בראש ובראשונה נגדיר את משמעותו של המושג "ירידת ערך"...
"ירידת ערך" משמעה ההפרש בין שווי השוק של הרכוש (רכב, ציוד וכיוצ"ב) המבוטח לפני שאירע מקרה ביטוח , לבין שוויו של הרכב לאחר תיקון הנזקים שנגרמו לו. פוליסת ביטוח רכב כוללת ירידת ערך רכב עם השתתפות עצמית שגובהה מוסכם בין הצדדים כאחוז משווי הרכב.
ירידת ערך לאחר תאונה היא ירידת ערך מסחרית, הווה אומר לאחר שהרכב תוקן באופן סביר, עדיין נשארות עקבות תיקון וצביעה לא מקורית אשר רשומות במסמך זה או אחר, עובדות אלו אמורות להתריע לקונה לבחור ו/או להחליט לרכוש את הרכב במצבו הקיים.
ועדת ששון: בקרב שמאי הביטוח בתחום הרכב בישראל נפוץ המיתוס, הנסמך על המסמך המתקרא "ועדת ששון" והמטופח מזה שנים על-ידי חברות הביטוח, לפיו אין לקבוע ירידת ערך לרכב שגילו עולה על 9 (או 10) שנים. גם בתי המשפט נוהגים לאמץ מבלי משים קביעה זו ולהתייחס ל"ועדת ששון" כלשון החוק ממש ולא לאסופת כללים מנחים - כפי שאמורה היתה להיות.משמעות ירידת הערך הינה ניסיון להגדיר את סחירותו הצפויה של כלי-הרכב בשוק לאחר שיתוקן באיכות טובה על-ידי מוסך.
שמאי הביטוח אמורים, במסגרת חוות דעתם, להפעיל מומחיותם לשם כך ולקבוע ירידת ערך "מסחרית" (ריאלית). תחת זאת נוהגים רובם להסתמך על דוח "ועדת ששון" אוטומטית, לסכם את שורת "ירידות הערך" המוכתבות על-ידו ולסרב לרוב להתייחס לכל "ירידת ערך" ריאלית צפויה.
ראוי היה כי השמאים ישכילו להבין כי מעמדם כ"מומחים" בתחום הרכב אינו מאפשר להם לפעול כפקידים בשירות דוח "ועדת ששון" ומחייב אותם להפעיל שיקול דעת עצמאי על-סמך ניסיונם המקצועי והיכרותם את שוק הרכב בישראל.
בכך נראה כי מפרים הם את חובתם המקצועית והחוקית ואף עלולים להיחשף,בשל כך לאחריות נזיקית. כך למשל, עשוי אדם שירידת הערך של רכבו נאמדה בשיעור מסויים על-פי ועדת ששון ואשר נאלץ למכרו לבסוף במחיר נמוך הרבה יותר, לשקול נקיטת הליך אזרחי כנגד השמאי שהתבסס באופן אוטומטי ו"עיוור" על ועדת ששון תוך הימנעות מהפעלת שיקול דעתו המקצועי.
תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
נסיעה טובה ובטוחה, חיים שריקי שמאות רכב ורכוש 054-6800905