לחיצה על מקש מפיקה ביטוח רכב, שיחת טלפון מניבה ביטוח נסיעות לחו"ל. נראה שרק מעטים עדיין מכתתים רגליהם למשרדי חברות הביטוח. בשנים האחרונות חברות הביטוח הישיר שינו את שוק הביטוח בישראל
שנים רבות מכרו חברות הביטוח את מרכולתן דרך סוכני ביטוח. על הסוכנים מוטל היה לאתר את הלקוחות, להציע להם את הפוליסה המתאימה, ולדאוג שבכל שנה הם יחדשו אותה. חברות הביטוח הישיר שנכנסו לישראל באמצע שנות התשעים ניסו להפוך את סדר העניינים המוכר. הפעם הלקוח הוא זה שפונה לחברה, שמפעילה מוקד טלפוני וחוסכת את תיווך הסוכנים, לא מפעילה משרדים המקבלים קהל ובזכות כל זאת מבטיחה להוריד את מחיר המוצר.
לפני שנעבור ליתרונות וחסרונות, ראוי לציין כי מרבית חברות הביטוח מאפשרות כיום השוואת מחירי ביטוח אונליין באתרים שלהם - חלקן כגון הפניקס מאפשרות רכישה מלאה של מספר מוצרי ובהם ביטוח רכב או ביטוח נסיעות לחו"ל, בעוד שאחרות, כגון הכשרה ביטוח, מספקות הצעת מחיר של ביטוח רכב בלבד ללא אופציית רכישה באינטרנט. כך או כך, יש באפשרותך לקבל מידע על רמת המחירים של כל חברה ולערוך השוואה לפני רכישה בפועל.
יתרונות וחסרונות לביטוח הישיר
נוחות - לאחר ההלם הראשוני של הצרכנים, הצליח הרעיון בשל נוחותו והמחיר הנמוך יחסית. לאחר מכן נפתחו חברות ביטוח ישיר ומחלקות ביטוח ישיר ברבות מחברות הביטוח. כיום, בעשור השני של המאה ה-21, עיקר הפעילות עוברת לאינטרנט. הצרכנים יכולים לרכוש ביטוח ישיר ברשת מהחברות השונות, אך עדיין מתקשים להשוות מחירים בין חברות ביטוח שונות אונליין.
מחיר - יתרון ברור בביטוח ישיר הוא המחירים הזולים יותר לעומת סוכנות הביטוח הרגילות. חברות הביטוח תולות את החיסכון בביטול התשלומים לסוכני הביטוח המתווכים. אך יש מקום לחשדנות צרכנית בריאה, ורצוי להשוות מחירים בכל זאת מפני שלחברות ביטוח הישיר הוצאות נוספות על פרסום ובונוסים לסוכני המכירות הטלפוניים.
זמינות - לצד אלו, אי אפשר שלא לייחס חשיבות להבדלים באופן הזמינות והחיסכון בזמן של חברות הביטוח הישיר. חברות הביטוח הישיר מעמידות צוות גדול של טלפנים הזמינים כמעט בכל שעות היממה, ומעניקים מענה ותמיכה ללקוחות החברה בכל שאלה או פנייה. לעומת זאת, בחברות ביטוח רגילות קבלת הקהל היא רק בשעות פעילות המשרד, ועל מנת לקבל טיפול בעניינך יש להגיע ישירות אל סוכן הביטוח.
כיצד לבחור בין השתיים?
ביטוח הוא מוצר ככל המוצרים, ולפני הרכישה כדאי להגדיר בדיוק את הצרכים שלכם, השונים ממשפחה למשפחה, וממצב למצב. מהם המשתנים שיש לקחת בחשבון:
- מסגרת תקציב
- אופן יצירת קשר - האם נוח לכם להתכתב בדוארהאלקטרוני, להתייעץ ארוכות עם סוכן בטלפון או לקבל תשובה מהירה במוקד הטלפוני?
- חשיבות היחס האישי - רבים מעדיפים לוותר על היחסיםעם הסוכן מסיבות רבות, חלקן תקציביות וחלקן נובעות מהעדפה אישית. מה עמדתכם בסוגיה?
- פניוּת - האם יש לכם זמן להקדיש לפגישות פנים אלפנים?
- האם תנאי הפוליסה בסוכנות שונים מאלו שניתן לקבלבביטוח ישיר?
- צרכים מיוחדים - במקרים מיוחדים יש צורך בהיכרותעמוקה יותר של הסוכן עם המשפחה.