איזה הוא עשיר? השמח בחלקו. ? !
למה התכוון המשורר במשפט זה (דוד המלך , ספר תהילים , קכ"ח פס' ב').
כיצד צריך לנקד משפט זה (האם בצורה אינבדואלית או בצורה אחידה וקבועה)
במאמר זה אפרש בצורה מעט שונה משפט זה , ואסביר את הקשר לחינוך פיננסי.
איזה הוא עשיר ? התשובה לצמד מילים אלו נלקחה מהמסקנה של איינשטיין (יהודי וחתן פרס נובל), דהיינו הכל יחסי. לדוגמא : ישנו אדם עם הון של כמה מיליוני שקלים בבנק , אבל מרגיש חסר כל , ומאידך גיסא ישנם אנשים המקבלים קצבה חודשית של כמה אלפי שקלים בודדים (אברכים , שכירים המקבלים שכר מינימום) , ומרגישים שיש להם הכל , לא חסר להם כלום לא בפן הכלכלי ולא בפן אחר.
המסקנה היא שכסף הוא דבר יחסי זה לא משנה כמה יש לך בבנק השאלה היא האם זה מספיק לך ואיך אתה מרגיש. לדעתי לא צריך להסתפק במועט אבל גם לא צריך להיות מיליונר , כל אחד צריך לעשות את המקסימום בנושא הפיננסי בצורה המתאימה עבורו.
איזה הוא עשיר השמח בחלקו ?
אנו נתמקד בחלק השני של המשפט. למה התכוון המשורר בצמד המילים השמח בחלקו.?לכל אדם יש את חלקת האלוהים הקטנה שלו והשאלה היא מה הוא עושה איתה. ?
לכלל החקלאים בארץ ישנם את החלקות שלהם שאותם הם מעבדים , זורעים וקצורים בכדי לקבל שכר על עמלם. אנו בתור אנשים קובעים לעצמנו את חלקת האלוהים שלנו , ברגע שנולדנו קיבלנו את חלקתנו , ומשלב זה אנו אחראים לעצמנו וגורלנו. ולכן תפקידנו הוא לטפח את חלקתנו בכדי שעתידנו ועתיד משפחתנו יהיה טוב יותר. טיפוח החלקה האישית כולל מספר פרמטרים :
א. השכלה - אנו חייבים להיות צרכני מידע באופן קבוע , המידע מגיע הן מלימודים והן מקריאת מאמרים והן מצפייה בטלוויזיה , והאזנה לרדיו , השתתפות בכנסים וכו' , אנו חייבים לדעת באיזה עולם אנו חיים , איזה מידע יכול לעזור לנו ברמה היום יומית דהיינו תדע תרוויח
ב. תכנון לטווח ארוך - אנו חייבים לכלכל את מעשינו החל מהיותנו בוגרים איך אנו מתכננים את עתידנו הכלכלי , אנו חייבים לכלול יעדים ומטרות ברמה השבועית , שנתית , תלת שנתית.
ג. יעילות פיננסית - אנו חייבים לבדוק ברמה השבועית והחודשית את כל חשבונות הבנק שלנו , לבדוק שלא לקחו לנו כסף מיותר , לבדוק את חשבונות הטלפון והסלולר , חשבונות האינטרנט , הארנונה וכל חשבון אחר שאנו משלמים.
ד. התחייבויות לטווח ארוך - לרובו ישנם הלוואות (משכנתא) לטווח ארוך , אנו חייבים לזהות הזדמנויות בכדי להקטין אותן לדוגמא : מחזור משכנתא , הקטנת המינוס וכו'.
ה. חינוך פיננסי לילדנו - אנו חייבים ללמד את ילדנו עוד שהם קטנים נושאים מהותיים בנושא פיננסים לדוגמא : לקבל עלינו מספר נושאים שנלמד את ילדנו : תקציב , השוואת מחירים וכו' , לימוד זה חייבי להיות עם הילד ברמה השבועית , חייב לכלול משימות קבועות לילד כגון : קריאת ספרות מקצועית , מציאת תשובות לשאלות וכו'.
ו. לזרוע מה שצריך ולא לזרוע כי צריך - אסור לנו שהחיים יעברו לידנו , והזמן יזלוג ללא תוצרת אלא אנו חייבים להחליט איך החיים יראו וזה תלוי במה שנזרע.
מי שטורח בערב שבת אוכל בשבת - ילד שקיבל חינוך פיננסי סביר להניח שידע לנהל ביעילות את כספו ולכן עתידו הכלכלי יהיה מזהיר