שימוש נכון במכונית חשוב לא רק לגבי בטיחות בנסיעה, אלה גם לגבי הארכת משך שימושה של המכונית, תוך מיעוט הוצאות האחזקה ומיעוט תקלות. כיוון שנסיעת המכונית היא שילוב של פעולת המנוע ומכלליה השונים, הרי שנסיעה נכונה במכונית, מצריכה שימוש תקין במכללים והתנאי לכך – התמצאות הנהג בדרך פעולתם.
התנעת מנועים
לא תמיד מקדישים תשומת לב מספקת לדרך התנעתו של המנוע, כי הרי אין דבר קל מזה, בודקים אם מנוף ההילוכים נמצא בניוטרל (מצב ביניים) , מפעילים את הסטרטר (מתג ההצתה), לוחצים על דבשת הדלק, מתניעים את מתג ההתנעה והמנוע מותנע.
יש מקרים בהם שבשעת ההתנעה מפעיל המתנע את המנוע לאט מן הרגיל. יתכן שגורם לכך מזג אוויר קריר, אז השמן סמיך, יחסית אולם יתכן גם כי הסיבה היא במערכת ההתנעה:
א. המצבר לא טעון כדרוש, הגורמים לכך יכולים להיות טעינה לקויה בגלל אי תקינותו של הדינמו או מפני שהרצועה רפויה, קצר במערכת החשמל המרוקן את הסוללה מן המתח החשמלי.
ב. מתנע לקוי
מנועים לרכב צריכים להתחמם לפני הנסיעה כדי שהשמן יגיע לכל חלקי המנוע באופן שווה, כך ימנע בלאי במנוע. זמן חימום המנוע תלוי גם בעונות השנה. בכל מקרה צריך לחמם את המנוע במהירות בינונית ואם יש במכונית שלך משנק יד, אז השתמש בו מעט ככל האפשר.
מנועים לרכב מדגמים חדישים מצוידים בתרמוסטט וטמפרטורת מי הקירור עולה מהר, גם אותם רצוי לחמם מעט לפני הנסיעה כדי ששמן הסיכה יגיע מהר לכל חלקי המנוע.
לאחר שהמנוע התחמם רצוי לנסוע את הקילומטרים הראשונים במהירות מתונה.
אפשר לחסוך בדלק ולהאריך את חיי המנוע והצמיגים אם נלחץ באופן מתון על דוושת הדלק, דריכה מהירה וחזקה על דוושת הדלק מביאה לקרבוראטור דלק בכמות רבה יחסית, שריפת תערובת דלק רבה מדי במנוע, אינה מושלמת וגורמת לשחיקת המנוע.