מה לא נאמר על כובעים? בין שהוא פריט הלבוש המסמל ביותר את המאה ה20 לבין היותו אביזר הגנה מפני השמש מן המעלה הראשונה. הכובע הפך עם השנים לאמצעי חובה על כל ראש. לא רק בארץ ישראל שטופת השמש אלא בכל העולם ניתן למצוא כובעים בסגנונות שונים המעטרים את ראשיהם של אנשים רבים. מבחינתנו, כובעים היוו תמיד פריט לבוש חובה לחודשי הקייץ בשל יכולתם לספק הגנה על ראשינו מפני השמש, מבחינת שאר העולם, ההיסטוריה מוכיחה שאכן, כובעים היו תמיד אביזר אופנתי. החל מהמערב הפרוע וכובעי הבוקר רחבי השוליים ועד לכובעי הנשים הססגוניים המאפיינים את תקופת המהפכה הצרפתית. עם זאת בשנים האחרונות הלכו כובעים והפכו לאופנה של ממש בקרב כל שכבות האוכלוסייה וכיום ניתן לראות כי הם הפכו לחלק בלתי נפרד מחייהם של רבים, בין אם ביום ואף בלילה.
מה יש בו באותו כובע?
מראשית ימי האדם, עת נחשף לקרני השמש בפעם הראשונה, חיפש האדם מענה ומפלט לראשו מקרני השמש השורפות. בין אם היה זה עץ או ענף מתחתם חיפש מפלט, התשובה הזאת הייתה בלתי מספקת. במאות המוקדמות למהפכה התעשייתית צצו להם כיסויי ראש שונים ומשונים, מטרתם הייתה אחת – הגנה מהשמש. למרות זאת, הנשים שבייננו הבינו כי גם למראה החיצוני יש מקום בהתהוותו של הכובע המודרני. הכובעים הראשונים היו למעשה מטפחת קשיחה אליה נרקמו דוגמאות המייחדות כל כובע לבעליו. הכובע הפך לסמל של ממש, נכס פרטי של כל אדם בנפרד. בתחילת המאה ה20 התחילה תופעת הכובעים הופכת לאופנה של ממש, החל מכובעי הבארט, מגבעת רחבת שוליים ועד כובעי המצחייה. לא נמצא אדם אחד אשר לא חבש כובע בימות הקייץ ואפילו בחורף.
כובעים בימינו אנו...
בישראל של שנות האלפיים ניתן לצפות כי הכובע יהפוך להיות פריט לבוש חובה בעיקר בחודשי הקייץ, ואכן כך הוא הדבר. יותר ויותר גברים ונשים עושים שימוש בכובעים על מנת להגן על עצמם מפני השמש. בנוסף, עם עליית אופנת ההיפ – הופ, משמש הכובע פריט לבוש ממעלה ראשונה. בין אם בחורף או בקייץ, בין אם ביום או בלילה, אנשים רבים הופכים את הכובע שלהם לחלק מגופם.
לרתום את הכובע לצרכים מסחריים...
מכיוון שכובעים משמשים את מרבית האוכלוסייה, ארגונים וחברות רבות, ששות לספק את המוצר האופנתי הזה באופן שמקנה לזוכה בו יתרון כספי ניכר. כיום ניתן למצוא חברות רבות המחלקות ללקוחותיהן כובע רקום או מודפס הנושא את לוגו החברה כשי או כתשורה. כמו כן מרבית הארגונים דואגים לספק לעובדיהם כובעים המבדלים אותם ומקנים להם מראה אופנתי אך אחיד בהיבט מיתוג החברה ומוצריה.