אין ספק כי שעת מיתון כלכלי היא אחת השעות הקשות לכל חברה וארגון. זמנים כאלו מעוררים בקרב העובדים תחושה של חוסר יציבות. חלקם אף מתחילים לחפש מקום עבודה אחר. ניהול משברים בזמנים כאלו חשוב מאין כמוהו ויש לבצעו בצורה יעילה ונכונה על מנת לשמור על מערך עבודה תקין ככל האפשר.
ניהול משברים בשעת מיתון כולל התמודדות עם שמועות לגבי המשבר עצמו ולגבי הדרך בה עומדת ההנהלה לנקוט. אחת הבעיות הקשות שנגרמות ממעגל השמועות הזה היא תחושה של אי ודאות בקרב העובדים. תחושה זו מובילה לא אחת לירידה בתפוקה ובמוטיבציה של העובדים. ישנן מספר דרכים בהם יכול הארגון לנקוט, על מנת לשמר את ההתנהלות הפנים ארגונית, לרתום את העובדים לארגון ולגרום להעלאת המוטיבציה.
חשיבות התקשורת פנים ארגונית בזמן ניהול משברים
הדבר הראשון שיעזור לארגון בשעת ניהול משברים הוא לדאוג לתקשורת פנים ארגונית טובה. חשוב שהעובדים יידעו מהו המצב האמיתי בארגון ומהי התוכנית של ההנהלה. שמועות לא מבוקרות יכולות להזיק הן לארגון והן לתחושה של העובדים.
כאשר הארגון משתף את העובדים, הוא יכול לרתום אותם למאבק במשבר ואף לתת להם כלים שיעזרו להם בשעת ניהול משברים. שימור העובדים בזמנים קשים הוא משימה חשובה יעילה ואף רווחית לטווח הארוך.
על התקשורת הפנים ארגונית לשדר שקיפות כלפי העובדים. יש להעניק לעובדים את התחושה שיש מי שייענה על כל השאלות והחששות שלהם ושאין להם שום צורך בהעלאת השערות או הקשבה לשמועות.
התמקדות בתוצאות חיוביות
דבר נוסף שיכול לעזור בעת ניהול משברים הוא להתמקד בחיובי, כלומר - להראות לעובדים שעל אף המצב הקשה, הארגון עדיין מציג תוצאות טובות. במקום להתמקד בדברים השליליים, כמו קיצוצים או ירידה בתפוקה, יש להציג את הדברים החיוביים שעומדים לרשות הארגון, כמו למשל צוות עובדים מקצועי ואיכותי, קהל לקוחות יציב ונאמן וכדומה.
ניהול משברים יעיל ירתום את העובדים ליזום צעדי התייעלות בעצמם. ניתן אף לבקש מהעובדים עצמם להעלות רעיונות כיצד ניתן לייעל את ההתנהלות ולצמצם בהוצאות הארגון. באופן הזה יחושו העובדים כי הם חלק בלתי נפרד בניהול המשבר ובמאבק על עתיד הארגון.