חפש מאמרים:
שלום אורח
07.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

סימליות ה"יאוֹר" מול האמונה בה'

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע19/12/2010962 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שולחן-השבת

 

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע, לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

 

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

על משה כשהיה תינוק בן שלושה חודשים   גזירת פרעה והבטיה הגשמיים והרוחניים * מאבק בין כוחות האור והחושך * מה גרם לבת פרעה להתגייר ולהצטרף לעם היהודי המדוכא ומושפל? ה"יאוֹר" מול האמונה בה'

שנאה תהומית רחש פרעה הרשע מלך מצרים אל בני-ישראל, הוא לא הסתפק במירור חייהם בעבודת פרך קשות, הוא גם נהג כלפיהם באכזריות וחוסר אנושיות מזעזעת, בגזירתו להמית את ילדיהם, מעשה מחריד מאין-כמוהו לרצוח תינוקים רכים חפים מפשע. גזירה רעה זו נמשכה שלוש וחצי שנים, והומתו באכזריות כשישים רבוא, שש מאות אלף נפש איבדו חייהם!

התורה אינה מסתפקת בסיפור כללי על גזירתו האיומה לזרוע מוות בנסיון לחסל את עם-ישראל, היא גם מפרטת את צורת ההרג - הטבעה במי היאור, "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו"! כי פרט זה מסביר את הסיבה האמיתית לגזירתו הנוראית:

היהודי סימל את האמונה בהקב"ה "אלוקי השמים", ואילו המצריים ופרעה לא האמינו בא-ל אחד והם סגדו לנילוס. במצרים לא ירדו גשמים וכל חייהם ופרנסתם היו תלויים במי-הנילוס, לכן הם עבדו עבודה-זרה לנילוס בחושבם שהטבע הוא האלוקים, בלשון המדרש (לקח טוב, וארא, ז,יג): "הואיל וזה משקה שדותינו וכרמנו ואנו ניזונים ממנו, ודאי הוא אלוקה"!

בגזירתו לזרוק את ילדי ישראל ליאור, רצה פרעה לגרום לישראל להאמין בעוצמתו של היאור ואלוקיותו וחלילה להפסיק להאמין בא-ל אחד. יש לנו מאבק קשה בין כוחות טומאה והרע לכוחות הקדושה והטוב, וכוחות הטומאה מנסים לפגוע הן בגוף היהודי, בהטבעתו ביאור והן בנפשו באמונה באליל היאור.

מדוע משה הונח ביאור בידי אמו

לפי זה נבין מדוע יוכבד, אם משה, הניחה אותו בתיבה על שפת היאור: שלכאורה במעשה זה סיכנה את חיי ילדה במו ידיה, היה עדיף לה להשאירו בבית ולצפות לרחמי שמים ולא לבצע בעצמה מעשה המסכן בצורה מוחשית את בנה האהוב?

ואפילו אם נאמר שסכנת החיים ביאור היתה יותר קלושה יחסית לסכנה שהיתה בהשארתו בבית הוריו, הרי היאור הוא מקום עבודה-זרה ולפי ההלכה אסור להציל חיים על-ידי עבודת אלילים, כדברי הרמב"ם (יסודי התורה, ה,ה-ו): אסור לעבוד עבודה זרה כדי להציל חיים, "אפילו במקום סכנה אין מתרפאים .. בעבודת-כוכבים", ומפורש בשולחן ערוך (יו"ד, קנז) יש-אומרים שבשעת הגזירה אסור למי שנתחייב מיתה לברוח לבית עבודת-כוכבים ולהציל עצמו - אם-כן מדוע יוכבד אם משה הניחה אותו ביאור?

זאת ועוד, אמו של משה החביאה אותו בשלושת החודשים הראשונים לחייו ("ותצפינהו שלושה ירחים") במערה תת קרקעית (פרקדר"א), ולכאורה היה עליה להמשיך להחביאו במקומות מסתור ומדוע היניחהו ביאור?

הסבר המדרש על הנחת התיבה ביאור

אלא, סיבה עמוקה טמונה במעשה זו של יוכבד להניח את משה בשפת היאור, שעל-ידי זה בוטלה הגזירה הרעה והוחלשה טומאת מצרים:

המדרש מספר שהמניע לגזירת פרעה להמית במי-היאור נבע מדבר האסטרולוגים שאמרו לפרעה שעוד מעט יוולד בישראל תינוק שיכה את מצרים, ימית את פרעה ויושיע את ישראל, אך הם רואים בכוכבים שאותו יהודי "יהיה נידון במים", הוא ייענש וימות במים, כלומר שהיכולת להכניע אותו היא רק על-ידי המים; לכן גזר פרעה להשליך את כל תינוקי ישראל במים, כדי שביניהם יהיה גם התינוק "המסוכן" שבכוחו לפגוע במצרים ולהמית את פרעה.

לכן יוכבד הניחה את משה הקטן במי היאור, כדי שהאסטרולגים יראו בחזיונותיהם שהתינוק כבר הושלך למים, ואכן כך היה שמיד כשהונח ביאור ביטלה  הגזירה, כדברי המדרש "כיון שהושלך משה למים, אמרו (האסטרולוגים לפרעה) כבר מושלך מושיען במים - מיד ביטל גזירתו להשליך את התינוקים ליאור".

נמצא אפוא שחייו של משה היו בסכנה ממשית כדי להציל תינוקות אחרים ממוות ביאור!

ביאור תורת הקבלה והחסידות להנחה

כאמור המאבק של פרעה בישראל לא היה רק בגופם אלא גם בנשמתם, פרעה רצה לפגוע באמונה היהודית בה', בגזירת ההשלכה ליאור היתה הכוונה להמית את הגוף והנשמה היהודית, וביטול הגזירה היא הצלה וחיים הן לגוף והן לנשמה. לפי תורת הנסתר ביטול גזירת פרעה מסמלת גם כניעה מסויימת של כוחות הטומאה בניסיונותיהם לפגוע באמונת היהודי בה'.

התורה מספרת שאחרי שמשה הונח ביאור "ותלך בת פרעה לרחוץ על היאור", חז"ל מסבירים שרחיצה ענינה טבילה, כלומר שבתיה (בתו של פרעה) לא הלכה להתרחץ כדי להיות נקיה בגוף, אלא בנשמה - להיטהר מטואמת מצרים, "הלכה ליאור כדי לטבול ולהתגייר":

בת פרעה גדלה בשיא הטומאה, בארמון המלוכה המצרי המתועב, היא הגיעה ל"שיא" קודקד הטומאה והרע, אבל הימצאות משה ביאור גרמה להשפעה רוחנית עצומה בכל ארץ מצרים וטומאותיה והכנעה מסויימת בעבודה-זרה שבמצרים, עד כדי כך שבתו של ראש הטומאה - בתיה בת פרעה - הבינה שאמונות ודעות אביה הם הבל וכזב, והיא החלה להאמין בקב"ה, עד שהלכה לרחוץ ולטבול במי המקווה כדי להתגייר!!!

בימים ההם להיות יהודי היה דבר מאוד מסוכן ולא כדאי, שכן פרעה גזר עליהם גזירות קשות ואיומות, ולמרות זאת בתיה מתגיירת והופכת יהודיה ולבה מתקומם נגד הזוועה והתועבה של אביה בילדי העבריים, והיא מחליטה כ"תשובה" להביא אל ארמונו ילד עברי ולגדלו כבן!

אם כן פעולתו האדירה של משה רבינו, "ראש בני הדור", אינה רק בכך שהוא מלמד תורה לעם ישראל, מדריך מכוון, מברך וכו' וכו', אלא גם עצם הימצאותו בעולם פועלת קדושה וטהרה והכנעת כוחות הרע: עצם הכנסת משה ליאור פעלה מידת-מה של הכנעה בטומאת העבודה זרה. עד שבתיה הבניה את הפשעים שבמצרים והחליטה להצטרף לעם ישראל המדוכה והמושפל!

מכאן למדים על גדולת משה רבינו "ראש בני ישראל" שגם בהיותו תינוק בן שלושה ירחים כוחו עצום ואדיר לבטל גזירות רעות.

תיבה על שפת היאור או ביאור עצמו

הפסוק אומר שיוכבד הניחה את משה בתיבה "בסוף על שפת היאור", התרגום אונקלוס מפרש ששפת היאור זה היבשה שעל-יד היאור, כלומר שיוכבד לא הניחה את התיבה ביאור עצמו אלא לידו [ומה שכתוב "ותקרא שמו משה כי מן המים משיתיהו", הרי א) שפת המים נחשבתה כמים, ב) לאחר מכן התיבה גלשה ונכנסה לשפת המים].

אבל רש"י מפרש "ותשם בסוף - באגם", כלומר בתוך האגם עצמו, והרי זו שליחות רוחנית עצומה ומדהימה:

משה רבינו בהיותו פעוט בן שלושה חודשים כבר הוכנס לשליחות למקום טמא ביותר, למקום עבודת אלילים, ולא רק שלא הושפע ונפגע מהטומאה, אלא עוד זאת הוא פעל ביטול והכנעה לטומאה, בגיורה של בתיה ובהצלת ילדי ישראל לחיים.

כמו בימים ההם כך גם בזמן הזה, משה רבינו שבדורינו, הלא הוא הרבי עומד ומצווה עלינו להיכנס למי היאור כדי להציל את עם ישראל מנפילה למצולות היאור ושקיעה במים הזידונים של העולם.

הרבי מצווה על כל אחד ואחת מבני דורינו להחלץ חושים ולצאת למלחמת קודש, מלחמת תנופה להפצת היהדות והפצת המעינות חוצה, וכך לשבור את הסכר המונע את זרימת מי הגאולה, שתהיה, במהרה בימינו בקרוב ממש.

מקורות: מפרשי המקרא ומדרשי חז"ל לשמות א,כב. לקוטי שיחות חלק טז, עמוד 13.

לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות שיתקבלו בשמחה: ryk613@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף קרסיק שליח הרבי ורב אזורי בת חפר - עמק חפר לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, למייל: rabayyk@zahav.net.il www.torah.in/he

052-5990060

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף קרסיק

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע27/02/142192 צפיות
כל בני-ישראל ממש, אנשים, נשים וגם ילדים, תרמו מכספם ורכושם למען הקמת המשכן, עליו מסופר בפרשתנו. למרות שלא הוטלה חובה על הילדים, שכן אין חיובים ומצוות מהתורה על ילדים, אלא רק על מבוגרים,

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע17/02/14923 צפיות
ארבעים יום בהר סיני למחרת מעמד מתן תורה, עלה משה רבנו ״למרום", להר סיני, לקבל את עשרת הדברות כתובות על שני לוחות אבנים, וכן ללמוד את שאר כל תרי״ג מצוות התורה הקדושה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע01/07/131612 צפיות
פתיחה: על מי יש לחשוש שיתנהג ברשלנות ויסכן חיים - מי שיש לו היסטוריה בעייתית והוא כבר הרג נפש בשגגה, או מי שהעבר שלו נקי לחלוטין ומעולם לא שפך דם:

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע26/06/131263 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית.

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע22/04/131434 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה על ספירת העומר, לספור 49 ימים מיום שני של פסח ואת היום החמישים לקבוע לחג - "חג השבועות", ככתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת .. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום גו'".

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע20/03/131289 צפיות
מצווה מיוחדת בליל הסדר "והגדת לבנך" לספר לילדינו את סיפור השעבוד, הגלות והגאולה של אבותינו מארץ מצרים. לפנינו ט"ו אמרות לשולחן הסדר בניחוחות של גאולה העתידה במהרה בימינו בביאת משיח צדקנו

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות29/01/131268 צפיות
הדלקת נרות כל ערב שבת קודש היא חובה וזכות גדולה ונפלאה, להביא אור ושמחה לבית היהודי, כבר על היהודיה הראשונה - שרה אמנו, מספר המדרש שהיא הדליקה נרות בערב שבת וחז"ל קבעו זאת כמצווה וחובה לדורות,

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181106 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181145 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181071 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181088 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181111 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181100 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181191 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica