מנועים לרכב - מנועי שריפה נקראים גם מנועי חום (Heat Engine Principle). ברוב כלי הרכב מותקנים מנועים השייכים לקבוצת מנועי השריפה. מנועי השריפה הם מנועי חום השורפים דלק, במנועים אלה מתבצעת המרת האנרגיה מהדלק היוצר אנרגית חום ומומר לאנרגיית לחץ המנוצלת בתוך הצילינדרים הנמצאים במנוע עצמו.
מנועי שריפה נחלקים לשתי קבוצות, עפ"י מיקום תהליך השרפה:
מנועי שריפה פנימית- מנועים בהם תהליך שריפת הדלק מתבצע בתוך גוף המנוע (לדוגמה, מנועי הרכב - בנזין ודיזל, מנוע סילוני), ישנם סוגים רבים של מנועי שרפה פנימית, המתאימים לסוגי יישומים שונים. מנועי שרפה חיצונית- מנועים בהם תהליך שריפת הדלק מתבצע מחוץ לגוף המנוע (לדוגמה, מנועי קיטור).
מבנה המנוע: החלקים העיקריים המרכיבים את המנוע הינם: צילינדר, בוכנה טלטל וגל ארכובה. מנועי שריפה תלויים בדלק, דלק המיוצר מנפט, המרת האנרגיה מהדלק המסופק להם מתבצעת באמצעות תהליך כימי של חִמצון מהיר (שהוא למעשה תהליך השרפה). ישנם סוגים שונים של דלק הנמצאים בשימוש במנועי שריפה והם: בנזין, סולר וגז טבעי ברמות זיקוק שונות, והם פולטים פחמן דו-חמצני.
בכל מנועי השריפה מתבצע התהליך התרמודינמי המחזורי הנקרא גם "מחזור אוטו" , מחזור ארבעה מהלכים לפי "מחזור אוטו":
שסתום היניקה נפתח, ותערובת טרייה של אוויר ודלק נכנסת לצילינדר ונדחסת באמצעות הבוכנה, שסתום היניקה נסגר, התערובת ניצתת ע"י מצת קבוע בראש הצילינדר, וכתוצאה מכך הטמפרטורה והלחץ של הגז עולים, הגזים השרופים מתפשטים ודוחפים את הבוכנה כלפי מטה, וכתוצאה מכך הלחץ והטמפרטורה יורדים, שסתום הפליטה נפתח, והגזים השרופים נדחקים ונפלטים החוצה מהצילינדר והצילינדר מוכן למהלך היניקה.
מחזור דו מהלכי לפי "מחזור אוטו":
במנוע שריפה דו מהלכי משתמשים בו זמנית בחלל הצילינדר מעל הבוכנה ובחלל בית הארכובה באופן זה ניתן לבצע שני תהליכים בו זמנית: מהלך הדחיסה: הבוכנה נעה מעלה התערובת הכלואה בצילינדר נדחסת ותערובת חדשה נכנסת לבית הארכובה דרך פתח היניקה. מהלך ההתפשטות בו זמנית הגזים השרופים מתפשטים בתוך הצילינדר, הבוכנה נעה מטה, הגזים נפלטים החוצה והתערובת נדחסת בבית הארכובה ומועברת לצילינדר.