרתואילו לא היינו מפסיקים את רצף ההתנצלויות שלו היה נמשך הדבר עד היום..השתכנע להכנס לקליניקה ושם, בקול חלוש שאל אם נוכל לעזור לו בבעיית העורףהתפוס שלו....
מה היה לנו שם? שני מקרי עורף, טיפוסים שונים לחלוטין ושניהם רוציםטיפול... לכאורה אם לשניהם אותה תלונה, אמור להיות אותו הטיפול.. אולם,במקרה הראשון, אם ננסה לחשוב על אותו גולית, נגיע לכך שהוא טיפוס יאנגי ללאצל של ספק בעיקר אם משווים אותו לשבר הכלי שהגיע אחריו. לראשון יש לתתטיפול להוצאה או לפיזור של יאנג. ואילו לשני, שנראה בחוסר מוחלט מלכתחילה,יהיה אסון אם נפזר לו את מעט היאנג שיש לו. לשני, החיוור והחלש יש לחזקולהוסיף יין!
כשיש אינטראקציה בין יין ליאנג, משהו משתנה, נוצרת יצירה.. הכוח הזה שגורם לדברים להשתנות נקרא צ'י. זוהי למעשה אנרגיה.QI ביפנית - אנרגיה.כותבים QI (צ'י = אנרגיה בסינית).
בשפה היפנית משתמשים במילה זו הרבה מאוד ביומיום: אוֹ-גֳן-קִי-דֳסְקָה?משמעו מה מצב האנרגיה שלך.. או קִיוֹצְקֳטֳה - שמור על האנרגיה שלך..
מוזמנים להתייעץ בקשר ל:
טיפול שיאצו
דיקור סיני
אפרת בנור - מדברת סינית בעברית