תרבות הצריכה בישראל המיישרת קו עם סממנים אמריקאיים מובהקים, מסמנת את הילדים ובני הנוער כקהל היעד של המפרסמים. פרסומות רבות המכוונות ישירות ללב הילדים והנוער תוך שימוש בכלאמצעי המדיה העומדים לרשות המפרסמים, ובכך הופכים לשער גם לכיסם של ההורים.
הפיכת הילדים לשער הכניסה הראשי לתקציב המשפחתי, מחייבת לצייד את הילדים בכלים פיננסיים שיאפשרו להם לנווט את דרכם בעולם הצרכני.
יותר מכך, חשיבותו של החינוך הפיננסי עולה בתקופה האחרונה, לאור המשבר הכלכלי שעלול לגרור את המשך למיתון ובכל מקרה כבר מחייב משפחות רבות להדק את החגורה. לכן, רצוי כבר עתה להתחיל ולהציב לילדים גבולות פיננסים וללמדם כלים חדשים שיקלו עליהם ועל משפחותיהם את ההסתגלות לתקופה החדשה.
אחת הדרכים להנחיל לילדים כלים פיננסים היא באמצעות מערכת החינוך, אך רק בתי ספר מעטים הרימו את הכפפה, והכניסו לתוכנית הלימוד מערכי שיעור המעניקים לתלמידים כלים להפוך לצרכנים נבונים. טועה מי שחושב שמערכת החינוך לבדה יכולה להטמיע שינוי בקרב ילדינו, והאחריות נשארת במגרשם של ההורים.
הורים רבים מתקשים להתמודד בעצמם עם השוק הצרכני, לעיתים הם אינם מבינים שהילד הפך לשחקן מרכזי עבור המשווקים והפרסומאים, לעיתים הם אינם יודעים כיצד להנחיל את הידע בקרב ילדיהם ולעיתים הם מרגישים נחותים טכנולוגית וחוסר נוחות מול ילדיהם ביחס למידע שילדיהם צורכים מהאינטרנט.
ילד שייחשף לשיטות מתקדמות של קבלת החלטות פיננסית, וילמד דרכי פעולה לצרכנות נבונה, יהפוך לצרכן המתכנן את מהלכיו ומבצע רכישות באופן מושכל, לאחר שביצע השוואת מחירים ונטרל משתנים אמוציונאליים.
בדומה לשאר תחומי החינוך, גם בתחום הפיננסי ילד זקוק להגדרת גבולות ולהבנה שעליו לדחות סיפוקים, ולפעול לאורו של תקציב מוגדר, כך שבטרם ביצוע קנייה עליו לעבור מספר שלבים.
תפקידו של ההורה מתחיל בדוגמה אישית ואחר כך בשילובו של הילד בניהול הפיננסי של משק הבית. על ההורים לשלב באופן ברור וחכם את ילדיהם בביצוע מטלה צרכנית בסיסית, מוכרת המשותפת למרבית משקי הבית בישראל. כמובן התחומים בהם הילד משולב הם בהתאם לגילו. כך למשל, ילד בגיל תשע או עשר, צריך להפוך לחלק אינטגראלי מתהליך הקניות השבועיות.
בשלב ראשון ההורה צריך להכין ביחד עם הילד את רשימת המצרכים הדרושה. באמצעות תהליך זה הילד יבין שתהליך קנייה הוא מושכל ומצריך בדיקה מקדימה של הצרכים המשפחתיים ורק לאחר מכן קבלת ההחלטה איזה מוצרים דרושים לתפקודו השוטף של משק הבית. על ידי פעולה זו מנטרלים קנייה בלתי מחושבת וספונטאנית.
בשלב השני הילד יתלווה להורה לקניות, תוך שהוא מקבל מטלות שיהפכו את הקניות לאירוע מעניין. אחת הדרכים ליצירת עניין היא לתת לילד משימה אותה הוא צריך לבצע במהלך הקניות. לדוגמה, להטיל על הילד לבצע השוואת מחירים ולבחור את המוצר הזול ביותר. כאשר מגיעים לקופה אפשר לנצל את הזמן כדי להסביר לילד מהן האופציות העומדות לרשותנו לתשלום הקניות: האם לשלם במזומן, באשראי או בתשלומים ואת היתרונות של כל אחד מאפיקי התשלום.
מעורבות של ההורים בהקניית כלים פיננסים בגיל צעיר יחד עם הצבת גבולות פיננסים תוביל בהדרגה לחשיפתו של הילד לעולם המודרני ותמנע ממנו לבצע בעתיד הרחוק טעויות שעלולות לפגוע בעתידו.
*הכותב הוא, מפתח תוכנית Money Naany, לחינוך פיננסי, בעל תואר שני בחינוך ומחבר הכותר "מהתיכון ועד הפנסיה"
www.money-nanny.co.il
|