סושי הוא מאכל פופולארי בכל העולם. כל מי שיבקר בכל מדינה מערבית יגלה שם מסעדות סושי פזורות בכל מקום. ההתפשטות של מסעדות סושי מתרחשת גם במדינות מתפתחות שונות היכן שמעמד בינוני צומח ומתפתח ומגלה חיבה לסוג האוכל הזה. גם בישראל, שאיננה תמיד פתוחה לטעמים זרים ואקזוטיים, סושי הוא מאכל שזוכה לפופולאריות ומסעדות סושי זוכות להצלחה – רובן לפחות. מהם הגורמים שנמצאים מאחורי ההצלחה הזו? מהן הסיבות שבגללן סושי הוא כה פופולארי?
סיבה מאוד חשובה להצלחה של מסעדות סושי היא הילת הבריאות הנקשרת למאכל היפני. סושי נחשב למאכל בריא יחסית וישנן סיבות טובות לכך. סושי מכינים ממרכיבים שאינם מלאים בשומנים וכדומה; האצות, הירקות, האורז והדגים הם כולם מרכיבים שלא רק שאינם מזיקים לבריאות האוכלים אלא גם תורמים לה. מיני מינראלים, סיבים, ויטמינים ועוד נמצאים במרכיבים הללו כך שבשורה התחתונה מדובר לרוב במאכל בריא. בשוק המזון המהיר העמוס במיני מאכלים נוטפי שומן ומזיקים לבריאות, סושי בולט כמאכל שהינו ידידותי לבריאות הסועדים הרבה יותר ממיני מזון מהיר אחרים. בעולם שבו המאבק נגד השמנה והרצון של הצרכנים לשמור על משקל תקין הפכו כה חשובים, סושי בולט כמזון שאינו משמין יחסית; בוודאי שביחס למזונות מהירים אחרים. אין ספק שהילת הבריאות הזו תרמה רבות לפופולאריות של המאכל היפני ותמשיך בכך. בתרבות המערבית שבה מזון מהיר הוא כמעט כורח המציאות, מאכל כמו סושי שמשלב את יתרונות המזון המהיר – הכנה מהירות, זמינות, מחיר נמוך, מזון משביע – לצד הימנעות מחסרונותיו של המזון המהיר – מרכיבים לא בריאים, מזון משמין – מתאים בצורה מושלמת לדרך החיים המערבית.
סושי גם מביא עימו הילה של אקזוטיות ושל תרבות רחוקה שוודאי תורמת גם היא לפופולאריות של מסעדות סושי. סושי נתפס כמאכל שנושא עימו את התרבות היפנית על כל המסתורין שלה וההיסטוריה שלה. נדמה שכאשר אוכלים סושי ניתן להרגיש שטועמים את התרבות המרתקת הזו והארוחה הופכת למעין חוויה תרבותית. יש משהו בתרבות היפנית שמרתק את תושבי המערב – הזן, הסמוראי, אומנות הלחימה, הפילוסופיה, דרך החיים – כל אלה נתפסים בעיניים מערביות כדברים מסתוריים ועתיקים בעלי עומק מיוחד. אכילת סושי היא אולי הדרך הקלה ביותר לצרוך את התרבות היפנית ולהרגיש שעל-ידי האכילה נכנסים אל תוך התרבות הרחוקה.
ההצלחה של מסעדות סושי היא למעשה הצלחה שמזינה את עצמה; זאת אומרת שההצלחה עצמה היא כבר עוד סיבה לכך שההצלחה ממשיכה. כיוון שבכל מדינה מערבית יש מסעדות סושי וכיוון שרבים מבני המערב התרגלו לאכול סושי ונפלו בקסמו של המאכל, הרי שכשהם נוסעים לארץ אחרת הם שמחים לגלות שם מסעדות סושי שמגישות מנות שהם כבר מכירים. ככל שסושי הופך מאכל מוכר ואהוב יותר ויותר אנשים מחפשים מסעדות סושי בעיר שלהם, בערים אחרות או בארצות אחרות כיוון שהם רוצים לאכול מזון שהם כבר מכירים, שאליו הם רגילים ושאותו הם אוהבים. המזון האקזוטי הפך לבן בית ואכילת סושי היא הרגל שקל להתמכר אליו. ניתן לשער שההצלחה של מסעדות סושי איננה תופעה שעתידה להעלם בקרוב מהארץ או מהעולם. ההצלחה המתמשכת רק מבטיחה שנמשיך לראות מסעדות סושי ברחובות הערים במערב ושפע לקוחות שסועדים בהן את ליבם.